طبق نظریه محققان نه تنها ورزش یک عامل قوی در پیشگیری از سرماخوردگی است، بلکه فعالیت ورزشی ملایم در روند درمان سرماخوردگی نیز موثر خواهد بود.

به گزارش خبرنگار سایر حوزه هاگروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان : سرماخوردگی شایع ترین بیماری است که در سراسر جهان انسان ها را گرفتار می کند.این بیماری به دلیل التهاب راه های تنفسی در اثر سرایت ویروس ها به وجود می آید.سرماخوردگی معمولاً با خستگی، احساس سرما، عطسه و سردرد آغاز می‌شود و با علائمی چون سرفه، گلودرد، آبریزش بینی و تب ادامه می‌یابد، این روند به طور معمول هفت تا ده روز بعد برطرف می‌شود لازم است بدانید که عامل سرما خوردگی باکتری نیست! سرماخوردگی توسط ویروس ها ایجاد می شود، به همین دلیل استفاده از آنتی بیوتیک ها برای درمان سرماخوردگی کاری بیهوده است.
 
استفاده از این داروها مؤثر نخواهد بود.تنها کاری که با مصرف آنتی بیوتیک انجام می دهید، تضعیف بیشتر سیستم ایمنی بدن است زیرا باعث از بین بردن تمام باکتری ها، هم خوب و هم بد در روده ، جایی که ۸۰ درصد از سیستم ایمنی بدن در آنجاست، می شوید. البته دربعضی موارد که احتمال ابتلا به یک بیماری باکتریایی (مانند برونشیت، سینه پهلو، سینوزیت و عفونت گوش میانی) وجود دارد، از آنتی‌بیوتیک برای درمان آن استفاده می‌شود.
 
دلایل بروز سرماخوردگی و راه های پیشگیری
 
کمبود ویتامین (د)، نداشتن استراحت کافی و کمبود خواب ،عوامل استرس زا در زندگی ،ورزش نکردن، فعالیت ورزشی شدید روزانه بیشتر از2 ساعت از عوامل موثر رایج در بروز سرماخوردگی است. برای پیشگیری از سرماخوردگی ابتدا باید علت را پیدا کرد. اکثر سرماخوردگی ها در طول ماه های زمستان رخ می دهد و این یعنی فقدان نور خورشید و در نتیجه کاهش سطح ویتامین ( د ) در واقع، شواهد قانع کننده ای نشان می دهند که سرما خوردگی و آنفولانزا ممکن است کم تا بیش از نشانه های کمبود ویتامین(د ) باشند.ارتباط بین ویتامین(د) و کاهش عملکرد سیستم ایمنی آنقدر زیاد است که افزایش سطح ویتامین (د)در زمان ابتلا به سرما باید در ابتدای لیست درمان باشد. ویتامین(ث) موجب پیگشیری از سرما خوردگی نمی شود، اما ممکن است شدت و مدت علائم را کاهش دهد.
 
 سیستم ایمنی بدن به طور کامل قادر به از بین بردن مهاجمان ویروسی مثل ویروس سرما خوردگی است.در نتیجه باید گفت سرماخوردگی و آنفولانزا بیانگر تضعیف سیستم ایمنی بدن هستند، زیرا تنها زمانی ویروس می تواند به بدن غلبه کند که سیستم ایمنی بدن به خطر افتاده باشد.همانطور که می دانید با ورزش می توان سیستم ایمنی بدن را تقویت کرد که در ادامه به بررسی بیشتر رابطه ورزش با سرماخوردگی در خصوص پیشگیری و درمان می پردازیم.
 
 با ورزش کردن از سرماخوردگی پیشگیری و درمان کنیم
 
بر اساس تحقیقات انجام شده، گذشته از اینکه ورزش به عنوان یک عامل قوی در پیشگیری از سرماخوردگی شناخته است، حتی اشخاصی که دچارسرماخوردگی شده اند با انجام فعالیت های ورزشی ملایم روند سریع تری را در بهبود سرماخوردگی طی کرده اند.یکی از تحقیقات سال۲۰۰۲ نشان داد که کسانی که به طور منظم ورزش می کنند،۲۰ تا ۳۰ درصد کمتر به سرماخوردگی مبتلا می شوند.نگاه به ورزش به عنوان یک دارو بسیار مهم است اما باید به درستی تجویز شود، تحت کنترل بوده و ادامه داشته باشد.
 
ورزش کردن باعث افزایش درجه حرارت بدن می شود و می توانید با عرق کردن ناشی از ورزش بسیاری از ویروس های بدنتان را از بین ببرید. با این حال باید بسیار مراقب باشید و به بدن خود گوش دهید. ورزش را روزانه به میزان نرمال و نه شدید انجام دهید زیرا می تواند به سیستم ایمنی بدن استرس بیشتری وارد کند و اگر مراقب نباشید و یکباره ورزش را قطع کنید، این امر منجر به طولانی شدن بیماری خواهد شد .
 
شدت و نوع ورزش در سرماخوردگی 
 
به خاطر داشته باشید که ورزش بیش از حد می تواند اثر معکوس بر سیستم ایمنی بدن داشته باشد.به این دلیل که ورزش های شدید باعث افزایش تولید هورمون استرس یعنی کورتیزول می شود. هورمون های استرس مهارکننده فعالیت سلول های طبیعی قاتل هستند.این سلول ها نوعی از سلول های سفید خون بوده که به عوامل ویروسی حمله کرده و بدن را از وجود آن ها پاک می کنند.به ورزشکاران توصیه می شود که اگر علائم سرما خوردگی ” زیر گردن” دارند از ورزش اجتناب کنند.
 
لازم به توضیح است : اصل (بررسی گردن) در پزشكی ورزشی یكی از ساده‌ترین و موثرترین راه‌هایی است كه می‌توانیم در زمان سرماخوردگی به كار ببریم تا بتوانیم تشخیص دهیم آیا باید در زمان سرماخوردگی ورزش بكنیم یا نه؟ اگر شما علایمی در قسمت‌های بالای گردن خود دارید، مثلا آبریزش و گرفتگی بینی و احساس می‌كنید دوست دارید ورزش كنید، پس می‌توانید اما حواستان باشد كه ورزش‌تان نباید خیلی سخت و شدید باشد.
 
اگر علا ئمی زیر گردن دارید مثلا خشكی یا درد در اندام‌ها، گلودرد و گرفتگی سینه، بهتر است از ورزش‌های سخت خودداری كنید چون این نشانه‌ای است كه نشان می‌دهد احتمالا عفونت ویروسی وجود دارد و ورزش می‌تواند موجب تشدید علایم شما شود.
 
ملاحظات ورزشی در زمان سرماخوردگی:
 
اگر سرما خورده‌اید، هر روز از این اصل (بررسی گردن) پیروی كنید تا وقتی كه احساس كنید تنها علائم بالای گردن را دارید. سپس اگر احساس كردید كه دوست دارید ورزش‌های متعادل انجام دهید، می‌توانید این كار را بكنید اما حواستان باشد كه بیشتر از هفتادوپنج درصد از نیرویتان را استفاده نكنید. اگر بعد از ده دقیقه ورزش كردن، احساس راحتی كردید، می‌توانید ادامه دهید اما به همان آرامی قبل. متخصصان پیشنهاد می‌كنند بهتر است در هفته اول تنها سه جلسه تمرین ورزشی با شدت كم انجام شود. و سپس در هفته دوم و سوم به چهار جلسه برسد. در آخر هفته سوم شما احساس خواهید كرد كه می‌توانید تقریبا با تمام ظرفیت‌تان ورزش كنید. درضمن یادتان باشد از تغییرات زیاد دمای بدن خود جلوگیری كنید. در هوای سرد، مطمئن شوید كه بدنتان در ابتدا گرم شده و سپس با بالا رفتن دمای بدنتان به حد مناسب به تدریج لباس‌های خود را لایه لایه درآورید.
 
بعد از پایان ورزش هم خود را گرم نگه دارید. طبق تجربه، یك افت شدید در دمای بدن ورزشكار می‌تواند موجب ایجاد سرماخوردگی جدید در او شود.مهمتر از همه، همیشه به آنچه که بدن شما به شما می گوید، توجه کنید و اگر بیش از حد احساس خستگی می کنید، به ورزش کردن ادامه ندهید. به طور حتم بیش از هر وقت دیگری، آنچه نیاز دارید، استراحت کردن است.اما اگر به فکر دور زدن برنامه تمرینی خود هستید به خاطر اینکه به شما گفته شده است که ” وقتی بیمار هستید نباید ورزش کنید "، پس باید تجدید نظر کنید! در واقع ورزش می تواند به شما کمک کند که هرچه زودتر احساس بهتری داشته باشید.به ویژه تحریک ملایم سیستم ایمنی بدن با برخی از ورزش های ملایم مفید است.البته باید توجه کنید در اینجا منظور سرماخوردگی ویروسی است، اگر در سیکل سرما خوردگی بدن شما دچار عفونت شد، به هیچ وجه فعالیت ورزشی را ادامه ندهید تا زمانی که سیکل آن طی می شود.
 
ورزش فقط وسیله برای تناسب اندام نیست.سلامت مطلوب دست نیافتنی باقی خواهد ماند مگر اینکه یک سبک زندگی فعال داشته باشید.انجام ورزش منظم می تواند برای سلامتی شگفت انگیز باشد و تقویت سیستم ایمنی بدن بخش عمده ای از منافع ورزش است.اگر به طور منظم ورزش کنید و به همان اندازه سطح ویتامین (د)بدن خود را متناسب نگه دارید، احتمال مبتلا شدن به عفونت تنفسی فوقانی به طور چشمگیری کاهش می یابد.
 
هر زمان که با مدیریت زمان خود درگیر هستید، به یاد داشته باشید که ورزش به اندازه غذا خوردن، خوابیدن و نفس کشیدن مهم است.اگر به ورزش به عنوان یک امر اجباری غیر قابل مذاکره در کارهای روزانه خود بنگرید، ترفندی برای انجام آن می باشد.
 
(طیبه خزاعلی)
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار