رئیس پژوهشکده جهاد دانشگاهی جهش ژنتیکی را موضوع اصلی در ابتلا به سرطان‌ها دانست.

کیوان ‌مجیدزاده رئیس پژوهشکده سرطان سینه جهاد دانشگاهی ورئیس هشتمین کنگره‌ی سرطان سینه در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: اصولا سرطان یک بیماری ژنتیکی است به این علت که سرطان هنگامی در بدن انسان شروع می‌شود که یک جهش ژنتیکی در یک سلول ایجاد شود که اگر این جهش ژنتیکی رشد و توسعه کند به تدریج سرطان در بدن شکل می‌گیرد.

وی با اشاره به توانمندی‌های متعدد ژنتیک در دنیا بیان کرد: در حال حاضر داروهای مختلفی با عنوان درمان هدفمند روز به روز در اختیار مردم قرار می‌گیرد که این درمان هدفمند عامل مطالعات ژنتیکی پایه‌ای هستند.

محمدزاده ‌اظهار کرد: برخی از پروتئین‌ها گیرنده‌های اختصاصی ‌در سلول سرطان ایجاد می‌کند که این گیرنده‌ها به صورت نرمال ساخته نمی‌شوند و این اختصاصی بودن عامل بسیار خوبی است تا ما بتوانیم داروهایی که اغلب از حوزه‌ی آنتی‌بادی‌های ‌مونوکلونال که ‌از سطح سلول‌های سرطان تولید می‌شود را وارد ‌بازار کنیم.

 وی افزود: حدود 15 تا 25 درصد موارد سرطان ارثی است به این منظور که یک ژن معیوب از‌ پدر یا مادر به فرد منتقل می‌شود و این ژن سبب احتمال 50 تا 80 درصد ابتلا به سرطان در مقابل افرادی است که این ژن معیوب را ندارند.

رئیس پژوهشکده سرطان سینه در خصوص اهمیت شناسایی ژن‌ها اذعان کرد: اگر بتوانیم فرد سالم ناقل ژن را به درستی شناسایی کنیم اقدامات موثر و پیشگیرانه انجام می‌دهیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر کلینیک سرطان‌های فامیلی و توارثی در قالب ژنتیک درمان است که احتمال خطر سرطان را بررسی و پیشگیری از ابتلا به آن می‌کند.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار