همدان؛

لزوم فرهنگسازی برای استفاده درست از منابع آبی

روز گذشته کارگاه آموزشی توجیهی ایمنی آب با حضور مسئولان در مرکز همایش‌های دانشگاه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ معاون عمرانی استانداری همدان با بیان اینکه در خصوص ارتقای کیفیت آب، هماهنگی‌های لازم در سطح مدیریتی انجام شده است، اظهار کرد: از اواخر قرن نوزدهم به دلیل افزایش جمعیت، رشد سریع شهرنشینی و تولید پساب و ورود آن به منابع آب زیرزمینی؛ برنامه‌ریزی‌های لازم در خصوص کنترل و ایمنی آب آغاز شد.

محمودرضا عراقی با بیان اینکه نبود داده‌های لازم و منابع اطلاعاتی، از ضعف‌های اصلی حوزه مدیریت آب است، ضعف آگاهی‌ و باورهای عمومی در خصوص مدیریت آب را از دیگر چالش‌ها برشمرد.

وی با اشاره به اینکه منابع آب محدود است و اگر بخواهیم آن را آلوده کنیم یا بیش از حد مصرف شود جایگزینی برای آن وجود ندارد افزود :برگزاری همایش‌ها و سمینارها را یکی از راه‌های موثر برای افزایش آگاهی عمومی است.

معاون عمرانی استانداری همدان با اشاره به اینکه بر اساس میانگین جهانی باید 40 درصد از منابع تجدیدپذیر آب را استفاده کرد و بقیه آن را به عنوان منابع استراتژیک ذخیره کرد، افزود: هم اکنون 70 درصد منابع تجدیدپذیر آبی در کشور استفاده شده است و ایران جزو کشورهای کم‌آب بشمار می‌آید.
عراقی أمین آب سالم، دفع بهداشتی فاضلاب و مدیریت آب را سه محور اصلی برنامه سلامت جهانی دانست و افزود: مسئله آب در زندگی انسان تا جایی تأثیرگذار است که در سیستم اکوسیستمی می‌توان نقش اول را به آن داد.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان هم گفت: سلامت، بدون ایمنی آب غیر ممکن است و با توجه به اینکه ایران در منطقه خشک و نیمه خشک قرار دارد؛ باید در زمینه ایمنی آب، مدیریت صحیح داشته باشیم تا بتوانیم از منابع موجود به طور بهینه استفاده کنیم.

وی، میزان کلرسنجی انجام شده در استان در سال 1393 را 195 هزار و 374 مورد اعلام کرد و افزود: از این تعداد در 158 هزار و 152 مورد، کلر باقی مانده در آب در حد مطلوب، در 28 هزار و 389 مورد صفر و در 8 هزار و 833 مورد دیگر سایر موارد بوده است.

عرفانی در پایان افزود: در بحث عرضه و تقاضا با توجه به آموزش‎های خودمراقبتی باید سواد سلامت مردم را بالا ببریم تا زمینه مشارکت آنها در بخش ایمنی آب بیش از پیش فراهم شود.

انتهای پیام/ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.