در حال حاضر 289 معلول ضایعه نخاعی تحت پوشش خدمات بهزیستی استان زنجان هستند.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛ فرهاد میرزایی گفت: معلولیت ضایعه نخاعی ناشی از ضربه (تروماتیک )ایجاد می شود و یا عامل غیر ضربه ای دارد.

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان زنجان افزود: بیشتر آسیب های نخاعی از نوع ضربه ای است و معمولاً به هنگام تصادف بویژه چپ کردن خودرو، سانحه با موتورسیکلت، حرکات شدید ورزشی، زخم های نفوذی گلوله، سقوط از ارتفاع و یا ضربات ناشی از چاقو ایجاد می شود.

وی موارد غیر ضربه ای را از دیگر علل ایجاد معلولیت ضایعه نخاعی عنوان داشت و گفت: در موارد غیر ضربه ای عارضه مادرزادی مننگومایلوسل، فتق دیسک بین مهره ای، لیز خوردن مهره و تومورها از مهم ترین علل آسیب نخاع هستند.

این مسئول افزود: ضربه های وارد بر ستون فقرات ممکن است باعث آسیب خود نخاع و یا ریشه های اعصاب نخاعی و یا هر دو شود و در موارد آسیب کامل از سطح آسیب به پایین اختلالات شدید حسی، حرکتی، ادراری و مشکل عدم کنترل مدفوع بوجود می آید.

میرزایی ضایعه نخاعی را یکی از معلولیت های شدید و خیلی شدید در حوزه توانبخشی معرفی نمود و اظهار داشت: در حال حاضر 289 معلول ضایعه نخاعی از خدمات بهزیستی زنجان بهره مند می شوند.

وی با اشاره به مفاد قانون جامع حمایت از حقوق معلولان و دستورالعملهای مربوط به حمایت از معلولین ضایعه نخاعی صادر شده توسط سازملن بهزیستی کشورخاطر نشان کرد: در حال حاضر 161 معلول ضایعه نخاعی از کمک هزینه نگهداری در منزل استفاده می کنند و این در حالی است که این کمک هزینه فقط به معلولینی تعلق می گیرد که از سایر ارگانها خدمات مستمر دریافت نکنند.

این مقام مسئول هزینه حق پرستاری برای خانواده هایی که معلول ضایعه نخاعی نگهداری می کنند را 120مورد در سال 92، 218 مورد در سال 93 و 272 مورد در سال جاری اعلام و تصریح نمود: خانواده های معلولین ضایعه نخاعی جهت پرستاری از فرد معلول درخانواده ماهیانه یک میلیون و 200 هزار ریال دریافت می کنند.

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان زنجان وسایل توانبخشی چون تشک مواج، ویلچر معمولی و تشکچه ویلچر را از الزامات معلولین ضایعه نخاعی معرفی کرد و افزود: همه معلولان تحت پوشش از وسایل کمک توانبخشی برخوردار هستند و تعدادی از معلولین نیز بنا بر ضرورت از ویلچر حمام رایگان استفاده می کنند

وی در مورد اختصاص ویلچر برقی به این معلولین گفت : وسایل کمک توانبخشی نظیر ویلچر برقی بر مبنای ضرورت و طبق دستورالعمل های موجود بصورت کمک هزینه خرید به خانواده هایی که معلول ضایعه نخاعی آنها از لحاظ پزشکی قادر به استفاده از آن هستند اختصاص می یابد.

میرزایی تامین وسایل بهداشتی جهت معلولین ضایعه نخاعی را مهم دانست و اظهار کرد: در جهت تامین این وسایل در سال 92 اعتباری نزدیک به 2 میلیارد ریال و در سال 93 اعتباری بیش از دو میلیارد وسیصدمیلیون ریال و در 6 ماهه اول سال جاری یک میلیارد و 485 میلیون ریال هزینه گردیده است که پیش بینی می شود تا پایان سال به 3 میلیارد ریال افزایش یابد.

وی مساعدت در جهت تامین مسکن معلولین ضایعه نخاعی را طبق دستورالعمل و مقررات موجود، مساعدت در مناسب سازی فضای داخلی منزل، پرداخت هزینه های دانشجویی، ایاب و ذهاب و حق واردات خودرو ی مناسب سازی شده را از خدماتی عنوان داشت که بهزیستی به معلولین ضایعه نخاعی تحت پوشش بهزیستی استان زنجان ارائه نموده است.

انتهای پیام/گ

برچسب ها: ضایعه ، نخاعی ، بهزیستی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.