قانون جدید آموزش عالی افغانستان با خواست کشورهای خارجی تغییر کرده است

اتحادیه استادان دانشگاه های افغانستان با قانون جدید آموزش عالی این کشور مخالفت کرده ومعتقدند که این قانون با خواست کشورهای خارجی و برای تامین منافع آنها تغییر کرده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان ، «تاج محمد اکبر» رییس این اتحادیه، روز چهارشنبه با برپایی یک نشست خبری در کابل اعلام کرد که استادان سالخورده دارای تجربه گرانبهایی هستند و دولت نمی تواند جای این استادان را پر کند.

قانون جدید آموزش عالی افغانستان که به تازگی از سوی «محمد اشرف غنی» رییس جمهوری این کشور توشیح شده است، سن بازنشستگی استادان را 65 سال تعیین کرده است.

متن کامل قانون جدید آموزش عالی افغانستان، هنوز منتشر نشده است، اما منابع رسمی گفته اند که با اجرای این قانون، 760 استاد از دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی دولتی این کشور بازنشسته خواهند شد.

به گفته اکبر، این قانون، دستخوش تغییرات زیادی شده و با خواست کشورهای خارجی تغییر کرده است. زیرا اجرای آن، منافع کشورهای خارجی را تامین خواهد کرد.

برخی ازکشورهای خارجی، از جمله آمریکا در افغانستان دارای دانشگاه های بین المللی هستند.
وی تاکید کرد که قانون تحصیلات عالی توسط کابینه دولت به خواست کشورهای خارجی تغییر کرده و این تغییرات منافع خارجی ها تامین می کند.

به گفته وی دراین قانوان آمده است که افرادی که دارای مدرک ماستری نباشد حق تدریس در دانشگاه را ندارد وحق اولویت به آنانی داده می شود که مدرک دکترا داشته باشند اما استادان دانشگاه و اتحادیه دانشگاه های افغانستان با قانون مخالف هستند و آنرا خلاف منافع خود می دانند.
گزارش هایی وجود دارد که بسیاری ازاستادان باسابقه، با ایجاد انحصار در دانشگاه ها، از ورود استادان دیگر، از جمله دانشمندانی که در خارج از این کشور به تحصیل و تدریس اشتغال داشته و به کشور بازگشته اند، جلوگیری می کنند.

اغلب دانشجویان خواستاربازنشسته شدن استادان سالخورده هستند و از ورود استادان جوان که به گفته آنان با دانش روز در رشته های مختلف آشنایی دارند، پشتیبانی می کنند.

سال گذشته دانشجویان دانشگاه کابل و دانشکده علوم اجتماعی پایتخت، دست به اعتصاب زدند و به مدت 10 روز از حضور در کلاس های درس، خودداری کردند وخواهان برکناری تعدادی از استادان قدیمی که به گفته آنان در فساد مراکز و موسسه های آموزش عالی دست دارند، شدند.

دانشجویان می گویند:اغلب استادان قدیمی، فاقد دانش هستند و با ایجاد انحصار در دانشگاه ها، از ورود استادان جدید نیز ممانعت به عمل می آورند.

این دانشجویان در مقابل مجلس نمایندگان افغانستان تحصن کردند، اما نتوانستند حرف خود را به کرسی بنشانند.


منبع : ایرنا

انتهای پیام /

رای آگاهی از آخرين اخبار و پيوستن به کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران جوان اينجا را کليک کنيد.




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.