یارانه کودکان اوتیسمی تحت پوشش بهزیستی به 3 میلیون و 600 هزار ریال افزایش پیدا کرد.

یارانه بیماران اوتیسمی تحت پوشش بهزیستی افزایش یافتبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛ فرهاد میرزایی گفت: تا سال 92 خدمات ارایه شده به کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم در کشور بسیار پراکنده بود و به چند مرکز شبانه‌روزی نگهداری معطوف می‌شد،

معاون توانبخشی بهزیستی استان زنجان افزود: از سال 93 حوزه توانبخشی سازمان بهزیستی تصمیم گرفت آموزش‌های پیچیده و تخصصی مختص این کودکان را در مراکز استان‌ها و به صورت مراکز روزانه توانبخشی متمرکز کند.

این مسئول ادامه داد: خوشبختانه تاکنون مرکز توانبخشی کودکان اوتیسمی در زنجان هم راستا با سراسر کشور ماهیانه سه میلیون ریال به ازای هر کودک یارانه دریافت می‌کرد که این مبلغ، یازدهم مهر ماه امسال و در پی مصوبه هیئت دولت به 3 میلیون و 600 هزار ریال افزایش یافت.

میرزایی از فعالیت یک مرکز کودکان اوتیسم در سطح استان زنجان خبر داد و گفت: این مرکز در حال حاضر با ظرفیت پذیرش 30 کودک اوتیسمی فعالیت می کند.

وی افزود: در سطح استان زنجان 113 بیمار مبتلا به اختلال اوتیسم شناسایی گردیده است.

وی با تاکید بر این‌که همه کودکان مبتلا به اوتیسم می توانند از خدمات بهزیستی استفاده نمایند افزود: این کودکان به آموزش‌های خاصی نیاز دارند و مربیان مراکز نیز دوره‌های ویژه‌ای برای ارایه آموزش‌ها‌یی از این دست گذرانده‌اند.

میرزایی اوتیسم را نوعی اختلال درمغزکه باعث میشودپردازش اطلاعات درمغزبه خوبی انجام نشودمعرفی کرد که با رفتارهای ارتباطی- کلامی و غیرطبیعی مشخص می‌شود و این در حالی است که علایم این اختلال در سال‌های اول عمر بروز می‌کند و علت اصلی آن هنوز ناشناخته است.

وی تصریح کرد: این اختلال در پسران شایع‌تر از دختران است و بر رشد طبیعی مغز در حیطه تعاملات اجتماعی و مهارت‌های ارتباطی تاثیر می‌گذارد.

میرزایی خاطرنشان کرد: این اختلال ارتباط با دیگران و دنیای خارج را برای آنان دشوار می‌کند و در بعضی موارد رفتارهای خودآزارانه و پرخاشگری نیز دیده می‌شود. در این افراد حرکات تکراری دست‌زدن، پریدن، پاسخ‌های غیر معمول به افراد، دلبستگی به اشیا و مقاومت در مقابل تغییر بسیار مشهود است و علاوه بر این ممکن است در حواس پنجگانه نیز حساسیت‌های غیر معمول نشان دهند. با این حال هسته مرکزی اختلال در اوتیسم اختلال در ارتباط است

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان زنجان اعلام کرد: اوتیسم به دلیل داشتن والدین بد ایجاد نمی‌شود و هیچ عامل روان‌شناختی خاصی در خصوص تاخیر رشد کودک شناخته نشده است.

وی از علایم بیماری اوتیسم به اختلال تکلم، عدم استفاده از کلمه من، برقراری ارتباط یکطرفه، واژه سازی غیرطبیعی، سرگرم شدن با بازی های تکراری، توجه به پنکه و ماشین لباسشویی و عدم بازی با کودکان اشاره نمود و تاکید کرد: کودکان اوتیسم توانایی برقراری ارتباط چشمی ندارند و این در حالی است که در برخی از مسائل دارای نبوغ خاصی هستند.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.