مطابق آمارهای موجود توصیه‌های دارویی و نظارت مستمر داروسازان در ارائه خدمات داروئی به بیماران می تواند تا حد بسیاری سبب اثر بخشی و کارایی بیشتر فرآیند درمان و مصرف صحیح داروها و کاهش عوارض جانبی آنها گردد.

دکتر سید مهدی سجادی دبیر انجمن داروسازان ایران در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به اینکه ارائه خدمات علمی و توصیه ها، مشاوره و نظارت بر فرآیندها از وظایف مسئولین فنی است اذعان داشت : همکاران داروساز با حضور موثر و فعال خود در این قسمت ارتباط بسیار نزدیک و سهلی را با بیماران و مراجعین برقرار می نمایند .

وی افزود :مدیریت و نظارت بر کل امور جاری در داروخانه ها نیز از وظایف داروسازان موسس بوده و از این بابت نیز بیماران و مراجعین بصورت غیر مستقیم شاهد ارائه این خدمات و اثرات هستند.

وی با بیان اینکه در مسیر اجرای طرح تحول نظام سلامت و همگام با وزارت بهداشت درمان و سازمان غذا و دارو در نظر داریم جایگاه داروسازان را بیش از پیش در اهداف راهبردی طرح به سمت رضایت مندی بیماران و اثر بخشی بیشتر دارو درمانی سوق بدهیم؛ ادامه داد : در این رابطه و مطابق با فرمایشات  مقام معظم رهبری و رعایت اصل44 قانون اساسی، بهبود خدمت رسانی داروخانه های بخش خصوصی مد نظراست.

وی تصریح کرد : انجمن داروسازان ایران قریب به دو سال است که بر روی بسته استاندارد سازی و ارتقا خدمات داروخانه ها در حداقل سه کارگروه تخصصی فعالیت نموده و کاملا آمادگی دارد با حمایت سازمان غذا و دارو و نظارت دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور تا پایان سال این بسته را رونمایی و جهت اجرا ارائه نماید.

دبیر انجمن داروسازان با اشاره به اینکه در این بسته بدنبال متحول نمودن خدمت رسانی در داروخانه ها و رضایت مندی بیشتر مردم و مراجعین  هستیم، خاطرنشان کرد: پیش بینی ثبت اطلاعات بیمار، پزشک ، پرونده داروئی، توصیه ها و مشاوره های لازم، تداخلات و عوارض داروئی، لیبلینگ و ثبت دستور دارو و تشخیص اصالت آن از  شاخص هایی هستند که در نرم افزارهای موجود در داروخانه ها ایجاد خواهند گردید.

وی بیان داشت : تمام فرآیندهای کاری در داخل داروخانه ها در قالب دستورالعمل هایی تدوین گشته و به لحاظ ظاهری نیز برای این موسسات پزشکی نشان واحدی طراحی و بهمراه سایر الگوهای استاندارد اعم از طراحی مناسب داخل داروخانه ، روپوش و اتیکت مشخص مسئولین فنی و پرسنل ،بسته های آموزشی مربوط به داروسازان و پرسنل شاغل در داروخانه ها طراحی شده  و ارائه می گردد.

سجادی با بیان اینکه انتظار داریم در فرآیند اجرایی این طرح حمایت های کافی از سوی سازمان غذا و دارو و دانشگاه های علوم پزشکی را مشاهده کنیم گفت : با اجرای این مهم در یک پروسه زمانی تعریف شده تمام داروخانه ها در پوشش این طرح درخواهند آمد.

به گفته وی ارزش یابی و درجه بندی داروخانه ها در این فرایند از دیگر برنامه هایی بوده که در این مسیر انجام شده و در سال گذشته نیز شاهد آن بودیم که تعدادی از داروخانه ها موفق به اخذ استانداردهای لازم و کسب جایزه ملی کیفیت و مدیریت شدند.

 وی با اشاره به اینکه هدف ما خدمت رسانی مناسبو رضایت مندی مردم بوده و در این مسیر بر اساس ساختارهای موجود و شرایط بومی و فرهنگی کشور درجهت حفظ استقلال مالکیت و مدیریت داروخانه ها گام برداشته ایم اظهار داشت : استاندارد سازی و ارتقا خدمات ارائه شده در داروخانه ها با همت و تلا ش داروسازان عزیز و پرسنل شاغل در داروخانه ها و حمایت سازمان های نظارتی صورت خواهد گرفت.

 
برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار