این ورزش جزء مدال‌آورترین رشته‌های ورزشی ایران به حساب می‌آید و قهرمانان بزرگی در خود جای داده است.

به گزارش خبرنگار سایر حوزه های گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، وزنه‌برداری در سال‌های اخیر با گسترده شدن این ورزش در جامعه علاقمندان بسیاری به خود جذب کرده است و سیل عظیمی از نوجوانان و جوانان راهی آن شدند.
 
*وزنه برداری چیست؟
 
بلند کردن وزنه‌های مختلف توسط ورزشکار در شکل مدرن که همراه با قدرت، سرعت، تکنیک، تعادل و هماهنگی باشد. این ورزش از نخستین دوره بازی‌های المپیک 1986 جزء المپیک بوده است و تنها ورزش قدرتی حاضر در این رقابت‌هاست. وزنه‌برداری در کشورهای ترکیه، بلغارستان، یونان ورزشی سنتی است و در روسیه، چین، کشورهای اروپای شرقی و اخیراً ایران ورزشکار درجه یک دارند.
 
*وزنه‌برداری چگونه انجام می‌شود
 
در این ورزش دو حرکت یک ضرب: از زمین تا قفسه سینه و دو ضرب: از روی سینه تا بالای سر توسط وزنه‌بردار صورت می‌گیرد.
 
*دسته‌های موجود در وزنه‌برداری
 
در بخش مردان دسته‌های 56، 62، 69، 77، 85، 94، 105 و 105+ و در رده بانوان دسته‌های 48، 53، 58، 63، 69، 75 و 75+ استفاده می‌شود.
 
*وزنه برداری در ایران
 
تا سال‌ها به همراه کشتی آزاد جزء مدال آورترین ورزش ایران به حساب می‌آید. وزنه برداری با 16 مدال المپیک بعد از کشتی آزاد 38 مدال در رده بندی مدال آوری ورزش کشورمان قرار دارد.
 
*تاریخچه کسب مدال برای وزنه برداران ایرانی
 
در سال 1948 جعفر سلماسی اولین مدال المپیک را در لندن به دست آورد. بعد از وی محمود نامجو وزنه بردار نامی کشورمان در سال 1349 در مسابقات لاهه موفق به کسب مدال شد.
 
در المپیک 1956 ملبورن، محمد نصیری که هم اکنون مشاور عالی فدراسیون وزنه برداری را دارد، خروس طلایی ایران خروس وزن المپیک شد و تا سال 2000 المپیک سیدنی نخستین و تنها طلایی ایران در وزنه‌برداری المپیک است و بعد از آن، این ورزش مورد توجه مردم قرار گرفت و ورزشی ملی شد.
 
*مدال آوران مسابقات آسیایی و جهانی
 
در این ورزش افتخارآفرینان زیادی حضور دارند که در رقابت‌های آسیایی و جهانی درخشیده‌اند و کارنامه قابل قبولی از خود ارائه کردند.
 
حسین رضازاده، متولد 1357 اردبیل دارنده دو مدال طلایی المپیک، مدیر تیم‌های ملی، قهرمان پیشین جهان و رئیس اسبق فدراسیون وزنه‌برداری و نماینده تهران در شورای شهر است.
 
در کارنامه وی بین المللی وی 11 طلا – 2 طلا مربوط به المپیک 2000 سیدنی و المپیک آتن 2004 و 2 برنز در مسابقات آسیایی و جهان است.
 
بهداد سلیمی وزنه‌بردار فوق سنگین کشورمان متولد 17 آذر 1368 قائم شهر ورزشکار بعدی این رشته 10 طلا، 2 نقره و 1 برنز در کارنامه بین المللی خود دارد.
 
*دیگر وزنه برداران پرافتخار ایران

 
محمد نصیری 10 طلا – 1 نقره و 3 برنز، 3 طلا مربوط به المپیک مکزیکوسیتی 1968، المپیک مونیخ 1972، المپیک مونترال 1976.
 
محمود نامجو 5 طلا، 2 برنز، 2 نقره المپیک هلسینکی 1952، المپیک ملبورن 1956.
 
کوروش باقری سرمربی سابق تیم ملی 4 طلا، 2 نقره و یک برنز.
 
حسین توکلی سرمربی کنونی تیم ملی 2 طلا، 1 برنز، 1 نقره. یک طلا در المپیک 2000 سیدنی.
 
شاهین نصیرنیا 3 طلا و 2 برنز.
 
محمدحسین برخواه سرمربی تیم ملی جوانان 1 طلا، 5 نقره و 3 برنز.
 
رمضان علی تیموری 3 طلا، 1 نقره.
 
محمدعلی فلاحتی‌نژاد 1 طلا، 1 نقره، 1 برنز.
 
اصغر ابراهیمی 3 طلا، 2 نقره، 1 برنز.
 
کیانوش رستمی 5 طلا، 3 نقره، 2 برنز، مدال برنز المپیک 2012 لندن.
 
سجاد انوشیروانی مربی تیم ملی 2 نقره و 2 برنز، یک مدال نقره المپیک لندن 2012.
 
سعید محمدپور 2 طلا، 2 برنز که متأسفانه در رکوردگیری تیم ملی که در هفته دوم لیگ برتر وزنه‌برداری از ناحیه دست مصدوم شدند و مسابقات جهانی 2015 آمریکا را از دست داد.
 
نواب نصیر شلال یک طلا، 3 برنز و 1 نقره، یک مدال نقره در المپیک 2012 لندن.
 
علی پاکیزه جم، مربی وزنه برداری 4 طلا، 1 نقره.
 
و جعفر سلماسی برنز المپیک لندن 1949، طلای بازی‌های آسیایی هند 1951.
 
محمدحسن رهنوردی 3 طلا، 1 نقره و 3 برنز.
 
و میررسول رئیسی پیشکسوت وزنه‌برداری مدال برنز جهان در سال 1949 هلند و طلای بازی‌های آسیایی هند 1956.
 
این مدال در رقابت‌های قهرمانی آسیا و المپیک و جهانی به دست آمده است و افتخارآفرینی کرده‌اند.
 
نخستین رئیس فدراسیون امان الله پادگرنی در سال 1318 و آخرین آن علی مرادی در سال 94 که وی تا سال 97 رئیس فدراسیون خواهد بود. قبل از وی هم حسین رضازاده عهده‌دار این مسئولیت بوده است.
 
*مسابقات لیگ برتر پشتوانه تیم ملی
 
رقابت‌های لیگ برتر وزنه‌برداری در سال جاری از 2 ماه قبل آغاز شده است که در مرحله اول در خانه وزنه‌برداری اصفهان برگزار شد و ذوب آهن در صدر جدول نشست و اما در مرحله دوم که جمله 24 مهر در تالار آزادی انجام شد، این تیم با یاسین بیشه و قم بود که حریف اصفهانی را کنار زد و در جایگاه نخست این مسابقات ایستاد.
 
این مسابقات به دلیل سخت بودن و جلوگیری از مصدومیت ورزشکاران هر 25 روز تا یک ماه صورت می‌گیرد و رقابت‌های امسال تا پایان سال خاتمه خواهد یافت.
 
در لیگ برتر 94، 7 تیم، هر تیم 7 ورزشکار، هر وزنه‌بردار در دو حرکت برای تیم‌های خود رکوردگیری می‌کنند.
 
*رقابت‌های جهانی آمریکا و المپیک آرژانتین
 
مسابقات وزنه برداری جهان تا کمتر از یک ماه دیگر در هیوستن آمریکا برگزار خواهد شد، تیم ملی کشورمان که ماه‌ها خود را برای این رقابت‌ها زیرنظر حسین توکلی آماده می‌کند و اردوهای منظم و مستمری را پشت سر گذاشته است.
 
برای این مسابقات تا حدودی وضعیت سهراب مرادی وزنه‌بردار 94 کیلوگرم کشورمان مشخص شده است و مرادی رئیس فدراسیون طی هفته جاری در خصوص این مشکل با تاماش آیان به گفت‌وگو پرداخت و خوشبختانه موفق شد که نظر وی را به حضور نام سهراب در لیست مقدماتی تیم ملی برای رقابت‌های جهانی جلب کند و با رقم‌های امید را در دلمان روشن کند و این وزنه‌بردار با آتیه ایران با حضور قدرتمند در میادین بین المللی مدال‌های رنگارنگی را کسب نماید.
 
*رقابت‌های وزنه برداری قهرمانی آسیا و سومی ایران
 
چهل و پنجمین دوره رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی آسیا مدتی پیش در پوکت تایلند برگزار شد و کشورمان در سکوی سوم ایستاد.
 
*ایران جزء تیم‌های برتر دنیا
 
وزنه‌برداری کشورمان با کسب مدال‌های درخشان در رقابت‌های آسیا و جهان جزء رشته‌های پرافتخار به شمار می‌آید و این ورزش ایران جزء برترهای قاره کهن و دنیا به حساب می‌آید.
 
*المپیک آرژانتین و حضور ایران
 
در سال 2016 مسابقات المپیک آرژانتین در شهر ریو برگزار خواهد شد و وزنه‌برداری ایران که جزء بهترین‌های جهان است با عملکرد خیلی خوب وزنه برداران کشورمان در مسابقات جهانی آمریکا و کسب سهمیه در این رقابت‌ها به طور حتم در المپیک نیز حرف‌های زیادی برای گفتن خواهند داشت.
 
*در پایان
 
وزنه‌برداری ورزشی است که با وزنه‌های سبک و سنگین سروکار دارد و ورزشکاران این بخش با توانایی و قدرت بالا به آنان می‌پردازند.
 
این ورزش به قدرت و توانایی فرد بستگی دارد و جزء ورزش‌های سخت می‌باشد که مانند سایر ورزش‌های رایج در کشور هرازگاهی وزنه‌بردار به دلایلی مصدوم و آسیب می‌بیند.


*برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار