یو اس ای تو‌دی در مقاله ای نوشت: مشارکت ایران در مذاکرات صلح وین تنها به افزایش نفوذ منطقه ای این کشور منجر خواهد شد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، یو‌‌اس‌ای تو‌دی در مقاله ای به قلم اورن دورل نوشت با توجه به پیچیده بودن بحران سوریه و سیاست خارجی آمریکا در منطقه، اجازه دادن به ایران برای مشارکت در تعیین سرنوشت سوریه، تنها به افزایش قدرت منطقه ای تهران منجر می شود.  
 
در این مقاله آمده است: جان کری – وزیر امور خارجه آمریکا -- قصد دارد با همتایان خود از ده ها کشور از جمله ایران درباره راه حل دیپلماتیک برای پایان دادن به جنگ داخلی سوریه مذاکره کند. بر اساس گزارش های سازمان ملل، این جنگ که اکنون وارد پنجمین سال خود شده، دویست و پنجاه هزار کشته برجای گذاشته و نیمی از جمعیت بیست و دو میلیون نفری سوریه را آواره کرده است. در این مذاکرات که روزهای پنج شنبه و جمعه در وین برگزار می شود، ایران برای نخستین بار حضور دارد.
 
در ادامه مقاله چندین پرسش و پاسخ که بر اساس ادعاهایی بی اساس مطرح شده اند، آورده شده است:
 
این مذاکرات چه دستاوردهایی در پی خواهد داشت؟
این مذاکرات در کوتاه مدت دستاورد چندانی نخواهد داشت. هدف آمریکا این است که درباره فرایندی توافق کند که به تشکیل یک دولت موقت، برگزاری انتخابات و پایان حاکمیت بشار اسد -- رئیس جمهور سوریه -- منجر شود. روسیه و ایران- مهمترین حامیان اسد- گفتند درباره اصول این طرح موافقند، اما آنها می خواهند اسد در انتقال نقش داشته باشد. اکثر جناح های مخالف سوریه معتقدند این موضوع غیرممکن است.
 
قالب این مذاکرات چگونه است و چه کسانی در آن شرکت دارند؟
برخی دیدارها روز پنج شنبه برگزار شد، اما گردهمایی مهم در روز جمعه خواهد بود. به گفته وزارت امور خارجه آمریکا، نشست روز جمعه بزرگ ترین گردهمایی درباره سوریه خواهد بود. در حدود دوازده کشور در این نشست شرکت خواهند کرد که عبارتند از آمریکا، روسیه، عربستان سعودی، ترکیه، ایران، مصر، قطر، لبنان، فرانسه، انگلیس و آلمان. اتحادیه اروپا نیز در این نشست حضور دارد. نمایندگان دولت و مخالفان سوریه از غایبان اصلی این نشست هستند.
 
چرا توافقی که ایران در آن مشارکت داشته باشد، اهمیت بسیار دارد؟
ایران بزرگترین حامی اسد است. سپاه پاسداران ایران مشاوران نظامی خود را برای سازماندهی و هماهنگی نیروهای اسد، به سوریه اعزام کرده است. سپاه همچنین نیروهای خود را بعلاوه شبه نظامیان شیعه از عراق و افغانستان به سوریه اعزام کرده است. حزب الله- شبه نظامیان شیعه طرفدار ایران در لبنان- حملات زمینی در سوریه را رهبری می کنند. مشارکت ایران در مذاکرات - که بلافاصله پس از توافق هسته ای ایران با قدرت های دنیا در تابستان امسال محقق شده - بحث برانگیز بوده است زیرا جمهوری اسلامی از تروریست ها و شورشیان در سراسر منطقه حمایت می کند. اما کری گفت: "امیدوار است ایران در یافتن راه حل سیاسی که به برکناری اسد و پایان دادن به جنگ داخلی سوریه منجر شود، نقش مهمی ایفا کند."

چه کسانی در جنگ داخلی سوریه درگیرند و چه کسانی از آنها حمایت می کنند؟
در جنگ سوریه- که اکنون وارد پنجمین سال خود شده است- نیروهای وفادار به اسد علیه گروه های شورشی مختلف- از جمله ارتش آزاد سوریه مورد حمایت آمریکا، گروه های تندرو و وابسته به القاعده- در حال جنگند. روسیه و ایران از مهمترین حامیان اسد هستند. آمریکا، عربستان سعودی و دیگر پادشاهی های سنی عربی حوزه خلیج فارس نیز از نیروهای مخالف سوری حمایت می کنند.
 
ترکیه که از برخی گروه های شورشی سوریه حمایت می کند نیز به شبه نظامیان کرد مورد حمایت آمریکا در سوریه حمله کرده است. آمریکا نیز در شرق سوریه حملات هوایی علیه گروه تروریستی داعش انجام می دهد. روسیه نیز ماه گذشته حملات هوایی خود را در سوریه آغاز کرد که آمریکا و دیگر قدرت های بین المللی می گویند بیشتر نیروهای مخالف اسد را هدف قرار داده است. روسیه ادعا می کند به مواضع داعش و دیگر تروریست ها حمله می کند.
 
چرا باید درباره این جنگ نگران باشیم؟
این جنگ دویست و پنجاه هزار کشته برجای گذاشته و نیمی از جمعیت این کشور را آواره کرده است که اکثر آنها به شرق اروپا پناه برده اند. این جنگ همچنین یک خلأ قدرت را ایجاد کرد که موجب شد شبه نظامیان داعش بتوانند بخش های وسیعی از شرق سوریه و غرب عراق را تحت کنترل درآورند.
 
آمریکا به مواضع داعش حملات هوایی دارد و هفته گذشته یک سرباز نیروهای ویژه خود را در عملیات نجات گروگان های داعش در عراق از دست داد. با حملات هوایی روسیه به شورشیان مورد حمایت آمریکا، خطر تشدید درگیری ها میان این دو قدرت هسته ای در سوریه افزایش یافته است. همچنین آمریکا قصد دارد اسد را از قدرت برکنار و نفوذ منطقه ای ایران را در سوریه و در نتیجه ارتباطش را با حزب الله محدود کند. برهمین اساس اجازه دادن به ایران برای نقش آفرینی در تعیین سرنوشت سوریه می تواند به افزایش نفوذ ایران در منطقه منجر شود.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرين اخبار و پيوستن به کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران جوان اينجا  کليک کنيد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار