به نوشته وال استریت ژورنال، نقش مؤثر بسیج مردمی عراق با حمایت ایران در بازپسگیری شهر بیجی، جدی نبودن آمریکا در مبارزه با داعش را آشکار کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ وال استریت ژورنال در گزارشی نوشت: نیروهای بسیج مردمی عراق و بسیاری از گروه‌های دیگر این کشور تمایل دارند در مبارزه علیه گروه تروریستی داعش، ایران را به جای آمریکا در کنار خود داشته باشند. این در حالی است که آمریکا پس از پیروزی اخیر ارتش عراق با حمایت نیروهای بسیج مردمی در بازپسگیری شهر بیجی اعلام کرده است قصد دارد بر شدت حملات هوایی خود علیه گروه تروریستی داعش بیافزاید.

با وجود این که نیروهای بسیج مردمی عراق این پیروزی را از آن خود می‌دانند، پنتاگون ادعا می‌کند آن‌ها تنها نقشی کمکی برعهده داشتند و پیروزی اصلی متعلق به نیروهای پلیس این کشور و گروه‌های مبارزه با تروریسم است که بوسیله آمریکا آموزش دیده‌اند.

بسیاری از سیاستمداران عراقی و فرماندهان نظامی این کشور معتقدند عملیات یک ساله بازپسگیری شهر بیجی شاهدی بر توانایی نظامی نیروهای عراقی‌ با کمک ایران و بدون نیاز به آمریکا است. این سیاستمداران هم‌اکنون در تلاشند حیدر عبادی، نخست‌وزیر عراق، را متقاعد کنند وابستگی به آمریکا را کاهش دهد.

مردم این کشور نیز درباره قصد جدی آمریکا برای مبارزه علیه گروه تروریستی داعش مردد شده‌اند. آن‌ها هر پیروزی را که بسیج مردمی این کشور به تنهایی به دست می‌آورد، ننگی بر پیشانی دولت آمریکا می‌دانند.

یک فرمانده آمریکایی نیروهای ائتلاف که مسئول برنامه‌ریزی حملات علیه داعش است، بسیج مردمی عراق را «نیروهای بازدارنده» نامید و گفت: با نگاهی به زنجیره وقایع درمی‌یابیم نیروهای عراقی مسئولیت این عملیات را برعهده داشتند و بسیج مردمی نیز نقش بسیار مهمی در حفظ این شهر پس از بازپسگیری آن ایفا کرد.

در ادامه این گزارش آمده است: نظامیانی که بوسیله نیروهای ایرانی آموزش دیده‌ و با کمک روس‌ها تجهیز شده‌اند، بسیار بهتر از نیروهای آمریکایی در مبارزه علیه داعش ظاهر شده‌اند. آشکار شدن تدریجی این حقیقت بر همگان و اتحاد احتمالی ایران و روسیه، به از دست رفتن نفوذ آمریکا در عراق منتهی خواهد شد.

پاتریک مارتین، تحلیگر مسائل عراق در مؤسسه مطالعات جنگ واشینگتن،  در این خصوص گفت: حیدر عبادی به دلیل پیروزی اخیر در شهر بیجی، به سختی می‌تواند با انجام حملات هوایی روسیه علیه داعش در این کشور مخالفت کند. به تازگی حزب اتحاد ملی عراق، حزب حاکم در پارلمان، از دولت این کشور تقاضا کرد با انجام عملیات هوایی روسیه موافقت کند.

این مسئله آمریکا را به فکر راه چاره انداخته است. اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا، هفته گذشته اعلام کرد واشینگتن قصد دارد حملاتش را علیه داعش افزایش دهد و از گروه‌هایی که در حال مبارزه با آن هستند، مانند نیروهای کرد، حمایت کند. او حتی اعلام کرد آماده است نیروهای آمریکایی بیشتری را به منظور شکست داعش «به خطر بیاندازد».

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار