ردپای تریلی‌ میوه‌های قاچاق در کف میدان

در سال‌های اخیر بازار میوه‌های خارجی بسیار داغ شده و مردم نیز تمایل دارند در جشن‌ها و مهمانی‌هایشان از این میوه‌ها استفاده کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در حالی میوه‌های لوکس و گران قیمت وارداتی و قاچاق در بازار پیش چشم مردم جولان می‌دهند که عمده آن‌ها از مرزهای قاچاق وارد کشور شده‌اند. نیازی نیست به بازارهای میوه و تره‌بار بالای شهر بروید، در مناطق مرکزی شهر هم کم نیستند مغازه‌هایی که انواعی از میوه‌های لوکس و عجیب و غریب را با قیمتی عجیب و غریب‌تر عرضه می‌کنند. حتی خیلی وقت‌ها چنین میوه‌هایی در چهارچرخ‌ها و یا وانت‌هایی که گوشه و کنار خیابان‌ها وجود دارد، دیده می‌شود.

میوه‌های خوش آب و رنگی که بنا به تأکید مسئولان بهداشتی قابل اعتماد نیستند. با این وجود در بازار کشورمان می‌توان نمونه‌هایی از میوه‌های تمام کشورهای دنیا را مشاهده کرد. از انگور شیلی گرفته تا گلابی آمریکایی، آناناس فیلیپینی، لیموترش ترکیه‌ای، پرتقال مصری، توت فرنگی ترکیه‌ای، سیب فرانسوی، سیب ترکیه‌ای، سیب شیلی، شلیل و آلوی چینی، سیر چینی میوه‌هایی هستند که امروزه در میدان بزرگ تره‌بار و بازارهای شمال تهران خودنمایی می‌کند.

میوه‌های نوبرانه جدید و مشتریان پرپا قرص
تا پیش از این از میان میوه‌های نوبرانه چغاله بادام و توت فرنگی بیش از دیگر میوه‌ها مشاهده می‌شد که چند وقتی است که میوه‌های نوبرانه جدید دیگری نیز به بازار اضافه شده و در این میان زردآلو و طالبی البته با قیمت‌های سرسام آور و در دسترس برای همه مردم توانسته حال و هوای بازار میوه را تشدید کند، اما میوه‌های زمستانی همچنان مشتریان پروپاقرص خود را در بازار حفظ کرده و حتی قیمت آن‌ها نیز چندان کاهش نداشته است.

سموم غیرمجاز بر میوه‌های خوش رنگ و رو
حسین رستگار، رئیس آزمایشگاه مرجع سلامت غذا و دارو وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران جوان گفت: میوه‌های قاچاق به طور کلی دو ضرر اساسی برای کشور و سلامت مردم دارد. از لحاظ اقتصادی ما به اندازه کافی تولید میوه و بیش از اندازه داریم و علاوه بر آن می‌توانیم به کشورهای زیادی میوه صادر کنیم، ولی از لحاظ بخش سلامت میوه‌هایی که از راه دور وارد کشور می‌شود و از خارج می‌آید، برای آن که ماندگاری آن‌ها طولانی‌تر شود، از مواد آفتی و یکسری واکس‌ها، قارچ‌کش‌ها استفاده می‌کنند تا ماندگاری آن‌ها بالاتر برود.

وی با اشاره به میزان سموم و آفت‌کش‌هایی که به این میوه‌ها وارد می‌شود، تأکید کرد: میزان سموم و آفت‌کش‌هایی که برای نگه‌داری میوه‌های قاچاقی وارداتی به خصوص پرتقال و لیموترش استفاده می‌شود تا 10 برابر حد مجاز است. بنابراین کنترل آن سخت است و نیازمند نظارت بیشتر است و مشخص می‌شود کسی از این گونه میوه‌ها مصرف نمی‌کند.

ناتوانی شست و شو برای از بین بردن سموم
دکتر رستگار رئیس آزمایشگاه مرجع سلامت غذا و دارو وزارت بهداشت در پاسخ به این سوال که آیا شستن این گونه میوه‌ها آلودگی و سموم آن را برطرف می‌کند یا خیر، پاسخ داد: برخی از این میوه‌ها مواد سمی و آفت‌کش به داخل آن نفوذ می‌کند. میوه‌هایی از قبیل خیار که پوست آن نازک است، مواد قارچی و سمی از پوست آن عبور و به داخل آن نفوذ کرده است. با این که شستن این میوه‌ها مفید و مؤثر است، ولی آزمایشگاه‌های وزارت بهداشت این مسئله را اثبات کرده است.

وی ادامه داد: بهتر است این گونه میوه‌ها را بشوییم و با دستمال بهداشتی تمیز کنیم تا آلودگی آن برطرف شود، بنابراین شستشوی آن‌ها بسیار توصیه می‌شود.

برای ماندگاری میوه چه باید کرد؟
دکتر رستگار خاطرنشان کرد: طریقه ماندگاری میوه بسیار مهم است زیرا کلی آفت‌کش برای ماندگاری به آن‌ها زده می‌شود. از این رو شرایط نگهداری را باید توجه داشته باشیم. این گونه میوه‌ها باید در جای خشک و خنک نگهداری شود. در بعضی مراکز نیز بسته‌بندی‌های نانویی درست کرده‌اند که میوه‌ها را در این گونه بسته‌بندی‌ها نگه‌داری می‌کنند.

وی بیان کرد: در زمستان پرتقال و سیب فراوان است ولی قاچاق آنچنانی ندارد. توت فرنگی جز آن دسته میوه‌هایی است که بسیار زیاد قاچاق می‌شود و از خارج وارد می‌شود. در شمال شرق تهران نیز شاهد توت فرنگی‌های بزرگی هستیم که قاچاق می‌شوند.

قارچ‌کش‌های که غیرمجاز اسپری می شوند
وی عنوان کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که در موارد زیادی برای نگهداری میوه‌های قاچاق از قارچ‌کش‌های خارج از رده استفاده می‌شود که در میان میوه‌های قاچاق مرکبات مانند پرتقال، لیموترش وارداتی بیشتر از همه آلوده به سموم غیرمجازند.

رئیس آزمایشگاه مرجع سلامت غذا و دارو در پایان به عنوان توصیه پایانی اظهار داشت: باید توصیه‌های بهداشتی در وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو جدی گرفته شود و باید تلاش شود تا در موضوع بهداشت و درمان وارد شویم و برنامه‌ریزی‌های خاصی را پیگیری کنیم. امیدوارم این روند ادامه پیدا کند و با نظارت‌هایی که انجام می‌دهیم، کالاها به صورت تضمین شده وارد کشور شود.

وزیر بهداشت تأکید کرده در امر سلامت با کسی شوخی ندارد و باید در بخش آلاینده‌ها ورود پیدا کنیم تا بتوانیم با کمک جایگاه مناسب برای سلامت مردم ایجاد کنیم.

بدون شک این گونه میوه‌ها از کوهستان و یا از آسمان وارد نمی‌شوند، این که از کجا و با چه مجوزی وارد می‌شود مسئولین باید بررسی کنند تا سلامت محصول از طریق مراجع تأیید شود و پس از آن محصول وارد کشور شود.

گزارش از هدیه عباسقلی

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار