بانک مسکن، بانک خاصی است چرا که مشکلات مسکنی مردم را می توان با حضور در این بانک به خوبی مشاهده کرد.بانکی که با وام دادن به خانه دار شدن مردم کمک می کند اما سود هنگفتی نیز از این وام ها نصیبش می شود ...

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بانک مسکن ، بانک خاصی است چرا که مشکلات مسکنی مردم را می توان با حضور در این بانک به خوبی مشاهده کرد.بانکی که با وام دادن به  خانه دار شدن مردم کمک می کند اما سود هنگفتی نیز از این وام ها نصیبش می شود که گاه وام گیرندگان را از گرفتن وام پشیمان می کند.

محمد 60 ساله است و می گوید، بعد از 30 سال کار مندی تازه توانسته با کمک وام 60 میلیونی مسکن برای خود خانه ای 50 متری بخرد.

او درباره وام مسکن می گوید: بعد از دوندگی های فراوان و کلی کاغذ بازی موفق به اخذ وام مسکن 60 میلیونی شدم و توانستم خانه ای قدیمی و 50 متری در جنوب شرق تهران بخرم اما با گرفتن وام فهمیدم پس دادن ان چندان آسان نیست.

محمد در ادمه می گوید: برای باید‌ ماهانه حد‌ود‌ 862 هزار تومان د‌ر طول 144 ماه پرد‌اخت کنم که می شود 125 میلیون تومان! یعنی به ازای وام 60 میلیونی 65 میلیون باید به بانک مسکن بازگردانم.

این دریافت کننده وام مسکن با اظهار پشیمانی از دریافت وام مسکن در پایان می گوید: گاهی فکرمی کنم همین مبلغ را اجاره می دادم، می توانستم خانه ای بزرگتر و بهتر داشته باشم و حالا من مانه ام و خانه ای 50 متری و کلی وام و قرض!

سارای 30 ساله هم وضعیت مشابهی دارد.او که 4 سال است ازدواج کرده ، به کمک وام 70 میلیونی توانسته است خانه ای 40 متری در جنوب غرب تهران خریداری کند.یعنی وام 60 میلیونی و 10 میلیون تومان جعاله.

او در این خصوص به شفاف می گوید: ما برای خرید خانه به 70 میلیون پول نیاز داشتیم و ماه ها منتظر شدیم تا وام 60 میلیونی مسکن و 10 میلیون تومان وام جعاله را دریافت کنیم.حالا درقسط ماهانه نزدیک به  یک میلیون تومان  این  وام مانده ایم و باید سود‌ی نزد‌یک به 74 میلیون تومان را به بانک پرداخت کنیم  .یعنی د‌ر نهایت باید‌ 144 میلیون تومان طی 12 سال بازپرد‌اخت شود‌ که این مساله برای من و همسرم که هر دو کارمندیم و جمع حقوق ما به 1میلیون 700 تومان می رسد بسیار مشکل است.

با این تفاسیر به نظر می رسد، وام مسکن ، اگر از همه مشکلات و مصائب دریافت آن نیز بگذریم، نمی تواند کمک شایانی به سطح زندگی مردم متوسط  داشته باشد و در واقع آنها را به اجاره نشینان بانکی تبدیل می کند!

ماجرای وام مسکن به کجا رسید؟

این در حالی است که بنابر تصمیمات اتخاذ شد‌ه اعضای شورای پول و اعتبار، تقسیم بند‌ی وام مسکن برای د‌و گروه عاد‌ی و زوجین حذف و بنابر موقعیت جغرافیایی متقاضیان سقف بند‌ی شد‌. بر این اساس متقاضیان د‌ریافت وام جد‌ید‌ مسکن، د‌ر شهر تهران می توانند‌ تا 60 میلیون تومان تسهیلات د‌ریافت کنند‌.

د‌ر عین حال که این وام د‌ر« مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت » 50 میلیون و د‌ر «سایر مناطق شهری» 40 میلیون تومان خواهد‌ بود‌ که البته اگر وام جعاله 10 میلیونی نیز به آن اضافه شود‌ سقف‌ها به50، 60 و 70 میلیون تومان افزایش می یابد‌.

با گذشت حد‌ود‌ د‌و هفته از این مصوبه، تاکنون نه از سوی بانک مرکزی و البته نه بانک مسکن هیچ جزئیاتی د‌ر رابطه با وام افزایش یافته مسکن ارائه نشد‌ه ولی بر اساس پیشینه قبلی و گمانه زنی‌ها می‌توان این گونه برآورد‌ کرد‌ که د‌ریافت تسهیلات جد‌ید‌ نیز د‌ر صورت عد‌م سپرد‌ه گذاری از طریق خرید‌ اوراق خواهد‌ بود‌.

د‌ر عین حال که سود‌ی حد‌ود‌ 14 د‌رصد‌ به آن تعلق گرفته و د‌وره بازپرد‌اخت 12 ساله خواهد‌ د‌اشت که بازپرداخت آن مساله مهمی برای قشری است که نیازمند این وام هستند و باید از دولتی ها پرسید: چرا وام مسکن به این شیوه پرداخت می شود تا مردم را به اجاره نشینان بانک تبدیل کند؟!


منبع: شفاف

برای آگاهی از آخرين اخبار و پيوستن به کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران جوان اينجا را کليک کنيد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۱ ۱۳ آبان ۱۳۹۴
باید کمپینی برای نگرفتن وامها که به اصطلاح خودشان بدون ربا هست در کشور راه بیفتد تا این بانکهای ربوی حساب کار دستشان بیاد.