رییس انجمن پزشکی کوهستانی:

در هوای طوفانی کوه نروید

حمید مساعدیان گفت: کوهنوردان در هوای طوفانی به کوه نروند و صعود انجام ندهند.

 حمید مساعدیان رییس انجمن پزشکی کوهستانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار سایر حوزه‌‌های گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان افزود: چند روزی است که شرایط جوی کوهستان‌ها مناسب نیست و هم اکنون در این مناطق بارش برف ادامه دارد که در توچال 80 سانتی‌متر برف روی زمین نشسته است در دیگر کوهستان‌ها نیز به همین منوال است.

 وی تصریح کرد: در این شرایط که کوهستان‌ها با بارش همراه هستند و برخی مواقع نیز طوفانی است از کوهنوردان  می‌خواهیم که به کوه نروند و کار صعود نکنند.

مساعدیان در ادامه گفت: علاوه بر بارش برف و طوفانی وجود مه و ورزش باد نیز بر صعود تاثیر می‌گذارد. گم‌شدن در مسیر، گرفتن بیماری کوهستان نیز می‌تواند کار صعود را مختل کند.
 
*مواظب بیماری‌های کوهستانی باشید

وی اشاره کرد: یکی دیگر از عواملی که باعث می‌شود فرد از کوهنوردباز بماند. بیماری کوهستان است که با ارتفاع‌زدگی آغاز و به ادم‌های مغزی و ریوی منجر می‌شود. اگر فرد زمانی که با علائم ارتفاع‌زدگی برخورد کرد. باید از ادامه صعود منحرف شود و به مداوای خود بپردازد.

مساعدیان یادآور شد: سردرد تهوع، بی‌اشتهایی، عدم تعادل علائمی هستند که فرد هشدار می‌‌دهد که صعود نکند.
 
وی گفت: ارتفاع‌زدگی در ارتفاع 3000-2800 متری برای کوهنورد رخ می‌دهد که در صورت عدم توجه به نشانه‌های آن با بیهوشی و کما همراه می‌شود.
 
* به هشدارها  توجه کنید و مراقب خود باشید

مساعدیان در این باره گفت: کوهنوردان در این روزهایی که آب‌و‌هوای کوهستان‌ها بارشی است به هشدار‌ها توجه کنند. البته طی این  چند روز گزارش خاصی در مورد حوادث کوهستان به ما ارائه نشده است و این جای خوشحالی دارد و اینکه به این هشدار‌ها توجه می‌شود.
 
وی تاکید کرد: برای انجام کوهنوردی ایمن ولذت‌بخش، با امکانات و لوازم مناسب به آن بپردازید.یک وعده غذای اضافی همراه داشته باشید، خانواده و دوستان از منطقه مورد صعود اطلاعات کافی داشته باشند، GPS  حتما همراه فرد باشد، پوشاک مناسب زمستان و کوهنوردی الزامی است. البته توصیه ما در این روزها این است که اشخاصی به کوهنوردی نپردازند.

*کوهنوردی پرحاشیه‌ترین ورزش‌هاست
 
مساعدیان در این مورد افزود: این ورزش پرحادثه‌ترین ورزش‌هاست چرا که در بروز حوادث در کوهنوردی عوامل متعددی دخیل هستند.

وی اظهار داشت: کوهستان‌ها محیطی هستند که شرایط آن‌ها در اختیار شما نیست، سرما، بارش، طوفانی، رعد‌وبرق،ریزش بهمن، گم‌کردن مسیر، وجود مه در منطقه صعود همه‌و‌همه عواملی هستند که می‌توانند در کوهنوردی مختل ایجاد کنند.
 
مساعدیان در پایان خاطرنشان کرد: در این ورزش اولین و کوچکترین اشتباه شاید آخرین اشتباه باشد یعنی حوادث را در این مناطق از صفر تا  باید دید.
 
گروهی به کوهستان بروید. از یک راهنمای با  تجربه و یا از با تجربه‌های این ورزش استفاده کنید و اینکه کوهنوردی خود را به شب نکشانید.

*برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار