شیخ النمر یک یک عالم شیعی است اما تلاش‌های بسیاری برای ایجاد وحدت بین مسلمانان عربستان داشته است و این دقیقا همان چیزی است که حکام عربستانی از آن می هراسند.

 
اعدام شیخ نمر برابر است با سقوط رژیم سعودیبه گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان ، امین اسدی کارشناس مسائل غرب آسیا طی یادداشتی به بررسی  اتفاقات اخیر عربستان  پرداخت

متن یادداشت به شرح زیر است

شیخ نمر دارای نگاه و نگرش باز و آگاهانه نسبت به اتفاقات کشور عربستان ، منطقه و جهان است و البته تحلیل ها و تفسیرهای مبتنی بر اندیشه های دینی از سوی این عالم دینی و روشنفکر، هراس حکومت سعودی را به دنبال داشته است تا جایی که با توسل به بهانه های واهی، بارها او را بازداشت و مجددا آزاد کرده اند ،آنچه بیش از هرچیز موجب احساس خطر حکام سعودی از فعالیت های شیخ نمر شده، تاکید شیخ بر حقوق انسانی و کرامت تمام ه شهروندان عربستانی اعم از شیعه و سنی است.

او هرچند یک عالم شیعی است اما تلاش های بسیاری برای ایجاد وحدت بین مسلمانان عربستان داشته است و این دقیقا همان چیزی است که حکام عربستانی از آن می هراسند؛ چراکه ادامه حیات آنها در گروه قدرت گرفتن وهابیون و البته ایجاد اختلاف عمیق بین شیعیان و اهل تسنن است.

شیخ نمر معتقد است که مفتی های وهابی، ساخته و پرداخته رژیم آل سعود هستند به اعتقاد آن آل سعود به مفتی های وهابی پول می دهند تا با دامن زدن به اختلافات طایفه ای و مذهبی و ایجاد اختلاف بین شیعیان و اهل سنت، آنها را به خود مشغول کنند و با ایجاد تفرقه مذهبی و طایفه ای و قبیله ای به حاکمیت خود بر عربستان و غارت و چپاول ثروت های آن ادامه دهند، مشخص است که علت اصلی بازداشت شدن های مکرر شیخ نمر، همان چیزی است که حکام سعودی اشاره ای به آن نمی کنند بلکه به بهانه ها و دلایل فرعی متوسل می شوند؛ بهانه هایی همچون حمل سلاح، ایجاد اختلافات طائفه ای و فتنه سازی در سرزمین عربستان. اینها در حالی است که رژیم سعودی، خود عامل اصلی اختلافات طائفه ای است و بیشترین نفع را از این اختلافات به دست می آورد.

حال اما با گذشت دو سال از آخرین بازداشت شیخ نمر، حکام سعودی می خواهند شیخ نمر را به سبک داعشی های دست پرورده خود اعدام کنند؛ و سر از بدنش جدا کنند و چه شباهتی است میان داعش و آل سعود در جدا کردن سر انسان ها. اما آنها نیز می دانند که با جدا شدن سر، اندیشه انسان ها نابود نمی شود بلکه آنچه در سر و اندیشه و فکر ٜنمر ها است به سرهای دیگر منتقل می شود و جهاد و قیام تا پیروزی ادامه دارد.

حاکمان سعودی و مدارس وهابی آنها و شیوخشان، شیوه و تفکر وهابی را در پیش گرفته‌اند که این تفکر و شیوه، قتل هر مسلمانی را که بر خلاف آنها فکر کند و وابسته به آنها نباشد، مجاز و حلال می شمارد ،اگر حکم اعدام شیخ نمر را اجرا کنند می‌توان با اطمینان کافی گفت این امر می‌تواند برای عربستان بسیار خطرناک باشد و آثار سویی را برای دولت سعودی به همراه خواهد داشت و موجب تزلزل در نظام سلطنتی - وهابی ‌شود.

عربستان با اجرای این حکم بار دیگر خباثت و خشونت خود را در جهان آشکار و دشمنی خود با اسلام و مذهب شیعه را ثابت خواهد کرد، روز اعدام شیخ نمر، روز ننگ و عار و خفت برای  حاکمان عربستان و روز شهادت، تاریخ و افتخار برای شیخ  نمر و پیروان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام خواهد بود .
 
دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران باید با دیگر کشور‌های مسلمان ارتباط بگیرد و آن‌ها را از خطرات پیش روی اجرای حکم اعدام این انسان پاک و مومن را گوشزد نماید.

با توجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران ریاست جنبش غیرمتعهد‌ها را برعهده دارد باید از این ساختار نیز بیشترین بهره را ببرد، چرا که باید از جنگی عظیم و خانمان سوز جلوگیری کند. حکومت آل‌سعود باید بداند که مردم مسلمان و شیعه در ایران و عربستان و یا در کشورهای دیگر خاورمیانه در مقابل این امر سکوت نمی‌کنند، چراکه همه مردم مسلمان، این اعدام را جنایتی بزرگ می‌دانند و هیچگاه در مقابل ظلم سکوت نکرده و نمی‌کنند و با قاطعیت میتوان گفت آل سعود با اعدام شیخ نمر به آل سقوط تبدیل خواهد شد .

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار