بهره گیری از فناوری های نوین آموزشی از جمله هوشمند سازی مدارس نقش مهمی در ترغیب و تشویق دانش آموزان به آموزش و ارتقای کیفیت آن دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج ، ایجاد بستر مناسب و بالابردن کیفیت آموزش مستلزم تعریف مجدد و نوینی از ‏نقش و کارکرد مدارس به عنوان اصلی ترین نهادهای آموزشی در جامعه است.

‏ امروزه نظام آموزشی کشور به مدرسه ای نیاز دارد که با بهره گیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات، امکان یادگیری پیوسته را فراهم ‏نموده و فرصت های نوینی را در اختیار افراد برای تجربه ی زندگی در جامعه اطلاعاتی قرار دهد، به گونه ای که این فناوری نه به عنوان ابزار، ‏بلکه در قالب زیرساخت توانمند ساز برای تعلیم و آموزش حرفه ای محسوب شود.

‏ به کارگیری گسترده ی فناوری اطلاعات و ارتباطات در فرایند آموزش و پرورش، همزمان با تحول در رویکردهای آموزشی درجهان، زمینه ی شکل گیری مدارس هوشمند ‏را فراهم آورده است.

این مدارس از جمله نیازمندی های کلیدی جوامع دانش بنیان می‎‎باشند و رویکردهای توسعه ی مهارت های دانشی و ‏کارآفرینی دانش آموزان را دنبال می نمایند.

در این مدارس ، فرایندهای یاددهی - یادگیری تقویت شده و محیط تعاملی یکپارچه برای ارتقای ‏مهارت های کلیدی دانش آموزان با تکیه بر فعالیت های گروهی، در عصر دانایی محور فراهم می شود.

یک روان شناس و استاد دانشگاه یاسوج در خصوص نقش تصویر در یادگیری دانش آموزان می گوید: استفاده از محتوای چندرسانه ای و الکترونیکی در فرایند یاددهی- یادگیری نقش مهمی در یادگیری دانش آموز دارد.

عبدلخالق پادیاب افزود: با استفاده از محتوای چندرسانه ای طیف وسیع تری از حواس دانش آموزان در فرایند یاددهی- یادگیری درگیر شده و این فرآیند تعمیق می شود.

هر چند فرایند هوشمند سازی مدارس در ایران سابقه ای چند ساله دارد، اما در چند سال اخیر بسیاری از محتوا های کتاب های درسی به صورت الکترونیکی به دانش آموزان ارائه شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت: تاکنون یکهزار و 45 کلاس درس در این استان هوشمندسازی شده است.
هادی زارع پور افزود: امسال نیز وسایل مورد نیاز هوشمندسازی 300 کلاس در این استان خریداری و به زودی در مدرسه های مورد نظر نصب می شود.

وی بیان کرد: برای هوشمند سازی این تعداد کلاس وایت برد هوشمند، ویدئو پروژکتور، لب تاپ و رایانه با صرف 10میلیارد ریال تامین شد.

زارع پور اظهار کرد: تاکنون 239 کلاس درس در مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد به هوشمندسازی سیار مجهز شده است.

وی عنوان کرد: مدارس هوشمند موجب فراگیری هر چه مطلوبتر محتوای آموزشی در کنار کار معلم می شود و توسعه این وضع ضروری است.

رئیس اداره مشارکت ها مردمی آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت: هوشمند سازی کلاس های درس از مهم ترین اولویت های آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد است.

دارا رامشگر افزود: با اقدام ها و تلاش های انجام گرفته، امسال بسیاری از مدارس کهگیلویه و بویراحمد هوشمند سازی شدند.
وی گفت: بیش از 340 کلاس درس مدارس غیردولتی و هیئت امنایی کهگیلویه و بویراحمد هوشمند سازی شدند.

رامشگر تصریح کرد: در این مدارس دانش آموزان از نرم افزارهای آموزشی استفاده و بخشی از تدریس در قالب الگوهای برتر و نمایش تصویر انجام می شود.

*مزایای هوشمندسازی مدارس

آشنایی دانش آموزان با فناوری الکترونیکی و افزایش توانمندی های فردی دانش آموزان ،رشد همه جانبه دانش آموزان،ŸŸایجاد تنوع و خارج شدن از شیوه یکنواخت و سنتی آموزش،افزایش بازده کاری در مدرسه ،آشنایی دانش آموزان با اهمیت زمان،استمرار فرایند یادگیری دانش آموزان در خارج از مدرسه و ایجاد محیطی پویا و جذاب برای شکوفایی کامل استعدادها و بروز خلاقیت های فردی و جمعی دانش آموزان از دیگر مزایای هوشمند سازی مدارس است. Ÿ

بیش از دو هزار و 700 مرکز آموزشی با شش هزار و367 کلاس درس با 497هزار و 256متر مربع مساحت در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد و 140هزار دانش آموزان از این فضاها برخوردارند.

انتهای پیام /گ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.