به گزارش
خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، حمید چیتچیان وزیر نیرو در دومین کنفرانس منطقهای و یازدهمین کنفرانس تونل ایران اظهار داشت: امروزه تونل به یکی از المانها و عناصر اصلی و توسعه زیرساختهای جوامع تبدیل شده است قبل از این تونل عمدتا در معدن، صنعت حمل و نقل (جادهای، راه آهن) مورد استفاده قرار گرفت همچنین در مناطق کوهستانی از حفر تونل استفاده میشود.
امروزه شاهد هستیم که کاربردهای تونلهای زیرزمینی توسعه یافته در بخشهایی از این سازهها مورد استفاده قرار میگیرند به طوری که در آینده کاربردهای جدیدی برای تونل پدید خواهد آمد.
وزیر نیرو ادامه داد: امروزه برای انتقال آب و شبکههای فاضلاب، مترو و فضاهای زیرزمینی مورد نیاز برای تولید برق و نیروگاه برق آبی و دفاع غیرعامل همچنین برای ذخیرهسازی نفت و گاز استفاده میشود که نشاندهنده اهمیت رو به فزونی این صنعت در جهان است.
وزیر نیرو اضافه کرد: فضاهای زیرزمینی و انواع تونلها در کاربردهای مختلف عناصر مشترک فراوانی دارد و کاربرد این فناوری در این صنعت باید مورد توجه قرار گیرد.
وی ادامه داد: در بخش آب به دلیل اینکه ما با محدودیت منابع آبی مواجه هستیم در هر مکانی و مرکز جمعیت همچنین فعالیتهای اقتصادی ما که در آن محل دسترسی به آب کافی نداریم بنابراین ناچاریم که آب را انتقال دهیم الگوی بارش و آرایش منابع آب هر کشور ممکن است با تطبیق و فراکنش جمعیت و اقتصاد نداشته باشد، محدودیت منابع و نوع فراکنش بارش و آب، ما را ملزم کرده به عنوان یک روش اجتنابناپدیر در انتقال آب توجه ویژه داشته باشیم.
وزیر نیرو اضافه کرد: در این مسئله یکی از عناصر پراهمیت در اقتصاد انتقال آب است که در مواردی با مشکلات زیست محیطی با حفر تونل مواجه هستیم بر اساس این ضرورت 19 تونل در کشور حفر شده هماکنون طول اینها 192 کیلومتر است همچنین 9 تونل در دست احداث است که طول آنها 314 کیلومتر میباشد که نشاندهنده 1.5 برابر آنچه که تونلهای آب بهرهبرداری در دست احداث است وسعت کار را نشان میدهد که چه بسا در آینده نیازهای ما به دلیل سختی شرایط و اهمیت کاهش منابع تجدیدپذیر آب در کشور فراتر از این باشد.
وی ادامه داد: بسیاری از کشورهای جهان رویه شیرین کردن آب در دریاها به خصوص در منطقه جنوب و انتقال آنها به مراکز کشور طرحی در دست داریم که با شیرین کردن آب در ساحل خلیجفارس و دریای عمان این آب را به شش استان در مرکز کشور برای جمعیتی بالغ بر 37 میلیون نفر انتقال دهیم.
وی ادامه داد: مسافتهای انتقال آب بسیار طولانی است در بخشهایی از این انتقال به حفر تونلهای متعدد و بسیار طولانی نیاز داریم.
وی با اشاره به موضوع فاضلاب کشور اظهار داشت: در شبکه فاضلاب هم اکنون 26 کیلومتر غیر از خطوط لوله به ابعاد 2 در 3 احداث شده همچنین 2 کیلومتر هم اکنون در شهر و شبکه آب و فاضلاب به قطر دو متر در دست احداث داریم که با توسعه شبکه فاضلاب نیاز ما به حفر تونل بیشتر است.
وی ادامه داد: شاید چند سال پیش از این کمتر کسی تصور میکرد که برای تولید و انتقال برق نیازمند تونل باشیم در حال حاضر 11 هزار و 200 مگاوات ظرفیت نیروگاه برق آبی که بخش قابل توجهی از مغارهای بسیار عظیمی در کوهها همکاری میکنیم که به دلیل الزام شرایط منطقه و توپوگرافی نیروگاه را در دل زمین احداث کنیم.
چیتچیان ادامه داد: شرایط شهرنشینی و پیدایش شهرهای بزرگ مشکلاتی را در انتقال برق از نظر بهداشت، زیست محیطی و مبلمان شهری به وجود آورده و ما را ناچار کرده در شهرها به سمت انتقال کابلهای برق از طریق تونل در کشور باشیم که هم اکنون قریب 50 کیلومتر در شهرهای اصفهان، مشهد، شیراز و تهران انجام میشود به طوری که هم اکنون بیش از 10 کیلومتر برای کابلهای انتقال برق در کشور در دست احداث است.
چیتچیان با اشاره به اینکه مسائل انتقال آب و برق از طریق مشکلات
زیست محیطی را در کشور دو چندان کرده است، گفت: حفاری تونل مانعی برای بخشی
از مسائل زیست محیطی است که مهمترین مشکل آن ایجاد چالش برای آبهای
زیرزمینی است که باعث خشک چاهها و قنات میشود که این مشکلاتی را برای
اهالی منطقه به وجود میآورد بنابراین باید راهکاری در این زمینه اندیشیده
شود که این امر با طراحی و اجرای برنامههای جدید امکانپذیر است که کمتر
به محیط زیست و منابع آب زیرزمینی آسیب میزند.
وی
همچنین ادامه داد: حفر تونل در جاهایی که برای مترو ایجاد شده است سبب
لرزش و سر و صدا برای اهالی این مناطق ایجاد کرده که باید در ایجاد تونل
مسائل زمینشناسی با اجرای کارهای علمی صورت گیرد.
چیتچیان افزود: حفر تونل معمولا با هزینههای بسیار بالایی مواجه است
با دستیابی به فناوری جدید و پیدا کردن روشهای تازه قادر خواهیم بود این
هزینهها را کاهش دهیم.
وی همچنین مشکلات فنی را
از دیگر چالشهای تونل عنوان کرد و گفت: ما برای حفاری تونل و بهرهبرداری
آن نیازمند شناخت بهتر زمین هستیم کمبود اطلاعات و مطالعات در این موضوع در
حین اجرا ما را با مشکلات بسیاری مواجه کرده است که نمونه ان در تونل
کوهرنگ که سه سال شاهد توقف اجرای پروژه بودیم.
وزیر
نیرو تأکید کرد: اگر شناخت بهتر داشته باشیم و شیوه حفاری را به روش صحیح
اجرا نماییم کمتر شاهد این مشکلات خواهیم بود همچنین مسئله برخورد با
گسلها و هجوم آب در بعضی از تونلهای حفر شده یک مانع بسیار جدی برای ما
بوده است به طوری که در غرب کشور موانع زیادی را به وجود آورده که دنبال
راهکار در این زمینه هستیم.
چیتچیان ادامه داد:
مسئله ریزش تونل یکی دیگر از چالشها است که علاوه بر زمان طراحی و اجرا و
بهرهبرداری همچنین روش تعمیر و نگهداری و مدیریت صحیح تونل خواهد توانست
هزینهها را کاهش داده و عمر تونل را افزایش دهد نوعا در مسئله تونل توجه
کمتری از ابتدای طراحی و اجرای بهرهبرداری صورت گرفته است .
وی
افزود: با توجه تنوع بهرهگیری از تونل در کاربرد مختلف در آینده مواجه
خواهیم شد کاربردهای مختلف برای همدیگر مزاحمت ایجاد خواهند کرد حفر تونل
برای مترو مشکلاتی را برای قنات تهران به وجود آورده است بنابراین نیازمند
هستیم که فضاهای زیرزمینی را طوری انتخاب نماییم که نسلهای آینده را با
مشکل مواجه نکند.
چیتچیان خاطرنشان کرد: از
سالهای گذشته این ایده همواره در ایران مطرح بوده که چگونه از تونل برای
کاربرد مختلف (کابلهای برق، لولهگاز، مخابرات) استفاده شود که این مسئله
همواره یک طرح تازه تا به امروز بوده اما متأسفانه با نبود هماهنگی بین
سازمانها نتوانستیم این طرح را به سرانجام برسانیم چرا که با انجام این
کار نیاز کمتر به فضای زیرزمینی خواهیم داشت و هزینهها کاهش پیدا خواهد
کرد.
برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.انتهای پیام/