کارشناس موسسه بین المللی ایکاردا معتقد است: فرسایش آبی و بادی موجب کاهش مواد آلی و در نتیجه کاهش حاصل خیزی خاک می شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه  ؛به گفته یاشپال ساراوات بر اساس آمارهای موجود در حال حاضر 1100 میلیون هکتار از خاک های دنیا در معرض فرسایش آبی و 550 میلیون هکتار نیز در معرض فرسایش بادی است.

وی ادامه داد: خاک‌ورزی معمولی موجب حساس شدن ذرات خاک ریز و نرم شدن سطح 20 سانتیمتری خاک بر اثر استفاده از ادوات سنگین می شود.اما خاک‌ورزی حفاظتی این مشکل را ندارد.

ساراوات با بیان اینکه در خاک‌ورزی حفاظتی حداقل 30 درصد بقایای گیاهی مزرعه به خاک بازگردانده می شود، گفت: در این نوع از خاک‌ورزی مواد آلی خاک بیشتر می شود.در این نوع از کشاورزی رعایت تناوب کشت الزامی است

وی افزود:رعایت تناوب می تواند نقش مهمی در کنترل بیماری ها و آفات و علف‌های هرز مزرعه داشته باشد و ایجاد این مهم در کشاورزی در گرو فرهنگ سازی است.

ساراوات گفت: بر اساس پیش بینی انجام شده تا سال 2100 میانگین درجه حرارت افزایش بین دو تا شش درجه سانتیگراد وبارندگی ها نیز کاهش 20 درصد کاهش دارد که موجب بروز خشکسالی و کمبود منابع آبی می شود.

کارگاه آموزشی کشاورزی حفاظتی و تولید بذر با حضور تعدادی ازکارشناسان مؤسسه بين المللي ایکاردا و مدیران زراعت و معاونین بهبود تولیدات گیاهی استانهای کرمانشاه، کردستان، لرستان و آذربایجان شرقی در کرمانشاه برگزار شد.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/ت

برچسب ها: کرمانشاه ، خاک ، روش ، نوین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.