سی ان ان در گزارشی نوشت: ریاض دیگر نمی تواند پشتوانه مالی خوبی برای مصر باشد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، سی ان ان در گزارشی به کاهش بهای نفت و پیامدهای آن در کشورهای عربی از جمله مصر پرداخت.

در این گزارش آمده است: مصر به دلیل کمبود نقدینگی نمی تواند دوران رکود اقتصادی را که از سال 2011 (1390) -- همزمان با بهار عربی -- آغاز شد، پشت سر بگذارد. این کشور که تا دو سال پیش قطب سرمایه گذاران خارجی به شمار می رفت، به دلیل کمبود نقدینگی دیگر خریداری در میان سرمایه گذاران ندارد.

این گزارش افزود: ذخایر ارزِ خارجی مصر در پایان ماه سپتامبر (31 روز منتهی به 10 مهر) به 16 میلیارد دلار رسید. این میزان، معادلِ واردات سه ماهه ارزیابی شده است. سطح پایین ذخایر مالی مصر نشان می دهد این کشور کمک 12 میلیارد دلاری عربستان، کویت و امارات را نیز به اتمام رسانده است. با توجه به کاهش جهانی بهای نفت، انتظار می رود کشورهای عربی نتوانند همچون گذشته به مصر کمک مالی اعطا کنند. این بدان معناست، حامیان مالیِ مصر خود درگیر کمبود نقدینگی هستند.

نگارنده این گزارش افزود: رتبه اعتباری عربستان هفته گذشته کاهش یافت. علت این موضوع، کاهش بهای نفت و اثرات آن بر بودجه سعودی ها عنوان شد. کاهش رتبه اعتباری عربستان در حالی صورت گرفت که صندوق بین المللی پول هفته گذشته به ریاض هشدار داد اگر بهای هر بشکه نفت در سطح 50 دلار باقی بماند، ذخایر مالی این کشور در 5 سال آینده تمام خواهد شد.
در ادامه این گزارش آمده است: ناآرامی های سیاسی و کاهش ارزش ارز رایج مصر نیز مزید علت شده است تا این کشور بیش از گذشته با کمبود نقدینگی مواجه شود. از سویی دیگر،  مصر در حال سرکوب بازار سیاه ارز است. این موضوع خود به اقتصاد آسیب می زند؛ چرا که تجار با کمبود دلار مواجه هستند و نمی توانند کالاهای مورد نیاز مردم را وارد کنند. از این رو، مصر در حال مذاکره با بانک جهانی برای دریافت کمک مالی 3 میلیارد دلاری است.

در پایان گزارش سی ان ان، این پرسش مطرح شده است است: با وجود کمبود نقدینگی در کشورهای عربی، آیا آنها به کمک های مالی خود به مصر ادامه خواهند داد؟ پاسخ نگارنده گزارش، آری است. نگارنده با مطرح کردن ادعاهایی استدلال می کند:  تحرکات سیاسی مصر باعث می شود این کشورها به حمایت های خود از قاهره ادامه دهند. چرا که عربستان و سایر کشورهای عربی خواهان سرکوب حزب اخوان المسلمین به وسیله عبدالفتاح سیسی – رئیس جمهور این کشور – هستند. از آنجایی که حزب اخوان المسلمین تهدیدی برای کشورهای عربی به شمار می رود، این کشورها با حمایت های مالی از عبدالفتاح سیسی، وی را به سرکوب این حزب ترغیب می کنند.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرين اخبار و پيوستن به کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران جوان اينجا کليک کنيد.

  
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار