شهرستان خرم بید از روزگاران قديم به عنوان يك منطقه سوق الجيشي مطرح بوده و به عنوان يكي از شهرهاي كاروانسرايي ايران مشهور بوده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ شهرستان خرم بيد با گستردگی 2702 کیلومتر مربع از شهرهاي شمالي استان فارس با مرکزیت صفاشهر در فاصله 180 كيلومتري شمال شيراز و 80 كيلومتري جنوب آباده است .

سوق الجيشي شهركاروانسرايي ايران  + تصاویر

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس می گوید: این شهرستان از شمال به استان يزد و شهرستان آباده، از جنوب به شهرستان پاسارگاد، از شرق به بوانات و از غرب به اقليد محدود مي شود.

سوق الجيشي شهركاروانسرايي ايران  + تصاویر

امیری ادامه می دهد: منابع مهم آب استان فارس از چشمهها و رودهای اين شهرستان سرچشمه میگیرد. جنگلهای بنه و بادام کوهی  و ایل راههای ایل های خمسه و قشقایی که در فصل تابستان به این مناطق میآیند، مورد توجه ایرانگردان و جهانگردان قرار دارد.

وی با بیان اینکه این شهرستان داراي آب و هواي سرد كوهستاني با زمستان هاي بسيار سرد و يخبندان و تابستان معتدل و خنك است افزود: ارتفاع آن نسبت به سایر شهرهای استان آن را به بام فارس لقب داده است .

سوق الجيشي شهركاروانسرايي ايران  + تصاویر

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس تصریح می کند: این شهرستان به عنوان پايتخت سنگ هاي تزئيني ايران نیز محسوب مي شود.

سوق الجيشي شهركاروانسرايي ايران  + تصاویر

امیری با اشاره به اینکه شهرستان خرم بيد با در برداشتن 250 اثر تاريخي، يكي از باستاني ترين شهرهاي ايران است ادامه داد: آثار تاريخي و جاذبه هاي گردشگري متعدد شهرستان از دوران هاي مختلف تاريخي شامل؛ پارينه سنگي، نوسنگي، پيش از تاريخ و اسلامي، اين شهرستان را به عنوان پژوهشگاهي براي باستان شناسان در آورده و وجود رودهاي باستاني همچون پلوار و غارهاي پيش از تاريخ و كاروانسراهاي متعدد و قلعه های باستاني حكايت از رونق اين منطقه تاريخي در ادوار گذشته همچون هخامنشي، ايلامي، ساساني و اسلامي و ... دارد.

سوق الجيشي شهركاروانسرايي ايران  + تصاویر

وی اظهار می کند: اين شهرستان از روزگاران قديم همواره به عنوان يك منطقه چهارراهي و سوق الجيشي مطرح بوده و به عنوان يكي از شهرهاي كاروانسرايي ايران مشهور بوده است.

این مقام مسئول می افزاید: قصرسرخ بهرام گور،کاروانسرای قاجاریه صفاشهر، سدباستانی خرم بید، چهارطاقی ساسانیان، کاروانسرای شاه عباسی، ،مسجد جامع صفاشهر ، قصر یعقوب، سر آسیاب قادر آباد ، خانه تاریخی عباس آباد ، چشمه بناب ، تفرجگاه بیدستان و خانه تاریخی بامداد از جمله آثار تاریخی شهرستان محسوب می شود.

امیری ادامه می دهد: گلیم، جاجیم، معرق سنگ، رودوزیهای سنتی، گبه و فرش از صنایع دستی و سوغات خرم بید و نان سنتی، قورمه، نان تیری، آش محلی گیاهی، آش شولی غذاهای محلی این شهرستان است.

انتهای پیام/ز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.