شمارش معكوس روز شنبه به پايان مي‌رسد. پرداخت تسهيلات ٢٥ ميليون توماني براي خودرو و ١٠ ميليون توماني براي خريد كالا آغاز خواهد شد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شمارش معكوس روز شنبه به پايان مي‌رسد. پرداخت تسهيلات ٢٥ ميليون توماني براي خودرو و ١٠ ميليون توماني براي خريد كالا آغاز خواهد شد. در حالي نخستين روز پرداخت تسهيلات ويژه از سوي بانك‌ها شنبه، ١٦ آبان ماه خواهد بود كه پيش از اين دولتي‌ها ١٥ آبان ماه، يعني جمعه را روز آغاز پرداخت تسهيلات اعلام كرده‌اند.

تعيين روز جمعه براي اجراي سياست تسريع رونق اقتصادي با اما و اگرهايي روبه‌روست چرا كه سياستگذار مي‌توانست در قالب اين بسته نخستين روز اجرا را با نخستين روز كاري هفته هماهنگ كند. شايد اين نخستين باري باشد كه مجريان طرح در انتظار تعيين ميزان استقبال از اين طرح هستند چرا كه پيش از اين پرداخت تسهيلات، با هر روش و شيوه، با استقبال قابل توجهي همراه مي‌شد طوري كه همواره ميزان درخواست براي دريافت تسهيلات بالاتر از ميزان توان بانك‌ها بود. شايد از اين رو بانك‌ها در بسياري موارد نسبت به پرداخت تسهيلات، بيش از توان خود اقدام مي‌كردند.

موقعيت اين‌بار مانند گذشته نيست. كاهش قابل توجه تقاضاي خريد در بازار ايران، ركود را دامنه‌دار كرده است. توليدكنندگان بدون پرده‌پوشي از پر بودن انبارهاي‌شان خبر مي‌دهند و مي‌گويند با اين وضعيت تداوم توليد مقدور نيست. هر چند مقرر است دولت تسهيلاتي ١٠ ميليون توماني براي خريد كالاي بادوام داخلي پرداخت كند، اما تسهيلات ويژه براي خريد خودرو بيش از پيش توجه مسوولان و سياستگذاران را به خود جلب كرده است.

اين نخستين باري نيست كه دولت شرايط خاص و ويژه‌اي را براي خودروسازان در نظر مي‌گيرد. ديوار بلند تعرفه‌ها براي واردات خودروهاي خارجي در حال حاضر و ممنوعيت طولاني ورود خودروي خارجي به ايران، بالا بودن قيمت‌ها نسبت به كيفيت و... همگي نشانه‌هايي از حمايت خاص دولت از اين صنعت است اما مي‌توان اين نتيجه را از سياستگذاري كنوني دولت گرفت كه نخستين باري است مصرف‌كننده خودرو با تسهيلات خاص روبه‌رو مي‌شود.

ابراهيم نكو، نماينده مجلس درباره تاثير تصميم تازه دولت بر بازار گفت: غير از تسهيلات خودرو، تسهيلات مسكن ٦٠ ميليون توماني مسكن نيز به مردم پرداخت مي‌شد و اين نكته به نظر من مي‌تواند بازار مسكن و كالاهاي بادوامي چون خودرو را از ركود خارج كند.

به گفته وي رفع ركود در اين بازارها مي‌تواند كم‌كم به ساير بخش‌هاي اقتصادي تسري داده شود. او سياست دولت را در اين عرصه مفيد خواند و اعلام كرد: اين سياست بسيار كوتاه‌مدت خواهد بود و دولت مي‌خواهد در دوره‌اي كه مردم به انتظار كاهش قيمت‌ها و دريافتن شكل تحولات دست از خريد برداشته‌اند، تقاضا را تحريك كند، بدون ترديد اين دوره چندان طولاني نيست و دولت در سال‌هاي آتي بايد راهي براي حل ريشه‌اي مشكلات اقتصادي در نظر داشته باشد.

 بايد به فكر صادرات بود

محمد طحان‌پور، رييس اتحاديه لوازم خانگي نيز در اين خصوص به خبرنگار ما گفت: اين طرح مي‌تواند در كوتاه‌مدت بازار لوازم خانگي را با تغييراتي روبه‌رو كند اما بايد مساله را به شكل ريشه‌اي بررسي كرد. وي گفت: «بازار ايران با عرضه بيش از نياز لوازم خانگي روبه‌روست و با اين وضعيت اگر اين دوره پايان يابد، ما باز هم با مشكلاتي مواجه مي‌شويم چرا كه بازار صادراتي نداريم.» او با اشاره به اينكه محصولات كره‌اي و بعضا چيني و... در بازار لوازم خانگي ايران سهم خوبي دارند، گفت: توليد‌كننده ايراني بايد شكل توليد، كيفيت و... را به روز كند تا اين شرايط تغيير كند. ما امروز حرف چنداني در بازارهاي جهاني نداريم از اين رو بايد بتوانيم شرايط را متحول كنيم و بازارهاي صادراتي بيشتري براي خودمان در نظر بگيريم. اين فعال اقتصادي گفت: با توجه به اينكه در ازاي خريد كالا پولي به خريدار پرداخت نمي‌شود و كارت اعتباري براي خريد كالا صادر مي‌شود مي‌توان نگراني كمتري نسبت به فاكتورفروشي داشت اما به هر روي نظارت دقيق بر اين مساله ضرورت دارد.

وام ١٠ ميليوني دو ساله است

هاشمي، مديركل صنايع فلزي و لوازم خانگي وزارت صنعت اعلام كرده است در اين طرح خريداران مي‌توانند با دريافت كارت اعتباري و مراجعه به فروشگاه‌هاي اعلام شده نسبت به خريداري كالاهاي با كيفيت ايراني اقدام كنند. وي نرخ سود اين تسهيلات ١٠ ميليون توماني را ١٢درصد عنوان كرد و افزود: فاز اول اين طرح كه با همكاري بانك مركزي انجام مي‌شود، مشمول كليه حقوق‌بگيران و بازنشستگان دولتي خواهد بود. در اين طرح بازپرداخت اقساط كالاهاي خريداري‌شده طي ٢٤ قسط تعيين شده است.

در انتظار استقبال

هر چند پرداخت تسهيلات ٢٥ ميليون توماني براي خريد خودرو مخالفان فراواني دارد اما بررسي‌ها نشان مي‌دهد استقبال از اين تسهيلات در ميان جوانان مي‌تواند بالاتر از سايرين باشد. چندي پيش در شبكه‌هاي مجازي كمپيني تحت عنوان نه به خودروي داخلي صفر كيلومتر با هدف اجبار خودروسازان به كاهش قيمت و افزايش كيفيت به راه افتاد. بسياري معتقدند وام ٢٥ميليون‌توماني نتيجه تاثيرگذاري اين كمپين بر بازار است؛ بازاري كه با كاهش قابل توجه فروش خودرو روبه‌رو شد.

حالا جزييات تازه‌اي كه از تسهيلات خودرو اعلام مي‌شود، مي‌تواند نشان‌دهنده تلاش فراواني باشد كه خودروسازان براي افزايش دوباره فروش‌شان پي‌گرفته‌اند. عضو شوراي سياستگذاري خودرو با بيان اينكه وام ۲۵ ميليون توماني به خودروهاي با ميزان ساخت داخل بالاي ۴۰ درصد اختصاص مي‌يابد، گفت: در اين طرح، صاحب خودرو مي‌تواند پس از سه سال خودرو را به شخص ديگري بفروشد. ساسان قرباني گفت: قرار است پرداخت وام ٢٥ميليون توماني خودرو با سود ١٦ درصد از ١٥ آبان‌ماه يعني دو روز ديگر آغاز شود كه در اين طرح، امكان اعطاي وام به خودروهايي با ساخت داخل بالاي ٤٠‌درصد وجود دارد و اين خودروها بعد از سه سال امكان خريد و فروش دارند. وي ادامه داد: با توجه به اينكه قرار است اين وام جهت حمايت از توليدات داخلي پرداخت شود، در نتيجه پرداخت آن به خودروهاي مونتاژي صورت نخواهد گرفت.

مذاكره بر سر مكانيزم پرداخت سود تسهيلات

وي در پاسخ به اين سوال كه در مورد مكانيزم پرداخت يارانه سود تسهيلات وام خودرو چه توافقي بين بانك مركزي و خودروسازان شده است؟ گفت: يكي، دو مكانيزم در حال بحث است، ممكن است مكانيزم‌هايي بين بانك مركزي و خودروسازان براي اعطاي اين تسهيلات با روش‌هاي مختلف در نظر گرفته شود. قرباني تاكيد كرد: مهم اين است كه سود وام خودرو براي مصرف‌كنندگان بيشتر از ١٦ درصد نباشد. وي در ادامه با بيان اينكه وام پرداختي بابت خريد خودرو داراي شرايط مناسبي است، گفت: پيش‌بيني مي‌كنيم اين وام شديدا مورد استقبال خريداران قرار گيرد. وي ادامه داد: وام ٢٥ميليون‌توماني خودرو اقساط حدود ٤٥٠هزارتوماني براي خريداران خواهد داشت كه اگر اين رقم امروز يك پنجم حقوق خريداران را شامل مي‌شود، قطعا در سال‌هاي آينده اين سهم بسيار كمتر خواهد شد. عضو شوراي سياستگذاري خودرو ادامه داد: در ايران كه همواره با تورم زندگي مي‌كنيم، پرداخت وام با سود بانكي ١٦ درصد يك مزيت براي خريداران خودرو خواهد بود. وي با انتقاد از اعلام زودهنگام پرداخت وام خودرو گفت: اعلام اين خبر قبل از آنكه منابع مالي در اختيار صنعت قرار گيرد، صورت گرفت كه ضربه سنگيني را به صنعت خودرو وارد كرد، زيرا برخي افراد كه قصد خريد خودرو را داشتند فعلا‌ دست نگه داشته‌اند.


منبع: اعتماد

برای آگاهی از آخرين اخبار و پيوستن به کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران جوان اينجا را کليک کنيد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۴ ۱۳ آبان ۱۳۹۴
میخواهند محصولات بی کیفیتشان را به مردم قالب کنند.الان سه سال از تولید این خودروها میگذرد.اگر خودرویی در این مدت کار نکرده باشد و رغن به اجزای قطعات نرسیده باشد حتما موریانه خواهند شد...مردم هوشیار باشید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۶ ۱۳ آبان ۱۳۹۴
چطوری یک پنجم حقوق گارگر میشه 450 نومن خدایا مارو نجات بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۲ ۱۳ آبان ۱۳۹۴
ماهی 450 هزار تومان که یک پنجم حقوق هر فرد است!!!!!!!!!!!!!
-یعنی همه دارن ماهی دو و نیم ملیون حقوق میگیرن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۴ ۱۳ آبان ۱۳۹۴
جالبه،!!! ميگه پرداخت وام با سود بانكي ١٦ درصد يك مزيت براي خريداران خودرو خواهد بود !!!! ميگه قسط 450هزار تومن يك پنجم حقوق خريداران هست !!!!!!!! اينو رو چه حسابي گفته نميدونم ، اين رغم يك دوم يا نهايت يك سوم حقوق خريداران هست. خودتون ديگه فكر كنيد ببينيد 25ميليون وام گرفتي چقدر بايد پس بدي ؟!!!!!!
نه خودرو ميخوايم نه وام شما خوش باشين
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۶ ۱۳ آبان ۱۳۹۴
ماهی 450 هزار تومن بدیم قسط وام 25 میلیون ماشین خرج دیگه ای هم نداریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۴ ۱۳ آبان ۱۳۹۴
نمي خريم تا ....................................................................
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۴ ۱۳ آبان ۱۳۹۴
نمي خريم تا ....................................................................