پس از اجرای نمایش «خشم و هیاهو»، نشست تخصصی نقد و نظر با عنوان «کارگردان افشاگر انگیزه‌های پنهان نمایشنامه» باحضور محمد رضا آزاد مدرس تئاتر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم؛ نمایش «خشم و هیاهو» نوشته مهرداد رایانی مخصوص به کارگردانی سید محمد حسین میرعلایی و با بازی احسان واقف وحدت، امیر عباس آراسته و آرش بهبود در دو اجراء به روی صحنه رفت. این اجراء در جشنواره «اولین تجربه» هنرجویان تئاتر حوزه هنری قم در سالن هنری سوره این حوزه برگزار شد.

با پایان اجرای دوم نمایش «خشم و هیاهو» جلسه نقد و نظری با حضور محمد رضا آزاد مدرس هنرهای نمایشی و عوامل اجرایی این نمایش و هنرجویان تئاتر برگزار شد. در ابتدای این نشست محمد رضا آزاد،  کارگردان تئاتر را یک مدیر اجرایی و مدیر هنری معرفی نمود. وی در این خصوص گفت: کارگردان در کنار این دو مدیریت، توامان وظیفه ترجمه یا به زبان بهتر اقتباس‌گری را عهده‌دار است. کار او ترجمه متن نمایشنامه است به زبان اجرایی تئاتر. 


محمد رضا آزاد، شناخت ابزار کارگردانی برای دراماتیک ‌کردن جنبه‌های نمایشی مانند کنش، شخصیت، موقعیت، فضا و حالت، گفتگو، زمان و مکان، اعمال دراماتیک را در اجرای یک نمایش مهم دانست و با ارزیابی این عوامل در نمایش «خشم هیاهو»، اجرای هنرجویان تئاتر حوزه هنری را مورد نقد و بررسی قرار داد.

وی همچنین کشف، شناخت و بهره‌گرفتن از فرمول «انگیزه، قصد، عمل و نتیجه» در ارکان کلی و جزئی نمایش‌نامه که در بسیاری از موارد در متن مستتر است را مهم ارزیابی نمود، و سفارش کرد تا کارگردانان جوان به ‌ویژه در شروع کار نسبت به آن تامل بیشتری نمایند.

آزاد در پایان ضمن تشکر از برگزارکنندگان این‌گونه محافل، اجراهای کار‌گاهی را فرصت بسیار مغتنمی برای آزمون و خطای کارگردانان و بازیگران جوان دانست.

انتهای پیام/پ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.