روس ها که هنوز در شوک جان باختن 224 هموطن خود در سانحه سقوط هواپیمای ایرباس هستند و نشانه های سیاه و انبوه گل ها در میادین مختلف شهرها به ویژه در سن پترزبورگ دیده می شود، از امروز صبح (چهارشنبه) شاهد آغاز جشن شاد و ملی روز وحدت چهارم نوامبر هستند که هر سال برگزار می شود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، روز وحدت ملی یا «آزادی روسیه از اشغال لهستان» در تقویم ملی این کشور تعطیل عمومی است و بیشتر مردم برای پاسداشت واقعه 403 سال پیش، از اولین ساعات صبح تا پاسی از شب در مراسم ویژه در نظر گرفته شده و تجمع های شاد خیابانی شرکت می کنند و شماری نیز در راهپیمایی های ویژه این روز در شهرهای مختلف روسیه حضور می یابند.
جشن های وحدت ملی در مسکو و شهرهای مختلف روسیه با شکوه خاصی برگزار می شود و مردم ضمن تفریح و گردش در این روز تاریخی در برنامه های احزاب و گروه های سیاسی یا برنامه های ویژه موسیقی و نمایش های خیابانی شرکت می کنند.
در این روز خیابان های پایتخت 13 میلیون نفری روسیه و شهرهای بزرگ این کشور نیز با پرچم های رنگارنگ تزیین و برنامه های فرهنگی و شاد در نقاط مختلف شهر برگزار می شود.
اما این مراسم ملی امسال در شهر سن پترزبورگ روسیه دامنه بسیار کمتری دارد، زیرا تقریبا تمامی جان باختگان سقوط هواپیمای ایرباس 321 روسی شرکت «کوگالیم آویا» بر فراز شبه جزیره سینا در مصر که شنبه گذشته رخ داد، از استان لنینگراد به ویژه این شهر هستند.
امسال روز وحدت ملی با تداوم سوگواری مردمی سانحه هواپیمای روسی همزمان شده است و در زمان حاضر در شهر سن پترزبورگ اجساد قربانیان پس از انتقال، با حضور و کمک بستگان کشته شدگان تعیین هویت می شود.
بر اثر انفجار هواپیما که شنبه گذشته رخ داد و گفته می شود پیش از سقوط در هوا متلاشی شده بود، بسیاری از اجساد از چهره و پوشش قابل شناسایی نیستند که تعیین هویت کامل چند روز طول خواهد کشید و افزون بر آن هنوز اجساد تمام قربانیان یافت نشده و مفقود محسوب می شود.
این وضعیت برای مردم روسیه به ویژه بستگان و نزدیکان قربانیان که بیشتر در سن پترزبورگ هستند، ناگوار و زجرآور است و حتی سبب شده پس از اعلام یک روز عزای عمومی در یکشنبه گذشته توسط «ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه، این کشور به ویژه سن پترزبورگ هنوز حالت عزای عمومی داشته باشد.
با توجه به ادامه حالت عزای عمومی در روسیه مسئولان برگزاری جشن وحدت نیز اعلام کرده اند که در برنامه های این روز تغییراتی داده شده و بخش های شادی و تفریحی آن حذف یا کمرنگ شده است.
جشن های قدیمی خودجوش و پراکنده چهارم نوامبر از سال 2005 در تقویم ملی این کشور به عنوان روز «وحدت ملی» گنجانده و تعطیل اعلام شد و نهادهای دولتی و غیردولتی نیز هر سال تلاش سازمان یافته ای را برای برگزاری جشن های ویژه این مناسبت برگزار می کنند.
هر چند فلسفه ظاهری نامگذاری این روز به نام وحدت ملی آزادی روسیه از حاکمیت لهستانی ها در سال 1612 است، اما کارشناسان از این اقدام به عنوان گامی در راستای تلاش حاکمیت برای تحت الشعاع قرار دادن سالروز انقلاب کمونیستی اکتبر 1917 یاد می کنند.
با تعیین روز چهارم نوامبر به عنوان وحدت ملی و اعلام تعطیل عمومی، هفتم نوامبر که سالروز انقلاب اکتبر سوسیالیستی روسیه بر اساس تقویم جدید است، از فهرست تعطیلات عمومی حذف شد و دولت روسیه هم تلاش می کند تا از برگزاری تظاهرات گسترده طرفداران کمونیست در این روز جلوگیری کند.
تا پیش از سال 2005 در سالروز انقلاب اکتبر (مصادف با هفتم نوامبر هر سال) ده ها هزار نفر در تظاهرات کمونیست ها شرکت می کردند که با توجه به ماهیت ضددولتی و شعارها و خواسته های ویژه این روز، دولتمردان روس را ناخشنود می کرد.
از سوی دیگر، جشن روز وحدت یا پایان اشغال روسیه توسط لهستانی ها، رویدادی تاریخی و وطن پرستانه برای روس ها می باشد که یادآور حرکت مردمی بزرگ قرن 16 برای آزادسازی این کشور از زیر یوغ لهستانی ها است و دولت نیز با آگاهی از این موضوع، بهره گیری از حس میهن پرستی شهروندان و دور کردن آنان از میراث فکری دوره کمونیسم، تلاش می کند.
چهارم نوامبر سال 1612 داوطلبان مردمی، نیروهای نظامی لهستان اشغالگر مسکو را شکست دادند و براساس اسناد و مطالب تاریخی، یک بازرگان به نام «کوزما منین» از منطقه «نیژنی نووگراد» با آگاهی از نارضایتی های گسترده عمومی، هزاران نیروی داوطلب مردمی را سازماندهی و به فرماندهی شاهزاده «پاژارسکی» به مسکو حمله کرد که در این واقعه نیروهای نظامی لهستان شکست خوردند و مجبور به ترک خاک روسیه شدند.
یک سال پس از این واقعه، سال 1613 نیز «میخاییل رومانوف» به عنوان تزار جدید روسیه و اولین تزار از سلسله رومانوف ها انتخاب و این کشور قوام ملی یافت.
در همین حال به عقیده کارشناسان، حکومت روسیه تلاش می کند در شرایط کنونی که روابط با کشورهای غربی تیره و پرتنش شده است از روز وحدت ملی برای بسیج و انسجام روس ها برای مقابله با فشارهای خارجی که در یک سال اخیر بر اثر مسایل سیاسی در وهله اول بحران اوکراین به حد بی سابقه ای رسیده استفاده کند.
منبع:ایرنا
برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.