آینده و جایگاه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در کنگره بین المللی مهندسی بافت در دانشکده علوم پزشکی ایران مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، دومین کنگره سراسری پیشرفت‌های مهندسی بافت و طب بازساختی ایران در روز شنبه 16 آبان ماه در مرکز همایشهای رازی دانشکده علوم پزشکی ایران برگزار شد.

دکتر محمد تقی جغتانی رئیس این کنگره عنوان کرد: حوزه بازسازی بافت جزء اولویت‌های مرکز تحقیقاتی سلولی بنیادی دانشکده علوم پزشکی می‌باشد و افرادی که در این زمینه فعالیت می‌کنند به فکر گسترش این رشته در ایران بودند و خوشبتانه متخصص بسیاری در حوزه‌های پزشکی، مهندسی پلیمر و متخصصین علوم پایه و غیره در این راه ما را همکاری کردند و دانشگاه‌های فعالی در این حوزه از جمله در مشهد و تبریز داریم.

وی عنوان کرد: در حوزه پزشکی رشته مهندسی بافت در حال پیشرفت است و آینده درخشانی دارد و تلاش برای واردات بافت‌های بنیادی به کشور زیاد است. در نتیجه این حوزه بسیار وسیع و پر هزینه است و نیاز جامعه پزشکی ایران است. 

جغتانی در خصوص این کنگره عنوان کرد: تلاش می‌کنیم این کنگره ثابت باشد و هر ساله متخصصین بافت و پزشکی بازساختی در این کنگره حضور پیدا کنند و فعالیت داشته باشند.خوشبختانه پس از وقفه‌ای کوتاه کنگره مهندسی بافت مجددا برگزار شده و مورد استقبال قرار گرفت. 

وی در پایان از احداث بزرگترین بانک پوست در بیمارستان مطهری خبر داد و اعلام کرد: در حوزه بافت و ترمیم استخوان قدم‌های بزرگی برداشته خواهد شد. 

حمایت از پزشکی بازساختی در جهان 
در ادامه دکتر صمدی کوچک‌سرایی دبیر این کنگره عنوان کرد: این کنگره علاوه بر بروز کردن مسائل پژوهشی ، مراحل آموزشی در این زمینه را گسترش می‌دهد. 

وی گفت: تعداد مقالات در این کنگره نسبت به کنگره سالهای قبل 70 درصد افزایش یافته است و پزشکی بازساختی به عنوان تحول بزرگی در زمینه بالینی شناخته می‌شود و این علم نیاز به حمایت دارد. 

وی افزود: تا قبل از سال 2002 حمایت از حوزه بافت و سلول‌های بنیادی تنها در آمریکا و کانادا صورت می‌گرفت اما پس از آن سایر کشورها به خصوص کشورهای در حال توسعه گرد هم آمدند و از این حوزه حمایت کردند.به خصوص دفتر فرآورده‌های ترکیبی بافت توسط FBA برای عرضه محصولات بافتی تخصیص گردید و شرکت راند  در آمریکا عنوان کرد: در سال 2020 ، 16 تکنولوژی دنیا را تکان خواهد داد که مهندسی بافت یکی از این تکنولوژی‌ها به حساب می آید. 

وی تصریح کرد: تا سال 2010 تنها شرکت‌های کوچک و دانشگاه‌ها وارد حیطه مهندسی بافت می شدند چرا که تا آن زمان الگوی تجاری مناسب در این حوزه وجود نداشت به همین دلیل شرکت‌های مربوطه به سختی وارد این حوزه می‌شدند.اما امروزه پس از استقبال فراوان از نتایج عملکرد سلول های بنیادی و مهندسی بافت کشورهایی از جمله انگلستان، استرالیا، ژاپن و ایران، وارد این عرصه شدند و خوشبختانه بیش از 4 هزار کلینیک در حوزه پزشکی بازساختی فعالیت می کنند. 

وی افزود: تفاوت‌ فرآورده‌های مهندسی بافت و صنایع دارویی در این است که در هزینه‌های ابتدایی لازم جهت تولید فرآورده های مورد نظر صرفه جویی می‌شود در نتیجه فرصت مناسبی برای کشور ما است که مهندسی بافت در آن پیشرفت کند . ترجمه و انجام تحقیقات در این زمینه نیاز به حمایت دارد. 

ترمیم سلول های بدن آرزوی دیرینه انسان 
در ادامه برنامه دکتر حاجی میر اسماعیلی رئیس دانشکده علوم پزشکی ایران عنوان کرد: پزشکی بازساختی در دهه 80 به عنوان رشته علمی مستقل مورد توجه قرار گرفت . ترمیم‌ ساختهای پوست و بافت‌های بدن آرزوی دیرینه بشر بود که پیشرفت این علم امروزه این آرزو را به حقیقت تبدیل کرده است و در عصر حاضر با وجود بیماری‌های مزمن اهمیت پزشکی بازساختی بیشتر شده است. 

وی در خصوص مزایای پزشکی بازساختی عنوان کرد: بسیاری از تخصص‌های پزشکی و بیولوژی در این حوزه درگیر هستند و فرصت شغلی بسیار مناسبی در این زمینه ایجاد می‌شود. این حوزه دارای ارزش استراتژیک است و کنگره حاضر بهترین دانشمندان ایرانی را در این زمینه گرد هم آورده است و دانشگاه علوم پزشکی ایران تا این لحظه حمایت‌های فراوانی از این حوزه داشته است. 

تجاری سازی و آینده سلول‌های بنیادی
در ادامه دکتر امیر علی حمیدیه رئیس ستاد توسعه علوم فناوری سلول‌های بنیادی در خصوص تجاری سازی و آینده سلول‌های بنیادی و بازساختی در کشور عنوان کرد: از آنجا که مفاهیم در این حوزه تازه است ، پیشرفت‌ها و هزینه‌های نامحدودی در زمینه تولید در این زمینه پیش بینی می‌شود چرا که جمعیت جهان و نیاز به محصولات پزشکی روز به روز در حال افزایش است. 

وی ضمن بیان اینکه تا 40 سال پیش مردم توسط ساده‌ترین بیماری‌ها جان خود را از دست می‌دادند گفت: امروزه مردم جهان می‌خواهند سالم باشند و عمر طولانی داشته باشند در نتیجه به دنبال پیشرفت در علوم پزشکی هستند و این هدف ایده‌آل جامعه پزشکی است که متوسط عمر مردم بالا برود.
 
وی عنوان کرد: اصولا علومی در دنیا پیشرفت می‌کند که بازار تجاری مناسبی نیز داشته باشد در نتیجه شرکت‌های تولید کننده در عرصه پزشکی ابتدا مارکت‌ها را در نظر گرفته اند و سپس وارد زمینه تولید می‌شوند و خوشبختانه در کشور ما دانشمندان به علوم پایه سلولی دست پیدا کرده‌اند و در برخی شاخه‌های پزشکی علوم بافتی ترجمه شده است و امیدواریم در سایر رشته‌های پزشکی از جمله قلب و عروق، ارتوپدی، نورولوژی و . . . سلول‌های بنیادی به کار گرفته شوند و البته مراکز بهداشت نیز باید آموزش در این زمینه را آغاز کنند. 

 دکتر حمیدیه در ادامه عنوان کرد: استفاده از سلول‌های خاص و دستکاری ژنتیکی که روز گذشته برای اولین بار گزارش موفقیت‌های آن در کشور انگلستان و در  درمان سرطان در اطفال منتشر شد روز به روز در حال پیشرفت است و امکان این وجود دارد افرادی که مبتلا به بیماری های حاد هستند، بتوانند با بکارگیری سلول‌های بنیادی نجات یابند، در نتیجه علم پزشکی در مرحله خاصی از زمان قرار گرفته است که به سرعت رو به پیشرفت است. 

وی تصریح کرد: امروزه مراکز سلول‌درمانی در کشور وجود دارد که اگر برنامه و قانون مناسبی در رابطه با آنها وجود نداشته باشد علوم بافتی در زمینه‌های پزشکی پیشرفت نخواهد کرد و بیماران ما به ناچار برای درمان به کشورهای دیگر سفر خواهند کرد و ما باید با برنامه ریزی مناسب در این زمینه از بروز این اتفاقات جلوگیری کنیم. 

حمیدیه در پایان اعلام کرد: آئین نامه بانک‌های سلولی و بند ناف توسط وزیر بهداشت ابلاغ شده است و کشور تا سال آینده جشنواره‌هایی در این زمینه برگزار خواهد کرد. 

طراحی کنام مصنوعی جهت هدایت سلول‌های بنیادی 
در پایان این کنگره دکتر حسین بهاروند عضو پژوهشگاه رویان در خصوص هدایت سرنوشت سلول‌های بنیادی عنوان کرد: می‌توانیم با تولیدعلم در سطوح مختلف جانوری و بالینی در زمینه سلول های بافتی پیشرفت کنیم به عبارت دیگر اگر می‌خواهیم در این امر به جایی برسیم باید ریشه‌های علمی خود را تقویت کنیم. 

وی افزود: با توجه به اینکه در بدن سلول‌ها جایگاه مخصوص به خود را دارند و عوامل ترشحی همچون فاکتورهای رشد در سلول،‌زوایای مختلف این جایگاه را تشکیل می دهند می توانیم از مفهوم کنام در خصوص پیوندهای اعضای بدن از جمله کبد، مغز استخوان، پوست و . .  استفاده کنیم. 

وی عنوان کرد:  از آنجا که فراوان‌ترین سلول‌های بنیادی در مغز استخوان است و اگر ما سلول های بنیادی پرتوان را در اختیار داشته باشیم می‌توانیم بافت‌های دیگر بدن را از آنها بسازیم. از جمله بافت‌های قلب ، چشم ، کبد و غیره  در نتیجه پیشرفت‌های چشمگیری در انتظار علوم بافتی و سلول‌های بنیادی در کشور است. 




برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سید محمد صدیق گنجی
۰۱:۲۵ ۰۲ آذر ۱۴۰۰
مهندسی بافت بهترین رشته های علوم پایه است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۴ ۰۶ مرداد ۱۳۹۷
با سلام
من فارغ التحصیل دکتری مهندسی بافت هستم و بیکارم
Iran (Islamic Republic of)
مطهره.
۱۴:۲۸ ۰۸ آبان ۱۳۹۷
شما از کدوم دانشگاه فارغ التحصیل شدین؟
آخرین اخبار