زماني که صحبت از رايانه‌هاي شخصي مي‌شود، بسياري نام کمپاني‌هايي نظير مايکروسافت، آي بي ام و اپل را به ياد مي‌آورند، اما مخترع رايانه‌‌ي شخصي هيچ يک از کمپاني‌هاي نامبرده نبوده و نام جان بلانکنبِيکر را بايد به عنوان اولين فردي خواند که با ساخت Kenbak-1 رايانه‌ي شخصي را به دنياي کامپيوتر معرفي کرد.

به گزارش خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، زماني که صحبت از رايانه‌هاي شخصي مي‌شود، بسياري نام کمپاني‌هايي نظير مايکروسافت، آي بي ام و اپل را به ياد مي‌آورند، اما مخترع رايانه‌‌ي شخصي هيچ يک از کمپاني‌هاي نامبرده نبوده و نام جان بلانکنبِيکر را بايد به عنوان اولين فردي خواند که با ساخت Kenbak-1 رايانه‌ي شخصي را به دنياي کامپيوتر معرفي کرد.

به طور حتم بسياري با شنيدن نام رايانه‌هاي شخصي به کمپاني‌هايي نظير اپل، مايکروسافت و آي بي ام مي‌انديشند، اما هيچ يک از کمپاني‌هايي نامبرده که نقش موثري در همه‌گير شدن استفاده از اين فناوري دارند، مفهوم رايانه‌هاي شخصي را به دنياي فناوري معرفي نکرده‌اند. جان بلانکنبيکر فردي است که براي اولين بار با ساخت Kenbak-1 همگان را با اين مفهوم آشنا کرد.


با اولين رايانه شخصي دنياي فناوري آشنا شويد

اين رايانه‌ي شخصي براي اولين بار در سال ۱۹۷۱ ميلادي روانه‌ي بازار شد و در معرض فروش قرار گرفت. اين محصول را بايد اولين رايانه‌ي شخصي عنوان کرد که بصورت تجاري راهي بازار شده و در اختيار کاربران قرار گرفته است. کمپاني اپل پنج سال پس از عرضه‌ي اين محصول، رايانه‌ي شخصي خود را با نام Apple-1 راهي بازار کرد.

شايد تا پيش از سال ۱۹۸۷ جايگاه Kenbak-1 همچون امروز شناخته شده نبود. در سال ۱۹۸۷ استيو وازنياک به همراه تني چند از متخصصان در عرصه‌ي فناوري پس از بازديدي که از موزه‌ي کامپيوتر بوستون داشتند، با شناسايي Kenbak-1، اين رايانه‌ي شخصي را به اعتبار امروزي آن رساندند، چراکه تا آن روز کسي اين رايانه‌ي شخصي را با عنوان اولين کامپيوتر شخصي عرضه شده به بازار نمي‌شناخت.

جان بلانکنبيکر، مهندس کامپيوتر و مشاوري بود که در سال ۱۹۷۰ محصولي را در قالب يک رايانه‌ي شخصي در بنت‌وود کاليفرنيا روانه‌ي بازار کرد. وي در خصوص معرفي اين محصول چنين اظهار نظر مي‌کند:

من با جمع‌آوري مقداري پول تصميم گرفتم تا يک کامپيوتر شخصي کوچک را توسعه داده و آن را با قيمتي به فروش برسانم که همگان قادر به خريداري آن باشند. اين رايانه‌‌ي شخصي از وجود ريزپردازنده‌ي خاصي بهره نمي‌برد و من همه چيز را در پارکينگ منزل خود انجام دادم.

يک پيشنهاد شگفت انگيز

در اولين روزهاي استفاده ار رايانه‌هاي شخصي در ادارات و دفاتر براي مصارف کاري، تهيه‌ي يک سيستم رايانه‌اي چندين هزار دلار هزينه داشت و از اين‌رو استفاده از اين سيستم‌ها بسيار براي کاربران گران تمام مي‌شد. اما بلانکنبيکر با هدف عرضه‌ي اين رايانه‌هاي شخصي به قيمت حدودي ۵۰۰ دلار دست به کار شد.

Kenbak-1 بصورت اسمبل شده و يک رايانه‌ي شخصي روانه‌ي بازار شد که برخلاف روند عرضه‌ي رايانه‌ها در آن زمان بود که معمولا بصورت کيت در اختيار کاربران قرار ‌مي‌گرفتند.

هدف اصلي بلانکنبيکر از طراحي و عرضه‌ي اين رايانه‌ي شخصي به بازار، ايجاد امکاني براي دانشجويان، دانش آموزان و علاقمندان به برنامه‌نويسي بود تا با مفاهيم در اين رشته آشنا شوند.

وي در اين خصوص چنين اظهار نظر کرده است:

من تصور مي‌کنم Kenbak به عنوان يک رايانه‌ که به منظور معرفي برنامه‌نويسي با کاربران طراحي شده بود، در آن زمان قيمت بسيار مناسبي داشت.
بلانکنبيکر پس از ساخت اولين نمونه‌ از رايانه‌ي شخصي خود، آن را در گردهمايي معلمان کاليفرنياي جنوبي معرفي کرد. پس از آنکه اين رايانه‌ي شخصي معرفي و روانه‌ي بازار شد، بلانکنبيکر تمرکز تبليغاتي اين رايانه‌ي شخصي را روي مدارس قرار داد و سعي کرد اين محصول را به عنوان يک وسيله‌ي آموزشي در اختيار اين نهادها قرار دهد. حال پس از گذشت چندين سال از آن زمان، بلانکنبيکر از اين سياست اظهار پشيماني مي‌کند.

وي در اين خصوص چنين اظهار نظر کرده است:

بايد محصولي را که روانه‌ي بازار کرده بودم با هدف جلب نظر افرادي که علاقه به سرگرمي داشتند، تبليغات مي‌کردم. راضي کردن مدارس براي خريد اين محصول که نشان از صرفه جويي داشت، کار بسيار سختي بود و نياز به زمان داشت. دليل شکست اصلي اين محصول، بازاريابي اشتباه من بود، هرچند خود رايانه‌ي توليد شده در برخي زمينه‌ها به موفقيت‌هايي دست يافته بود.
پس از آنکه بلانکنبيکر اين رايانه‌ي شخصي را روانه‌ي بازار کرد، قيمت تمام شده آن ۷۵۰ دلار بود که با حساب کردن نرخ برابري ارز، در صورت عرضه‌ي اين رايانه در سال ۲۰۱۵ قيمت آن ۴٫۴۰۰ دلار برآورد مي‌شود. البته بايد به اين موضوع اشاره کرد که قيمت واقعي اين رايانه‌ي شخصي اين روزها بين کلکسيونرها بسيار بالاتر از ۴٫۴۰۰ دلار است. براساس اطلاعات موجود يکي از نمونه‌هاي موجود از اين رايانه اخيرا در نيويورک با قيمت ۳۱٫۰۰۰ دلار در يک حراجي به فروش رفته است.

در روزهاي آينده نيز يکي ديگر از اين رايانه‌ها در آلمان به فروش خواهد رفت که برآوردها حکايت از تعيين قيمت ۲۰٫۰۰۰ تا ۴۰٫۰۰۰ يورويي براي آن دارد.

واحد صنعتي توليد کننده‌ي رايانه‌ي شخصي Kenbak در سال ۱۹۷۳ توليد خود را متوقف کرد. اين کمپاني پس از يک دوره توليد رايانه‌هاي شخصي اختصاصي خود که حدود ۵۰ دستگاه بود، با عدم استقبال روبرو شده و نهايتا توليد خود را متوقف کرد. بلانکنبيکر در خصوص فروش اين محصول به اين موضوع اشاره کرده که علاوه بر مشترياني از بازار آمريکا، شماري از خريد‌ها نيز از کشورهايي نظير فرانسه، ايتاليا، مکزيک، کانادا و اسپانيا انجام شده است.

روزهاي پيشگامي

بلانکنبيکر هم اکنون ۸۵ سال دارد و از کمپاني Chadds Ford بازنشسته شده است. وي براي اولين بار زماني جذب رايانه شد که ترم اول از تحصيلات دانشگاهي خود را در رشته‌ي فيزيک پشت سر مي‌گذاشت. وي تحصيلاتش را در دهه‌ي ۴۰ در دانشگاه اريگان به انجام رساند.

بلانکنبيکر در اين خصوص چنين اظهار نظر کرده است:

زماني که در سال ۱۹۴۹ سال اول تحصيل خود را در دانشگاه اريگان پشت سر مي‌گذاشتم، مطالعاتي را در مورد انياک انجام دادم. مطالعه‌ در مورد رايانه‌ها اين انگيزه را در من ايجاد کرد تا يک سيستم رايانه‌اي را طراحي کنم.
دو سال پس از تحصيل در دانشگاه، بلانکنبيکر براي کارآموزي در اداره‌ي ملي استاندارد مشغول به تحصيل شد که در جريان اين کار، وي با رايانه‌ي قرار گرفته در اين سازمان کار کرد و با عملکرد رايانه‌هاي مدرن آشنا شد.

وي در خصوص رايانه‌ي مورد استفاده در اداره‌ي ملي استاندارد چنين اظهار نظر کرده است:

رايانه‌ي مورد استفاده در اين نهاد بسيار بزرگ بود و حتي ساختمان مخصوص به آن نيز احداث شده بود. در سال ۱۹۵۲ همزمان با فارغ التحصيل شدن از دانشگاه من در کمپاني هوايي Hughes کار مي‌کردم که وظيفه‌ي آن توليد رايانه‌هايي با اندازه‌ي يک کيف براي استفاده در هواپيماها بود.
در سال ۱۹۵۸ بلانکنبيکر اصول اوليه مورد نياز براي طراحي رايانه‌ي kenbak-1 را در مقاله‌اي که با عنوان Logically Microprogrammed Computers منتشر کرد.

اهداف آموزشي

Kenbak-1 زماني طراحي شد که در آن دوران خبري از ريزپردازنده‌ها و پردازنده‌هايي با عملکرد و ساختار امروزي نبود. براي طراحي اين رايانه از فرآيند طراحي مدارهاي مورد نياز روي بورد‌هاي الکترونيکي استفاده شده و از رجيسترهاي MOS براي طراحي حافظه‌ي مورد نياز اين رايانه‌ي شخصي مورد استفاده قرار گرفته بود.

بلانکنبيکر در خصوص ساختار سخت‌افزاري رايانه‌ي طراحي شده توسط خود چنين اظهار نظر کرده است:

اين رايانه از وجود ورودي-خروجي، سيستم اينتراپت و حافظه‌‌اي با ظرفيت بزرگ بي بهره بود.

البته اين مهندس خوش ذوق به اين موضوع اشاره کرده که اين رايانه با اهداف آموزشي توليد شده بود. وي در مورد اين رايانه مي‌گويد:

در آن زمان علاقمندان به حوزه‌ي رايانه‌هاي شخصي براي خريد اين محصول بسيار مشتاق بودند، اما هدف اين بود تا افراد ناآشنا به حوزه‌ي رايانه‌ها براي خريد اين محصول مجاب شوند.

تاريخ Kenbak-1

در سال ۱۹۷۰ توسط مهندسي جوان با نام جان بلانکنبيکر در لس آنجلس کاليفرنيا طراحي شد.
فروش آن از سال ۱۹۷۱ با قيمت ۷۵۰ دلار آغاز شد.
نام اين رايانه برگرفته از نام مهندس سازنده‌ي آن Blakenbaker است.
اين رايانه هشت بيتي بوده و حافظه‌اي ۲۵۶ بايتي را در اختيار کاربر قرار مي‌داد.
اين رايانه قادر بود تا چند صد دستور را در ثانيه اجرا کند.
اين رايانه با داشتن ظرفيت ۱۰۰۰ کلمه امکان پردازش کلمات را نيز در اختيار کاربر قرار داده بود.
اولين آگهي تبليغاتي اين رايانه در سال ۱۹۷۱ در Scientific American پديدار شد.
اين رايانه پنج سال پيش از Apple-1 معرفي و روانه ي بازار شد.
بيش از ۵۰ دستگاه از آن بين سال‌هاي ۱۹۷۱ تا ۱۹۷۳ توسعه يافته و روانه‌ي بازار شد.

ويژگي‌هاي مخفي

زماني که Kenbak-1 معرفي شد، شعار تبليغاتي بلند بالايي براي جذب کاربران و خريداران به اين محصول مورد استفاده قرار مي‌گرفت. اين محصول با شعاري که نشان از قيمت پايين اين محصول براي فروش داشت، به عنوان يک رايانه‌ي خانگي جذاب معرفي شد. همچنين به اين موضوع اشاره شده بود که با خريد اين رايانه کاربران مي‌توانند با بهره‌گيري از ۲۵۶ بايت حافظه و سه رجيستر مخصوص برنامه‌نويسي، با سرعت به يادگيري کار با رايانه‌ها و برنامه‌نويسي براي اين گجت بپردازند.

بلانکنبيکر به اين موضوع اشاره مي‌کند که در صورت هدف قرار دادن دانشجويان و افراد علاقمند به دنياي فناوري، رايانه‌ي شخصي توليد شده در آن زمان مي‌توانست موفقيت بسيار بزرگ‌تري را کسب کند. در پايان دهه‌ي ۷۰ ميلادي اپل موفق شد با توليد Apple-1 به موفقيت خوبي دست پيدا کند که در واقع بر همان اساس پايه‌هاي کنوني اين سرويس نقش بست.

بلانکنبيکر به اين موضوع اشاره مي‌کند که در زمان عرضه‌ي اولين رايانه‌ي شخصي از انجام اين پروژه درآمد چنداني را به جيب نزده است. وي به اين موضوع اشاره کرده که در آن زمان تصور چنداني از آينده‌ي فناوري نداشته و بر اين تصور بوده که موقعيت دنياي فناوري حداکثر چيزي است که بشر مي‌تواند به آن دست يابد.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


منبع: خبر خراسان

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار