مدیرکل دفتر زیست بوم های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: از ابتدای سالجاری تاکنون 32 فک در حاشیه دریای خزر پلاک گذاری، نمونه گیری و بعد رها سازی شدند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان داوود میرشکار افزود: فک ها تنها پستانداران دریای خزر هستند که اکنون در فهرست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت ( IUCN) قرار دارند و جرو گونه های در خطر انقراض به شمار می روند.
وی اظهار کرد: پلاک گذاری این گونه ها با هدف حفاظت بیشتر ازآنها جزو برنامه های معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست است که اجرای آن از ابتدای سالجاری آغاز شده است.
میرشکار ادامه داد: گرفتار شدن فک ها در تورهای ماهیگیری یکی از دلایل مهم تلف شدن این گونه پستاندار است به طوری که در یک ماه گذشته 10 فک از تورهای ماهیگیری نجات یافتند و بعد از آن نمونه گیری، پلاک گذاری و رها سازی شدند. از این تعداد 3 فک نر و بقیه ماده بودند.
وی اظهار کرد: همچنین در مدت یاد شده لاشه دو فک در سواحل استان گلستان مشاهده شد که بعد از نمونه گیری و بررسی ها لازم علت مرگ خفگی اعلام شد، یعنی این فک ها در تورهای صیادی گرفتار شدند و از شب تا صبح در زیر آب بودند.
میرشکار تاکید کرد: از آنجا که فک خزری گونه ای در خطر انقراض است از این رو سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری لنی هارت در هلند برنامه های مشترکی دارد و بر این اساس پلاک گذاری فک ها که کاری مشترک است با شتاب قابل قبولی پیش می رود.
وی گفت: کار پلاک گذاری فک ها با همکاری اداره کل محیط زیست استان گلستان، مدیریت ماهیان خاویاری استان، اداره کل شیلات استان و مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری لنی هارت هلند انجام شد و همچنان نیز ادامه دارد.

*** هنوز گزارش رسمی علت مرگ فک ها از دولت آذربایجان به ایران ارسال نشده است
چندی پیش 11 فک خزری در سواحل خزری جمهوری آذربایجان تلف شدند که علت تلف شدن این گونه های در خطر انقراض توسط دولت آذربایجان همچنان ادامه دارد.
میرشکار گفت: هنوز گزارشی رسمی از علت تلف شدن این فک ها از دولت آذربایجان به سازمان حفاظت محیط زیست ایران ارسال نشده است.
وی اظهار کرد: البته برخی گزارش های غیررسمی علت تلف شدن فک ها را تغییرات آب و هوایی و گرفتار شدن در تورهای صیادی اعلام کرده اند.
فک خزری با نام علمی Pusa caspica یکی از پستانداران کمیاب آبزی دنیا است که فقط در دریای خزر و رودخانه های منتهی به آن زندگی می کند. این گونه تنها پستاندار دریای خزر محسوب می شود و به دلیل صید بی رویه و به هم خوردن شرایط زیستی و کاهش شدید جمعیت نیازمند حمایت بین المللی است.
فک خزری به طور میانگین ۱٫۵ متر طول و ۶۸ کیلوگرم وزن دارد و یکی از کوچکترین انواع فک به شمار می رود.
ساحل نشینان شمال به آن سگ آبی می گویند، فک ها جانورانی با ارزش اند که حتی با مدفوع خود یک منبع غذایی در دریای خزر به وجود می آورند و نابودی آنها اکوسیستم خزر را به خطر می اندازد.
فک ها در تابستان، بهار وپاییز بیشتر در آب های ایران زندگی می کنند و برای زایمان به مناطق یخی در شمال دریای خزر مهاجرت می کنند.
منبع:ایرنا
برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.