فیلمسازان جدید ما باید حرف‌های نو در قالب ساختاری جدید به مخاطب برای نگه داشتن آن‌ها ارائه دهند.

محسن علی‌اکبری تهیه‌کننده سینما در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص تولیدات بیش از حد فیلم‌های سینمایی با موضوعات اجتماعی و فیلم‌هایی که باعث دافعه مخاطب می‌شود، گفت: مخاطبان ما با 10 یا حتی 5 سال پیش تفاوت دارند. مخاطب این روز سینما از انواع تکنولوژی روز دنیا برخوردار است و از این طریق می‌تواند با سینمای دنیا ارتباط برقرار کند و هزینه‌ای هم برای آن‌ها ندهد. اما اگر قرار است هزینه‌ای برای دیدن فیلم پرداخت کند، فیلم مورد نظر باید حرف و پیام جدیدی را به آن‌‌ها بدهد که متأسفانه در بحث سینمای اجتماعی‌مان شاهد تکرار شدنیم. اگر دقت کنید بسیاری از سوژه‌ها حدود 3 یا 4 سال پیش با کیفیت بهتری ساخته شده است و با مسائل اجتماعی روز همخوانی داشت، اما امروز مواردی که فیلمساز به نوعی با آن درگیر شده باشد، کمتر مخاطب را درگیر خود می‌کند. پس فیلمساز برای از دست ندادن مخاطب آگاه امروزی، باید خودش را به روز کند و در کنار آن از بحث محتوا هم غافل نشود که اصلی‌ترین مسئله سینمایی ما در این راستا فیلمنامه است. چون بسیاری از فیلمنامه‌های ما با مباحث اجتماعی صرفاً به سیاه‌نمایی می‌پردازند. در صورتی که این سوژه‌ها در بهترین شکلش ساخته شده. به این خاطر فیلم‌سازان جدید ما باید ساختاری جدید را تعریف کنند و در قالب ساختار جدید حرف‌های جدیدی برای گفتن داشته باشند تا بتوانند مخاطب را جذب سینما کنند.

این تهیه‌کننده در مورد حمایت از فیلم اولی‌های مستعد عنوان کرد: جا دارد در ابتدا موفقیت‌های «چهارشنبه 19 اردیبهشت» را تبریک بگویم، زمانی که برای اولین بار قبل از جشنواره این فیلم را دیدم فهمیدم که با ارزش است و می‌تواند مخاطبان زیادی را به سینما بکشاند. همه این‌ها به این بر می‌گردد که فیلمساز از چه مرحله‌ای به کدام مرحله طی طریق کرده و در این مسیر رشد کرده است. وحید جلیلوند سال‌ها بود که در سینما بازیگری، نویسندگی، و ... را تجربه کرد و از طرفی بسیار اهل مطالعه و فیلم بین حرفه‌ای است  و سر پروژه‌های مختلف که در آن فعالیت دارد، کاملاً حواسش به اطراف است. این داشته‌ها در فیلم او نیز پیاده شد و اگر بخواهیم فیلم‌هایی مانند «چهارشنبه 19 اردیبهشت» داشته باشیم و تداوم داشته باشد، باید به دوستان عزیز فیلم اولی‌ بگوییم که برای کارگردانی عجله نکنند. یعنی باید حداقل سر صحنه چندین فیلم با محتوا و با ارزش به عنوان یکی از عوامل آن حضور داشته باشند تا این حضور‌ها در تداوم به یک نوع نگاه و نگرش خاص تبدیل شود. امیدوارم جوان‌های فیلم اولی‌ با دیدن فیلم و مطالعه فراوان و حاضر شدن در نقاط مختلف شهر و همذات‌پنداری با اقشار مختلف جامعه و پیاده کردن آن در فیلم‌های خود، آثار غیر تصنعی تولید و با مخاطب اصلی خود که همان مردم هستند ارتباط تنگاتنگی برقرار کنند.

وی در پاسخ به این سؤال که حاشیه‌سازی تا چه حد به فروش برخی فیلم‌ها کمک می‌کند، اظهار داشت: اگر 10 سال پیش بود می‌گفتم حاشیه‌سازی کمک زیادی در فروش برخی فیلم‌ها می‌کند. اما مخاطب حال حاضر ما اینقدر مطلع است و شناختش زیاد شده که فریب این مباحث را نمی‌خورد. پس سینماگران باید با ارائه موضوعی بکر و جدید در فیلم‌های خود به تعهداتشان نسبت به مخاطبان عمل کنند و به شعور آن‌ها احترام بگذارند تا در پی آن حضور پرشور‌شان را ببینیم.

علی‌ اکبری از تأثیرات رفتاری و ظاهری هنرمندان بر فرهنگ‌سازی جامعه اینگونه بیان کرد: قطع به یقین  مطمئن باشید هنرمندان ما برای یک‌سری از جوان‌ها در همه زمینه‌‌ها چه در داخل فیلم و چه حضور در انظار مردم الگو هستند. هر چقدر که تواضع و فروتنی بیشتری از خودشان نشان دهند، به طور قطع محبوب‌تر خواهند شد. به هر حال اگر ما از نظر پوشش ظاهری سنت ایرانی اسلامی خود را حفظ کنیم و از سنت غربی کپی‌برداری ناسالمی نداشته باشیم تأثیرات شگرف و عمیق‌تری بر جامعه خواهیم گذاشت.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار