مدیر کل هواشناسی استان زنجان با تاکید بر اینکه شرایط جوی غیر عادی برای استان زنجان در سال آبی پیش رو قابل پیش‌بینی نیست، گفت: شرایط به مانند سال‌های گذشته و در واقع نرمال است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، احد یاغموری پدیده ال‌نینو را یک مبحث علمی دانست و اظهار کرد: سازمان هواشناسی طی یک بیانیه رسمی نظر خود را ارائه کرده است.
 
وی با تاکید بر اینکه ال‌نینو تاثیرات 100 درصد اثبات شده و یکسانی را در مناطق مختلف جهان ندارد، اضافه کرد: تجربه ثابت کرده است که تاثیرگذاری این پدیده در ایران کمتر است.
 
مدیر کل هواشناسی استان زنجان با بیان اینکه تاثیرگذاری پدیده ال‌نینو در مناطق مختلف ایران متفاوت است،تصریح کرد: این تاثیرپذیری در داخل استان هم متفاوت است.
 
یاغموری با اشاره به توانایی‌های موجود در هواشناسی برای پیش‌بینی فصلی و از آن دقیق‌تر یک هفته‌ای افزود: پیش‌بینی‌های یک هفته‌ای صورت گرفته دقیق انجام می‌شود و این مدت فرصت کافی برای عکس‌العمل‌های متناسب با شرایط جوی را ممکن می‌کند.
 
وی با بیان اینکه پیش‌بینی دو تا سه ماه در هواشناسی عملا کار سختی به نظر می‌رسد، ادامه داد: سابقه بارش‌ها در استان زنجان نشان می‌دهد که آبان ماه آغاز بارش‌هاست که معمولا تا اردیبهشت ماه متناوب است.
 
مدیر کل هواشناسی استان زنجان بهار را پر باران‌ترین فصل سال طی 30 سال گذشته عنوان کرد و گفت: از میزان بارش‌های سالانه طی این مدت سهم بهار 38 بوده است.
 
یاغموری زمستان و پاییز را به ترتیب با 29 و 27 درصد در رده بعدی بارش‌های سالانه به لحاظ فصلی اعلام و تاکید کرد: سهم تابستان از بارش‌های سالانه طی 30 سال گذشته، 6 درصد ارزیابی شده است.
 
وی با تشریح وضعیت بارش استان به لحاظ ماه طی 30 سال گذشته ابراز کرد: فروردین با 16 درصد در بین ماه‌ها بیشترین میزان بارش را به خود اختصاص داده است و اردیبهشت و آبان با 15 و 13 درصد در رده‌های بعدی قرار دارند.
 
مدیر کل هواشناسی استان زنجان با بیان اینکه بخش عمده‌ای از سیل‌های اتفاق افتاده طی 30 سال گذشته در نیمه گرم سال روی داده است، یادآور شد: در واقع من، سیلی که در نیمه دوم سال یعنی آذر، بهمن و یا دی در سطح استان زنجان روی داده باشد را بخاطر ندارم.
 
یاغموری با اشاره به اینکه گرمای ثبت شده طی سال گذشته در سطح استان زنجان در 50 سال گذشته بی‌سابقه بوده است، افزود: هر چند این گرما در سال گذشته برای زنجان غیر عادی بوده، ولی یادمان باشد افزایش دما یک پدیده جهانی است.
 
وی با بیان اینکه پیش‌بینی‌های انجام شده بیانگر سرد بودن زمستان سال جاری است، ادامه داد: بر همین اساس پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد بارندگی‌ها به مانند روال گذشته خواهد بود کما اینکه این پیش‌بینی برای آبان ماه هم همین است.
 
مدیر کل هواشناسی استان زنجان با تاکید بر اینکه شرایط جوی غیر عادی برای استان زنجان در سال آبی پیش رو قابل پیش‌بینی نیست، تصریح کرد: شرایط به مانند سال‌های گذشته و در واقع نرمال است.
 
یاغموری به مشکلات موجود برای برخی از پیش‌بینی‌های جوی اشاره و اضافه کرد: این پیش‌بینی برای زمان و مکان خاص به مانند وقوع طوفان بسیار مشکل است هر چند در مورد سیل می‌توان پیش‌بینی‌ها و توصیه‌هایی را انجام داد.
 
وی با یادآوری اینکه فصل وقوع سیل در استان زنجان معمولا نیمه دوم سال است، افزود: به طور مثال بارش 40 میلی‌متری در پاییز هیچ خطری را در یک منطقه موجب نمی‌شود ولی بارش 10 میلی‌متری باران در فصل بهار سیلی عظیمی را به راه می‌اندازد که دلیل آن تاثیرگذاری دیگر عوامل در وقوع سیل  است.
 

منبع: فارس

برای آگاهی از آخرين اخبار و پيوستن به کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران جوان اينجا را کليک کنيد.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.