مدیرکل محیط زیست مازندران گفت : گزارشی مبنی بر آسیب جلبک آزولا به تالاب های مازندران به محیط زیست نرسیده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، مدیرکل محیط زیست مازندران گفت : خوشبختانه تالاب های مازندران از آسیب این گونه گیاهی که می تواند باعث تخریب فضای سبز تالاب های ما شود، در امان هستند.

دکتر ناصر مهردادی افزود: آزولادراواخر سال 1363متناسب سازگاری با مناطق شالیکاری باهدف تولید کود ازته به صورت طبیعی برای مناطق برنج خیز از کشور فیلیپین وارد ایران شد،اما پس از مدت کوتاهی همه متوجه مشکلی بزرگتر شدند که گریبان این مناطق را گرفته است.

به گفته وی این سرخس، ظرف مدتی کوتاه از طریق کانال های آبیاری و رودخانه در محدوده ای وسیع پراکنده شده و به تمام آب های سطحی شمال کشور به خصوص گیلان ، مازندران وگلستان راه پیدا کرد.

مدیرکل محیط زیست مازندران گفت : این گیاه با برگ های ریز و رشدسریع، سطح آبها را می پوشاند و مانع رسیدن نور خورشید و اکسیژن به درون آب می شود. دکتر ناصر مهردادی افزود: با مصرف اکسیژن و مواد غذایی و بالا بردن اسیدیته آب، این زیستگاه ها را تضعیف کرده تا جایی که رفته رفته تنوع گیاهی و جانوری زیستگاه به نابودی کشیده می شود.

به گفته وی ریشه های آویزان و معلق در آب این گیاه ، براحتی این امکان را بآن میدهد که تغییر مکان داده و با جریان آب بسهولت جابجا شود و یکی از علل پراکندگی سریع آن نیز همین موضوع است

مدیرکل محیط زیست مازندران گفت : ریشه های معلق جلبک ، تمام و یا اکثر املاح آب را جذب و صرف رشد و تکثیر طبیعی خود می کند و وقتی نور به درون آب نفوذ نکند و مواد مغذی هم که نباشد ( یا کم باشد ) دیگر از رشد گیاهان آبزی دیگر و همچنین دیگر آبزیان مثل فیتوپلانگتونها خبری نیست .

دکتر ناصر مهردادی افزود: با توقف و یا کند شدن رشد این آبزیان مفید ، در داخل آب اکسیژن تولید نخواهد شد و بهمین دلیل جانوران آبزی مثل ماهی ها و موجودات ذره بینی قادر به رشد و تکثیر نبوده و سیر نابودی را در پیش می گیرند. در عوض سیستمهای غیر هوازی شروع به فعالیت کرده و مرداب یا برکه را تدریجا به سیاهچاله هائی بد بو و غیر قابل زیست ، تبدیل میکند.از آنطرف هم موقعی که مردابها خالی از موجودات آبزی گردند، دیگر مکان مناسبی برای پرندگان مهاجر نخواهد بود .

انتهای پیام/ی

برچسب ها: جلبک ، آزولا ، گیاه ، مهاجم ، مرگ آور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.