اردبیل؛

انجام سالانه یک میلیارد و 400 میلیون دلار ترانزیت از استان اردبیل

دبیر اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی استان اردبیل گفت: سالانه به طور متوسط یک میلیارد و 400 میلیون دلار ترانزیت از استان اردبیل انجام می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ حسین وثوقی‌ایرانی اظهار داشت:‌ سال گذشته در حدود 66 میلیون دلار صادرات از گمرک‌های استان اردبیل به انجام رسیده که برخی از محصولات عمده تولید شده در استان اردبیل مثل سیمان، از سایر گمرک‌های کشور نیز صادر شده و این رقم صادرات در سال گذشته نسبت به سال 92 در حدود 18 درصد افزایش دارد.

وی گفت: از نظر وزن صادرات استان اردبیل در سال گذشته 101 هزار تن بوده که نسبت به سال 92، 29 درصد افزایش داشته است که عمده محصولات صادر شده از استان اردبیل می‌توان به سیب زمینی، محصولات پلاستیکی، نوشابه، آب معدنی و روکش ملامینه ام دی اف اشاره کرد که تمامی این محصولات تولید خود استان اردبیل هستند.

دبیر اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی استان اردبیل افزود: کشورهای آذربایجان، عراق، گرجستان، پاکستان و افغانستان کشورهای مقصد برای صادرات محصولات استان اردبیل هستند که یک سری مشکلات فرا ملی، ملی و منطقه‌ای نیز در صادرات استان اردبیل دخیل بوده است.

وثوقی‌ایرانی تصریح کرد: مشکلات زیرساختی حمل و نقل و حتی نبود یک بزرگ‌راه مناسب در استان اردبیل، وضعیت نامناسب جاده اردبیل به بیله‌سوار که در حد جاده ترانزیتی نیست و نبود منطقه آزاد از جمله مشکلات منطقه در حوزه صادرات است که امیدواریم با شروع به کارمنطقه آزاد تجاری استان اردبیل، شاهد رونق صادرات باشیم.

دبیر اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی استان اردبیل در ادامه گفت: یکی از راه‌های میانبر و توصیه شده بین‌المللی در حوزه صادرات، گذر از صادرات کالا به صادرات خدمات است که در استان اردبیل نیز بخش‌های دانش‌بنیان و صادارت خدمات‌ فنی و مهندسی می‌تواند مورد توجه واقع شود.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.