پس از پیروزی انقلاب در هر دوره ای که به جوانان و دانشگاهیان اعتماد شده است، دانشگاه پرشور و با نشاط حماسه های بیاد ماندنی برای استقلال و پیشرفت کشور رقم زده است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، دکتر هاشمی حضور ده ها هزار نفر از دانشجویان در دفاع مقدس و تقدیم هزاران هزار شهید که برخی از آنها از سرداران بزرگ جنگ بوده اند، نشان از دلدادگی دانشگاه و دانشگاهیان به انقلاب، نظام و آرمان های شهیدان این ملت رشید و دلاور دانست و افزود: پس از پیروزی انقلاب در هر دوره ای که به جوانان و دانشگاهیان اعتماد شده است، دانشگاه پرشور و با نشاط حماسه های بیاد ماندنی برای استقلال و پیشرفت کشور رقم زده است.

وی اعتماد به دانشگاه، احترام به استقلال دانشگاه، حفظ منزلت، کرامت و شان اساتید را سه نکته ای دانست که استمرار آن همواره دانشگاه تراز جمهوری اسلامی را شکوفاتر می کند و نظام آموزش پزشکی در جمهور ی اسلامی ایران ،نظامی منحصر به فرد است که آموزش در سطوح مختلف را در نظام ارائه خدمات سلامت ادغام نموده و از این مسیر پاسخگویی مناسبی را در برابر نیازهای ملی فراهم نموده است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر اینکه ارتقای آموزش پزشکی به عنوان یکی از گام های اساسی در برنامه تحول نظام سلامت از ابتدای دولت یازدهم و یکی از اولویت های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بوده است، خاطر نشان کرد: دانشگاههای علوم پزشکی با حضور حدود 190هزار دانشجو در بیش از 60 دانشگاه علوم پزشکی کشور و با بهره گیری از 18 هزار عضو هیئت علمی در حال تحقیق هستند.

دکتر هاشمی افزود: در حال حاضر تمام کادر های پزشکی مورد نیاز کشور در داخل تربیت می شوند و کیفیت علمی و تخصصی خدمات پزشکی در مراکز دانشگاهی در تراز کشور های توسعه یافته است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از کمک و همراهی شورای عالی انقلاب فرهنگی و دبیر خانه و کمیته های مرتبط به دلیل همراهی و کمک های موثری را که در طول خدمت این دولت با حوزه سلامت داشته اند، تقدیر و تشکر کرد و گفت: یکی از مهمترین مصوبات این شورا، تصویب سند آمایش سرزمینی آموزش پزشکی بود که مارا در ارتقائ کیفی آموزش علوم پزشکی و ماموریت محور شدن دانشگاه ها یاری کرده است.

امید و احترام مهمترین شرط برای حفظ نخبگان و استعدادهای درخشان کشور
دکتر هاشمی افزود: در این راستا کشور به 10 قطب مهم دانشگاهی تقسیم و دانشگاه علوم پزشکی در تراز بین المللی علمی و استانی رده بندی شده و با یکدیگر رقابت و همکاری دارند.
وی با بیان اینکه نگاه تربیتی به ماموریت دانشگاه ها به عنوان دانشگاه ها هزاره سوم بسیار مهم است، تصریح کرد: بر اساس این برنامه که کوشش می شود تا دانشگاه ها به سمت دانشگاه های هزاره سوم که تماماً توجه به خلق ثروت و گسترش شرکت های دانش بنیان هدفمند است، حرکت کنند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه ظرفیت های بومی و اقتضائات قومی و جغرافیایی و استعدادهای منطقه در قالب اجرای سند آمایش مورد توجه قرار گرفته است، افزود: کسب مرجعیت علمی در منطقه و حضور موثر در عرصه های بین المللی از جمله برنامه های جدی وزارت بهداشت است.

دکتر هاشمی تصریح کرد: در کنار این برنامه ها توجه به طب سنتی و ملی، اخلاق پزشکی، ایجاد دانشکده طب و دین، رعایت حقوق بیماران و تاسیس بیمارستان های ویژه بانوان در دستور کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار دارد که در فرصت دیگری که برای گزارش دست آورد های دانشگاه های کشور از طرح تحول سلامت اختصاص خواهید فرمود، مشروح آن تقدیم خواهد شد.
وی با اشاره به روند تولید علم در جمهوری اسلامی ایران خاطر نشان کرد: در طول 36 سال گذشته روند تولید علم در ایران رو به رشد بوده است تا جایی که در برخی از برهه ها ما بیشترین رشد تولید علم را از نظر انتشار تعدا مقالات در جهان کسب نموده ایم. 

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تأکید بر اینکه بیش از 30 در صد این تولیدات مربوط به حوزه پزشکی است، افزود: بر خلاف ادعای برخی از دوستان رشد علمی کشور در حوزه پزشکی فزاینده است و پیش بینی می شود با توجه به زیرساخت های وسیعی که در قالب دانشگاه ها و دانشکده ها و 600 مرکز تحقیقاتی ایجاد شده و در حال تقویت است، توسعه علمی و فن آوری به فضل خداوند متعال در آینده نزدیک چشمگیر خواهد بود. 

دکتر هاشمی امید و احترام را مهمترین شرط برای حفظ نخبگان و استعدادهای درخشان کشوری دانست و افزود: امام راحل ما فرمود یاس از جنود ابلیس است و این برای دانشگاه و مراکز علمی سم مهلک است که باید همه سیاستگذاران و دولتمردان و گروه های سیاسی به آن توجه داشته باشند.

مقالات پزشکی ایران در رتبه اول منطقه و 17 جهانی

وی با اشاره به مقالات پزشکی چاپ شده در سال های گذشته گفت: تعداد مقالات ما در سال 2012، 13هزار و 35 مورد، در سال 2013، 13هزار و 645 مورد و در سال 2014، 13هزار و 972 مورد بود. 

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: تعداد کل مقالات در سال 2014 میلادی 40هزار و 567 مورد بوده است که نزدیک 20هزار مورد آن مربوط به حوزه علوم پزشکی می باشد. 
دکتر هاشمی با بیان اینکه از نظر تعداد مقاله پزشکی رتبه 17 جهانی را داریم گفت: در منطقه نیز رتبه اول و بالاتر از ترکیه و رژیم اشغالگر قدس قرار داریم.

وی گفت: از نظر ارجاعات بین المللی رتبه 26 جهان و رتبه دوم منطقه را بعد از رژیم اشغالگر قدس و قبل از ترکیه را بدست آورده ایم. 

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اضافه کرد: در پزشکی رتبه 24 جهان را از نظر تعداد مقاله دارا هستیم. 

دکتر هاشمی در بخش پایانی سخنان خود با تاکید بر اینکه تولید علم در کشور رو به رشد است، افزود: شاخص تعداد مقاله نه تنها کم نشده بلکه افزایش یافته است و از نظر ارجاعات نیز افزایش داشته است. 

وی گفت: به نظر می رسد محققین کشور و هیئت های ممیزه که کار ارتقای علمی مراکز و اعضای هیأت علمی را به عهده دارند به کیفی شدن تحقیقات و فناوری توجه بیشتری پیدا کرده اند. 

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: دانشگاه که عرصه علم و فناوری و اقتصاد مقاومتی است، آنچه که بعد از 30 سال تجربه برای اینجانب نگران کننده است، آسیب آموزش در دوره ها و رشته های مختلف آموزش عالی است. 

دکتر هاشمی گفت: باید قبول کنیم که توجه پر رنگ ما در آئین نامه ارتقاء به انتشار مقاله در یک مقطعی باعث آسیب به بخش های آموزشی شد و امروز هم چنانچه شرکت های دانش بنیان محل کار اقتصادی برای سرمایه های آموزش و پژوهشی ما شود، بیم آن می رود که ما کانون های اصلی و مولد علم را در حوزه آموزش عالی آسیب بزنیم. 

وی خطاب به مقام معظم رهبری خاطر نشان کرد: از حضرتعالی که از 50 سال قبل دوست، هادی و یار و یاور دانشگاهیان بوده اید و هم چنین نهضت علمی کشور با هدایت شما مسیر پر افتخار و ترقی را پیموده است، صمیمانه تشکر نموده و امیدواریم با ارائه هدایت ها و حمایت های حضرتعالی، دانشگاه جایگاه آرمانی خود را پیدا کند.
 
اعتماد به جوانان و دانشگاهیان شور و نشاط و حماسه های بیاد ماندنی برای استقلال و پیشرفت را رقم زده استوزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دیدار روسای دانشگاه ها با مقام معظم رهبری با اشاره به پیشرفت های ایران در عرصه های پزشکی و کسب رتبه های علمی ممتاز در منطقه و جهان گفت: کسب مرجعیت علمی در منطقه و حضور موثر در عرصه های بین المللی برنامه جدی وزارت بهداشت است.

 دکتر سیدحسن هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صبح امروز در دیدار روسای دانشگاه ها، پژوهشگاه ها، مراکز رشد و پارک های علم و فناوری با رهبر معظم انقلاب با یادآوری خاطرات شهیدان انقلاب اسلامی از جمله شهیدان دانشگاه و با احترام به خانواده های آنها و جانبازان و ایثارگران گفت: در کنار همکاران ارزشمند وزارت علوم تحقیقات و فن آوری، اساتید برجسته دانشگاه های علوم پزشکی، رؤسای محترم دانشگاه های سراسر کشور، معاونین و مدیران ارشد حوزه سلامت در دولت جناب دکتر روحانی و اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی هستیم و از اینکه ما را به حضور پذیرفتید و این فرصت در اختیار دانشگاهیان قرار گرفت، صمیمانه سپاسگزاریم.

وی افزود: دانشگاه به رغم تلاش های رژیم ستم شاهی از اوایل شکل گیری خود دارای هویتی آزادیخواه، آرمانگرا، ضداستبداد و استعمار، دین مدار و علاقمند به عدالت و پیشرفت بوده است.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شهادت 3 تن از دانشجویان در 16 آذرماه 1332 را نماد هویت انقلابی دانشگاه از دهه 30 در ایران دانست و تاکید کرد: تاسیس انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران در دهه 30 و ایجاد تشکل های اسلامی دانشجویی در سایر دانشگاه های کشور نیز نماد اسلام گرایی دانشگاهیان بوده است.

دکتر هاشمی به نقش فراموش نشدنی شخصیت های تأثیرگذار همچون مرحوم جلال آل احمد، دکتر شریعتی، مرحوم آیت الله طالقانی، علامه شهید مرتضی مطهری، شهید بهشتی، شهید مفتح، شهید باهنر اشاره کرد و افزود: همچنین نقش بزرگوارانی همچون حضرتعالی که ما از نزدیک افتخار بهره مندی از آن را داشته ایم، نقش بی بدیل دانشگاه در کنار حوزه و روحانیت آگاه و مبارز و امام بزرگوار در پیروزی انقلاب اسلامی در حافظه ملت ایران و دانشگاه ثبت گردیده است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: بعد از انقلاب اسلامی نیز نقش دانشگاه در مبارزه با لیبرالیسم، انقلاب دوم، تاسیس جهاد سازندگی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و حماسه شکوهمند و بیاد ماندنی دفاع مقدس تحسین برانگیز است.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.