رئیس سازمان نظام پزشکی ایران از بازنگری برخی رشته‌ها در نظام سلامت که سالیان مستمر در رکود ارتقای عمودی بوده است خبر داد.

دکترعلیرضا زالی رئیس سازمان نظام پزشکی ایران با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص شرایط ادامه تحصیل برخی رشته‌های پزشکی گفت: در طول سال‌های اخیر در بحث نظام آموزشی با چالش فراوانی رو به رو بوده‌ایم یکی از دلایل آن، این است که چون تمام برنامه‌ریزی‌های ارتقای عمودی خود را در حوزه آموزش پزشکی به درجه تحصیلی وصل کردیم باعث شده تنوع منوی رشد آموزشی اتفاق نیفتد.

وی افزود: مثلا پزشکی که دوره یکساله یا یکسال و نیم را برای کسب مهارتی دوره می‌گذراند چون از نظر زمانی در حدی نیست که به درجه تحصیلی و گرفتن مدرک منجر شود با وجود اینکه مهارتی را کسب کرده، در نظام آموزشی از لحاظ تعرفه فرقی با دیگر پزشکانی که این مهارت را کسب نکرده‌اند، ندارد و این موضوع مهم در نظام آموزشی ما گم شده است. 

دکتر زالی در خصوص مشکل دوم در بحث نظام آموزشی بیان کرد: برخی رشته‌ها در نظام آموزش قبل از انقلاب شکل گرفته‌اند و با فضای فعلی آموزشی کشور متفاوت هستند و ممکن است رشدشان در مدت طولانی نظام ارائه خدمات تاکنون (از سال 1364 تا 1394) کامل نشده باشد مثل بحث خدمات پرستاری، اتاق عمل، هوشبری و ... 

وی ادامه داد: مثلا در حوزه اتاق عمل و هوشبری در مقطع کاردانی باقی مانده‌ایم و عملا امکان ارتقا برای آن‌ها فراهم نشده است اما همین که اجازه داده شده کاردان‌های اتاق عمل یک مقطع بالاتر بیایند و به حوزه کارشناسی ارتقا پیدا کنند انگیزه افراد با این رشته را تا قدری افزایش داده است. بنابراین برخی از رشته‌ها در نظام سلامت کشور که سالیان مستمر در یک رکود ارتقای عمودی به سر می برده‌اند را باید بازنگری کنیم. 

رئیس سازمان نظام پزشکی ایران در پایان با بیان اینکه خوشبختانه شورای عالی برنامه ریزی وزارت بهداشت اخیرا کاری مفسر و تحقیقی کرده و شورای گسترش دانشگاه هم که نهاد بالادستی در این زمینه است یک کار مشابه انجام داده‌اند، خاطر نشان کرد: رشد آتی رشته‌های پزشکی را متناسب با نیازهای سلامت با یک نگاه آینده نگرانه تبیین کرده‌اند و سازمان نظام پزشکی هم نظرات خود را ارائه کرده و این مسئله در حال پردازش نهایی است که اگر محقق شود تقریبا برای بسیاری از رشته‌های نظام سلامت تعیین تکلیف قطعی خواهد شد.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار