رییس دادگستری استان اصفهان گفت: همه باید از استقلال دستگاه قضایی پاسداری کنند، زیرا اجرای عدالت در گرو آن است که قاضی کسی را جز خدا، بالاسر خود نبیند.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان احمد خسروی وفا در همایش کارشناسان رسمی دادگستری استان اصفهان گفت: کارشناسان دادگستری در 80 رشته در استان فعالیت دارند و یکی از تشکل های وزین و فوق العاده مهم در سیستم دادرسی هستند.

وی ادامه داد: این افراد بسیار متخصص، با تجربه و متعهدند و تقریبا فعالیتی به درازای عمر سیستم قضایی از یکصد سال پیش تاکنون در کشور داشته اند.

رییس دادگستری استان اصفهان گفت: همه عرصه های احتماعی اعم از آب، خاک، صنعت، پزشکی، ساختمان سازی و دهها عرصه دیگر چه پرونده قضایی تشکیل شود یا نشود، نیازمند حضور کارشناس است و رشد علم و فناوری بر این نیازمندی می افزاید.

وی تصریح کرد: در دستگاه قضایی که هر روز با حجم انبوهی مواجه است مراحل دادرسی توسط قضات منوط به طی مراحلی است که یکی از آنها اظهار نظر کارشناسان است.

خسروی وفا تصریح کرد: اگر کارشناسی در اظهار نظر خود تخصص کافی نداشته باشد یا شائبه هایی غیر از محتویات پرونده بر نظر او تاثیرگذار باشد، اجرای عدالت محقق نخواهد شد.


وی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در هفته قوه قضاییه سالجاری گفت: ایشان بر 12 محور استقلال، اقتدار، قانونگرایی، برنامه محوری و سلامت دستگاه قضایی، پیشگیری از وقوع جرم، جلوگیری از افزایش شمار زندانیان، ترویج فرهنگ صلح و سازش، تقویت شوراهای حل اختلاف، رسیدگی به مشکلات محاکم خانواده، اصلاح قوانین و کادرسازی تاکید داشتند.

رییس دادگستری استان اصفهان افزود: کانون کارشناسان در هشت محور از این 12 محور می توانند نقش موثر داشته باشند.

وی تاکید کرد: امروز همه وظیفه دارند از استقلال قوه قضاییه پاسداری کنند به گونه‌ای که هیچکدام از قضات هیچ فردی را بالاتر از خود به جز خدا ندانند.

خسروی وفا به تاکیدات رهبر معظم انقلاب در باره استقلال قوه قضاییه اشاره کرد و افزود: استقلال امروز قوه قضاییه ایران در مقایسه با سایر کشورها و حتی کشورهایی همچون آمریکا و برخی کشورهای اروپایی که مبدع این مساله بودند، قابل مقایسه نیست.

وی گفت: به عنوان مثال در آمریکا وقتی اختلاف دو نامزد ریاست جمهوری به دادگاه قانون اساسی کشیده شد، رییس قوه مجریه چند قاضی را جابه جا کرد و افراد هم حزبی خود را برای رسیدگی به این پرونده انتخاب کرد تا در نتیجه انتخابات تاثیرگذار باشد.

رییس دادگستری اصفهان همچنین در بخش دیگر سخنان خود شجاعت، ارائه نظر بر مبنای حجت شرعی، شفاف بودن، تاثیر نپذیرفتن از نظرات دیگران و محرم بودن برای اسرار دیگران را لازمه کار قضات و کارشناسان دادگستری عنوان کرد

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.