مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تبریز از کمبود 2 هزار هکتاری فضای سبز درشهر تبریز خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز ،محمدحسین حسن‌زاده با بیان اینکه فضای سبز موجود در شهر تبریز در مجموع مقیاس‌های درون و برون شهری 3 هزار هکتار است افزود: از این میزان سرانه اختصاص یافته برای هر فرد برابر با 13 مترمربع می‌باشد.

وی با اشاره به اینکه استاندارد سرانه فضای سبز با لحاظ نمودن شرایط اقلیمی، توپوگرافیکی و سایر عوامل موثر در شهرها ارائه می‌شود، افزود: استاندارد ارائه شده برای شهرهای شمال کشور 5 مترمربع، برای شهرهای کویری بالای 25 مترمربع و برای شهر تبریز با در نظر گرفتن اقلیم خشک و نیمه خشک و کارکرد صنعتی آن 25 مترمربع است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تبریزافزود: در سال‌های اخیر توجه نکردن و بی‌مهری به فضای سبز در شهر تبریز، تخریب و تغییر کاربری 1 هزار هکتار از فضای سبز موجود در سطح شهر را در پی داشته است.

محمدحسین حسن‌زاده گفت: در افق ترسیم شده برای فضای سبز شهر تبریز در سال 1400 حداقل فضای سبز شهر تبریز 5 هزار هکتار در نظر گرفته شده که طی برنامه تعریف شده برای تحقق آن باید 2 هزار هکتار به فضای سبز موجود شهر اضافه شود.

وی با یادآوری بحران آب کشور و کم‌آبی دریاچه ارومیه و ممنوعیت بهره‌برداری از آن گفت: در تلاشیم تا با جایگزین کردن سایر شیوه‌های کاشت از قبیل کشت دیم و مدیریت منابع آب مورد استفاده در آبیاری فضاهای سبز، این میزان فضای سبز در شهر تبریز تحقق یابد و در صورت لزوم در تغییر سایر کاربری‌ها به نفع کاربری فضای سبز اقدام کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که چرا در شهر تبریز به ایجاد پارک‌ در مقیاس محله‌ای کمتر توجه می‌شود گفت: در سال‌های گذشته تعداد این پارک‌ها در تبریز چشمگیر بوده و در سال‌های اخیر با تغییر کاربری روبرو شداند

وی افزود: باید تعداد 20 الی 30 پارک در مقیاس محله‌ای در نقاط مختلف شهر تبریز احداث شود چرا که تاثیر اجتماعی، اکولوژیکی و روحی و روانی آن در مقایسه با پارک‌های بزرگ مقیاس بیشتر است.

حسن زاده با اشاره به این‌که در سال‌های گذشته در ایجاد و گسترش فضای سبز شهری به کاشت گونه‌های سازگار با محیط کمتر توجه شده است افزود: سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تبریز در توسعه و گسترش فضاهای سبز به گونه‌های سازگار با محیط توجه ویژه‌ای دارد.

وی متذکر شد در جهت تحقق اهداف فوق 100 هزار درخت در سال گذشته به رایگان میان شهروندان توزیع شده و در این سال نیز در نظر داریم این رقم را به 200 هزار افزایش دهیم.

مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تبریز در راستای تحقق فضای سبز عمودی و بام سبز در شهر تبریز گفت: شهرداری در این زمینه در نظر دارد با اعمال سیاست‌های تشویقی در ساخت و سازهای جدید، سازندگان را به این امر ترغیب نماید.

وی افزود: اولین قدم در این زمینه ایجاد بام سبز در ساختمان سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تبریز بوده است.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام/ف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.