دانشجویان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان موفق شدند دستگاه پرینتر سه بعدی را طراحی و بسازند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز ،محمد اسحقی از دانشجویان دوره کارشناسی رشته مکانیک دانشگاه شهید مدنی آذربایجان و عضو گروه طراحی و ساخت دستگاه پرینتر سه بعدیzesاست که طرح فوق در سومین نمایشگاه و جشنواره فناوری های نو و پیشرفته تبریز شرکت کرده است.

وی گفت: ماده اولیه این دستگاه،PLAبوده و توانایی پرینت تا ابعاد 20 در 17 در 20 سانتی متر را دارد.

وی هدف از ساخت این دستگاه را رقابت با نمونه های داخلی و خارجی مشابه عنوان و تصریح کرد: قیمت تمام شده این دستگاه یک دهم و شاید بسیار کمتر از نمونه های خارجی مشابه است.

علی زرشکی، عضو دیگر این گروه دانشجویی گفت: بدنه این دستگاه از پلاستسک شش میلی ساخته شده و برش بدنه توسط لیزرکات انجام می شود.

به گفته وی ، شیوه کار این دستگاه بدین شکل است که کد قطعه به صورت جی کد (G CODE) و از طریق حافظه رم به برد داده می شود. وسپس از پرینت لایه به لایه و روی هم قرار گرفتن آن ها محصول نهایی به صورت سه بعدی تولید می شود.

وی افزود: داشتن ویژگی های منحصر به فردی همچون توان رقابت با نمونه های مشابه داخلی و خارجی ، دارا بودن المان خنک کن برای اکسترودر، نازل هوای خنک کننده برای افزایش کیفیت قطعه نهایی، طراحی و ساخت بدنه محافظ خارجی و استفاده از فن سانتریفیوژ برای افزایش عمر اکسترودر از مهم ترین ویژگی های این دستگاه است.

زرشکی گفت: تمامی هزینه طراحی و ساخت این دستگاه توسط دانشگاه شهید مدنی آذربایجان تامین شده است.

محمد اسحقی، دانشجوی رشته مهندسی مکانیک، علی زرشکی و مسعود صرافیان از رشته مهندسی برق سه دانشجویی هستند که موفق به طراحی و ساخت این دستگاه شده اند و تا کنون در جشنواره هایی همچون جشنواره داخلی و ملی حرکت و جشنواره هایتک شمالغرب کشور شرکت کرده اند.

گفتنی است: ساخت پره و هولدر الکترو موتورهای ربات پنهان کار سمک نیز توسط همین دستگاه انجام یافته که این دستگاه ساخته دیگری از همین گروه بوده و کاربرد نظامی دارد.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.