وجود صدها منطقه و تپه تاریخی و گسترده شدن آنها در نقاط مختلف شهرستان خوی، همانقدر که نگهبانی و حفاظت آنها را بسیار سخت می کند، فرصتی مناسب نیز برای سودجویان فراهم می سازد.

به گزارش گروه شهروند خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان؛ آثار تاریخی و باستانی همچون شناسنامه، نشانگر هویت تاریخی و ملی ماست که فقدان آنها غیرقابل جبران بوده و از این رو اهمیت حفاظت از میراث فرهنگی ضرورتی حیاتی و اجتناب ناپذیر است.

آثار تاریخی علاوه بر ارزش معنوی بسیار بالایی که دارند، از ارزش مادی قابل توجهی نیز برخوردار بوده و این امر باعث ‎شده که هر از گاهی میراث فرهنگی موجود در زیر خاک با حفاریهای غیرمجاز عده‎ای سودجو به صورت روز افزون به یغما رفته و تمدن دیرین و هویت تاریخی این شهر از بین رود.
دفینه های گرانبهایی که به تاراج می‎روند + تصاویر

کمبود نیروی انسانی یگان حفاظت، روند کند ثبت آثار و محوطه های تاریخی، نبود پژوهشهای مردم شناسی، عدم تعیین عرصه و حریم و ضعف در حفظ و احیاء تپه های باستانی باعث گسترش حفاریهای غیرمجاز در تپه‎های امیربیگ خوی و ایجاد شرایط ناخوشایندی شده که با مشاهده آن دل هر بیننده و عاشق به هویت فرهنگی را به درد می آورد.

دفینه های گرانبهایی که به تاراج می‎روند + تصاویر

انعکاس خبری این حفاری غیرمجاز زنگ خطری برای مسئولان بود تا با در نظر گرفتن اعتبار برای پژوهش و در اختیار قرار دادن حداقل امکانات زمینه حفاظت مطلوب از تپه های باستانی شهر را فراهم کنند.

دفینه های گرانبهایی که به تاراج می‎روند + تصاویر

در نزدیکی این گودالها به تازگی شروع به ساخت یک کارخانه بتن آماده کرده اند که علاوه بر تخریب کوهپایه تفریحی که بسیاری از علاقمندان به ورزش کوهنوردی به آنجا میروند دیوارکشی و ساخت این کارخانه نزدیک این گودالها بسیار مشکوک است.

این خبر را یک شهروند خبرنگار از خوی برای ما فرستاده است.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
برای ارسال سوژه های خود اینجا کلیک کنید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۲۰:۱۷ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۵
اگرقانون حفاری بصورت آزادودرروزروشن وباآموزشهای فنی وتخصصی به دوستداران این شغل ارائه بدهدوتحت پوشش1سازمان نظارت گرباشدواقعاهرگزآثاروتپه هاومکانهای باستانی اینچنین شب هنگام موردحجوم وتخت وتازعده ای ناواردموردتخریب قرارنمیگیره.وشب هنگام برای بدست آوردن1شیئ چندین شیئ راازبین نمیبرند.مغصرخودقوانین هست
United States of America
ناشناس
۲۰:۰۸ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۵
اگه دولت خودش حمایت ازاین کاروخریدهمین اشیاباستانی بکندومثل دیگرکشورهادولت همان کشورباحمایت مادی ومعنوی هرگزاین اشیانابودنمیشوندبلکه بصورت یک شغل عالی وآزادتحت نظارت دولت خواهدشد.درتمام دنیااین خوده دولت آن کشورهست که باخریدنصف نصف ازقاچاق وازبین رفتن آثارباستانی جلوگیرمیکند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۳ ۲۴ آبان ۱۳۹۴
ممنون که خبر رو ارسال کردید
آخرین اخبار