خودنمایی غول های آهنی در سایه بی توجهی مسئولان!

تایید استاندارد و اصول ایمنی جرثقیل‌های برجی توسط کارشناسان پروژه‌های سازمان مهندسی و عمران شهر تهران امری ضروری است.

آماده/////////// خودنمایی غول های آهنی در سایه بی توجهی مسئولان!؟به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تاورکرین جرثقیل ساختمانی است که برای جابه‌جایی مصالح در برج‌ها و آسمان خراش‌های پایتخت استفاده می‌شود، اما بسیاری از کارفرمایان پروژه‌های ساختمانی غافل از امنیت و حداکثر وزن‌ باری که این دستگاه می‌تواند در هر نوبت جابه‌جا کند از این غول‌های آهنی بی‌رویه و خارج از مجموع وزن آن استفاده می‌کنند که هر از چند گاهی شاهد سقوط یکی از آن‌ها در سطح شهر هستیم.

شنیدن مرگ کارگران ساختمانی از بخش‌های مختلف خبری بر اثر گودبرداری‌های غیر اصولی و ریزش ساختمان‌ها بازتاب بسیاری از سوی رسانه‌ها داشت که در بیشتر مواقع منجر به تعطیلی کارگاه‌های ساختمانی می‌شد، اما مدتی است که سقوط متعدد جرثقیل‌های غول پیکر بویژه در چند سال اخیر، موجب خسارات جانی، مالی و حتی مرگ بسیاری از شهروندان شده است.

* فعالیت978 تاورکرین غیر استاندارد در پایتخت

وقتی صحبت از استاندارد می‌شود از مواد خوراکی تا تمام لوازم مورد استفاده در کشور باید نشانی از استاندارد داشته باشند اما ظاهرا غول‌های آهنی که بسیار می‌توانند حادثه آفرین باشند و جان و مال بسیاری از افراد را هم تهدید می کنند آزادانه برفراز ساختمان‌ها، خیابان‌ها و معابر پرتردد در حال چرخش و خودنمایی هستند.

 بین 800 تا 1200 تاور کرین در پایتخت مشغول فعالیت هستند که ممکن است هنگام جابه‌جایی مصالح و با چرخیدن بوم بزرگ آن بر روی ساختمان‌های اطراف، خودروها و حتی رهگذران سقوط کند و فاجعه‌ای جبران‌ناپذیری را به بار بیاورند.

پشمچی زاده معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در این‌باره می‌گوید: در حال حاضر 978 جرثقیل در شهر تهران مشغول فعالیت بوده که فاقد استاندارد لازم هستند.

 به گفته معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران، با توجه به اینکه 80 درصد جرثقیل ‌ها فاقد ایمنی و خطر ساز هستند هر لحظه باید نظاره‌گر یک حادثه در گوشه و کنار پایتخت بود!؟

سقوط تاورکرین در بزرگراه نیایش در سال گذشته، شکست جرثقیل در خیابان خیام  و افتادن آن برروی ساختمان‌های اطراف، همچنین سقوط تاورکرین در میدان جانباز شهر مشهد که منجر به مجروح شدن سه تن و بر جای گذاشتن میلیون‌ها ریال خسارت، تنها چند نمونه از حوادث بوده است.

در سقوط و خرابی جرثقیل‌ها باید فرسودگی، عدم مهارت اپراتور، شرایط بد باربری، شرایط اقلیمی، نحوه مونتاژ کردن دستگاه همه از عوامل سقوط دستگاه و حوادث رخ داده است.

* کارگاه‌هایی برای افزایش سطح ایمنی 

با توجه به اینکه جرثقیل‌ها باید از استاندارد اجباری برخورد باشند و در غیر این صورت باید از ادامه فعالیت آن‌ها توسط پیمانکاران خودداری شود، به همین منظور باید کارگاه‌های آموزشی استاندارد و ایمنی جرثقیل‌های برجی و متحرک با هدف ارتقای سطح ایمنی در پروژه‌های عمرانی، توسعه مهارت‌ها و دانش فنی پیرامون مونتاژ، سرویس و اپراتوری جرثقیل‌ها، آشنایی با بازرسی‌های فنی پیش از نصب و افزایش آمادگی کارگاه‌های عمرانی در مقابل شرایط نامناسب جوی برگزار شود تا کارشناسان شرکت‌های مطرح در زمینه‌ بازرسی فنی و صدور گواهینامه سلامت انواع جرثقیل‌ها و بالابرهای صنعتی، به مدیران و کارشناسان پروژه‌های سازمان مهندسی و عمران شهر تهران آموزش‌های لازم داده شود.

حال کسی که قطعات تاورکرین‌ها را نصب می‌کند باید آگاهی لازم را داشته باشد تا قبل، بعد و در حین نصب آن‌ها از سوی شهرداری ناظری بر سر پروژه‌ها حضور یابد تا کارفرمایان برای کاهش زمان عملیات ساخت‌وساز از بازرسی ،امنیت و سلامت جرثقیل‌ها فرار نکنند.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام / 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار