به گزارش
گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان ، در حالی اجرای طرح 25 میلیون تومانی پنج روزه انبار خودروسازان را خالی کرد
که برخی از کارشناسان بر این باور هستند که استقبال مردم در بازار خودرو
حاکی از آن است که بالاخره ثابت شد مردم قدرت خرید ندارند. زیرا به محض
ایجاد قدرت خرید و امکان خرید به صورت قسطی کمی توانستند دلخوریشان را از
بازار کنار بگذارند. اما پس از اینکه بانک مرکزی وارد عمل شد و مهلت وام
خرید خودرو به دلیل پیدا شدن تقاضا برای 100 هزار دستگاه خودرو انباری
خودروسازان پایان یافت، باید دید چه سرنوشتی برای صنعت خودرو در انتظار
است؟
در ادامه تحلیلی در خصوص وضعیت فروش و تولید ایران
خودرو و سایپا که حسین غیاثی، مدیر سبد شرکت سبدگردان الماس در اختیار
اقتصادنیوز قرار داده است را میخوانید:
ایران خودرو از لحاظ تولید شروع خوبی را از همان ابتدای سال در برنامهی
خود داشت که در سه ماههی اول با وجود از رده خارج کردن خط تولید گروه
پیکان، افزایش 8 درصدی را تجربه کرد. اما در قسمت فروش با کاهش تقاضا همراه
شده بود و توانست نزدیک به 72 درصد محصولات خود را بفروش برساند (قبل از
شروع کمپین نخریدن خودرو) که در دورهی مشابه سال قبل هر آنچه را که تولید
کرده بود، فروخت. زمانی که شرکت اطلاعات 6 ماهه خود را روانهی بازار کرد
آمارها نشاندهندهی این نکته بود که با وجود تشکیل کمپین، تعداد خودروی
فروخته شده در سه ماههی دوم بیشتر از سه ماههی اول بوده است. و در آخر
حدود 60 هزار خودرو در انبارهای خود داشت.
شرکت سایپا نیز دقیقا همین شرایط را داشت و تولید سه ماهه اول را بخوبی
انجام داد ولی در فروش نسبت به دورهی مشابه قبل با کاهش 18 درصدی همراه
بود. همچنین فروش شرکت در سه ماههی دوم 25 درصد بیشتر از سه ماههی اول
بوده است.
کاهش خرید خودرو از همان ابتدای سال گریبان شرکتهای خودروساز را گرفته
بود و به افزایش تولید آنها هیچ واکنشی نشان نداد. میتوان علت اصلی نخریدن
خودرو را کاهش قدرت خرید مردم دانست که سیاستها و فضای رکودی حاکم بر
جامعه دال بر آن هستند.
با توجه به شرایط موجود دولت تصمیم به اعمال بستهی خروج از رکود میگیرد
تا طرف تقاضا را تقویت نماید. این اقدام از طریق اعطای تسهیلات بلندمدت با
نرخ بهرهی پایین انجام گرفت و تسهیلاتی برای دو گروه کالا و خودرو اختصاص
یافت. بیشتر از 6 روز از شروع طرح نگذشته بود که سقف اعطای تسهیلات بابت
خرید خودرو پر شده و تسهیلات درنظر گرفته شده به اتمام رسید. برنامه اعطای
تسهیلات برای 110 هزار دستگاه بود که بیشتر از این تعداد متقاضی برای خرید
خودرو وجود داشت. جلساتی مبنی بر افزایش سقف تسهیلات تا 300 هزار دستگاه
هم به نتیجهای نرسید و فعلا پروندهی این وامها در روز 24 آبان ماه بسته
شد. در زیر خلاصهای از وضعیت شرکتهای خودروساز پس از انجام این طرح بیان
میشود.
گروه ایرانخودرو
بیشترین تقاضا مربوط به خودرو پژو 405 با حدود 18 هزار دستگاه میباشد. با
توجه به این حجم فروش و مبلغ وام مشخص برای هر خودرو میزان اعطای تسهیلات
بانک مرکزی حدود 1161 میلیارد تومان برای محصولات این شرکت میباشد. شرکت
ایران خودرو توانست با فروش این تعداد خودرو درآمدی معادل 1492 میلیارد
تومان کسب کند.
لازم به ذکر است 2 درصد تفاوت بهره متعلق به نمایندگیهای شرکت ایرانخودرو است.
همانطور که مشاهده میشود، فروش طی 6 ماهه همراه با 48 هزار دستگاه جدید،
جمعا 52 درصد تعداد فروش بودجه را پوشش میدهند. به عبارت دیگر در حال حاضر
شرکت فقط کسری تعداد فروش در شش ماهه خود را جبران نموده است و باید همین
مقدار را در 6 ماهه دوم بفروشد تا به برنامهی تعدادی خود که 510 هزار
دستگاه است، دست پیدا کند. اما نکتهای که وجود دارد زمان دریافت وجه حاصل
از فروش خودروها میباشد. 20 درصد این مبلع معادل 298 میلیارد تومان در
زمان ثبتنام از متقاضیان دریافت شده و مابقی از بانک عامل دریافت میشود.
با این فرض که تمام وجوه در سال 94 به شرکت پرداخت گردد، جمعا 10 درصد کل
فروش بودجه را پوشش میدهد. با توجه به این شرایط اگر معادل همین مقدار در
شش ماه دوم فروخته شود شرکت به برنامهی خود که رسیدن به سود 58 ریالی برای
هر سهم است خواهد رسید. با فروش 48 هزار دستگاهی موجودی انبار شرکت هنوز
خالی نشده و در انبارهایش خودرو دارد.
گروه سایپا
وضعیت گروه سایپا از لحاظ فروش کمی بهتر از ایرانخودرو است. با توجه به
آمار ارایه شده، شرکت حدود 62 هزار دستگاه بفروش رسانده است که موجودی
انبار آن در پایان 6 ماهه حدود 50 هزار دستگاه بوده است. با توجه به این
حجم فروش و مبلغ وام مشخص برای هر خودرو میزان اعطای تسهیلات بانک مرکزی
حدود 1192 میلیارد تومان برای محصولات این شرکت میباشد. شرکت توانست با
فروش این تعداد خودرو درآمدی معادل 1603 میلیارد تومان کسب کند.
لازم به ذکر است 2 درصد تفاوت بهره متعلق به نمایندگیهای شرکت سایپا است.
همانطور که مشاهده میشود، فروش طی 6 ماهه همراه با 62 هزار دستگاه جدید،
جمعا معادل 52 درصد تعداد فروش خودرو در بودجه شرکت، پوشش داده میشود
(همانند ایرانخودرو) و کمبود فروش 6 ماهه اول خود را جبران میکند و باید
همین مقدار را در 6 ماهه دوم خود بفروشد تا به برنامه تعدادی خود که 363
هزار دستگاه است، دست پیدا کند. درآمد حاصل از فروش معادل 21 درصد کل بودجه
94 است و پیشدریافتها 4 درصد فروش بودجه را پوشش میدهد.
با این حال فروش اقساطی خودرو برای شرکت سایپا شرایط بهتری را فراهم نمود.
همچنین دوشرکت توانستند تا حدودی عقبافتادگی از عملیات خود را جبران کنند و
اگر بخواهیم در سطح سودآوری شرکتها نگاهی به این طرح بیندازیم، تغییر
مثبتی در پیشبینی شرکتها از لحاظ سودآوری نخواهیم دید. بنابراین با وجود
فروش محصولات این شرکتها در بازار فیزیکی، سهام آنها با استقبال مواجه
نشدند و سهام خودرویی روی خوشی به این تسهیلات 25 میلیون تومانی نشان
ندادند.
منبع:اقتصادنیوز
انتهای پیام/
برای آگاهی از آخرين اخبار و پيوستن به کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران جوان اينجا را کليک کنيد.