سردار فتحی پاسدار گفت: نرخ جرم در حوزه سلامت از میانگین جهانی خیلی پایین‌تر است که دلیل آن به گذشته این حوزه در کشور و احترامی که در این بخش است بر می‌گردد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اسکندر مومنی سردار فتحی پاسدار در ششمین کنگره بین‌المللی تازه‌ترین دستاوردهای پژوهش در دانش پزشکی در خصوص کمبود پزشک و امکانات پزشکی در کشور گفت: جامعه سالم امن‌تر خواهد بود و به تبع جامعه امن‌تر سالم‌تر. اگر بخواهیم دو دستاورد مهم جمهوری اسلامی ایران را بر شماریم بی‌تردید حوزه بهداشت و درمان و همچنین امنیت مطرح خواهد بود. 

کشور بوعلی سینا و رازی نباید با کمبود پزشک و امکانات پزشکی مواجه باشد در گذشته برخی از کشورها به کشور ما پزشک صادر می‌کردند و درحال حاضر ما یکی از قطب‌های درمانی در منطقه هستیم در حالی که در کشورهای منطقه و حتی بسیاری از کشورهای اروپایی شاهد اقدامات توریستی و عدم امنیت هستیم ولی در کشور ما امنیت خوش فرمان است در ایران به یمن تلاش های گسترده این دو امکان برآورده شده است.

وی افزود: یکی از ویژگیهای حوزه سلامت و امنیت این است که در نبودشان امنیت آنها درک می‌شود یعنی تا زمانی که سالم هستیم قدر سلامتی خود را نمی‌دانیم در حوزه امنیت نیز این چنین است شاید به همین دلیل است که این دستاوردهای بزرگ در حوزه سلامت مغفول مانده است جا دارد که تلاشهای بیشتری در این حوزه که دانشمندان آن بی‌منت دانش خود را در اختیار دیگران گذاشتند، صورت گیرد. 

وی در ادامه گفت: مقدمه همه پیشرفت‌ها سالم بودن جامعه است و جامعه توسعه یافته امن‌تر خواهد بود بررسی‌ها نشان می‌دهد که نرخ جرم با توسعه جامعه رابطه معنی‌داری دارد هر چه جامعه سالم‌تر و پیشرفته تر نرخ جرم کمتر خواهد بود.

امنیت و احساس امنیت دو نکته‌ای است که می‌تواند مستقیم و غیر مستقیم بر سلامت جامعه تاثیر گذار باشد. سلامت و امنیت بستر و زیر ساخت برای تمام حوزه‌ها هستند این امنیت با مشارکت تمام مردم به دست می‌آید‌. 

وی در خصوص اهمیت مسئله پیشگیری در حوزه سلامت و امنیت عنوان کرد: از ویژگی‌های دیگر این دو حوزه مساله پیشگیری است یعنی در حالی که سالم هستیم باید به سلامت خود اهمیت دهیم و از بیماری پیشگیری کنیم‌. نرخ جرم در حوزه سلامت از میانگین جهانی خیلی پایین‌تر است که دلیل آن به گذشته این حوزه  در کشور ما و احترامی که در این بخش مطرح است می‌باشد. ولی این بدان معنی نیست که هیچ جرمی در کشور در این حوزه وجود ندارد اما به دلیل اهمیتی که جامعه پزشکی در کشور دارد جرایم پزشکی به سرعت گسترش پیدا می‌کند و برجسته می‌شود. ما در این زمینه وظیفه داریم که امنیت را بر قرار کنیم.

وی در ادامه گفت: ما از مسئولین این حوزه تقاضا داریم که تخلفات را به سرعت به ما اطلاع دهند. اما کمی تامل داشته باشد تا حریم خصوصی این حوزه شکسته نشود حرمت انسان‌ها برای ما بسیار اهمیت دارد بنابراین هر ساز و کاری در این راستا ارائه شود پذیرا هستیم. 

وی در خصوص رتبه ایران در مرگ و میر حاصل از سوانح رانندگی تصریح کرد: در سال 84 ایران با 28 هزار کشته رتبه اول در مرگ و میر حاصل از سوانح رانندگی در دنیا داشت در حال حاضر این رقم به کمتر از 17 هزار نفر رسیده است در جهان به ازای هر وسیله نقلیه 7 نفر می‌میرند ولی در ایران این تعداد کمتر از 7 نفر است‌. در حوزه پیشگیری میزان مرگ و میر کاسته شده است همچنین در حوزه درمان بعد از سوانح نیز با اقدامات صورت گرفته از تعداد مرگ و میر کاسته شده است. 

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار