کاهش بودجه دفاعی اروپا در سال‌های متمادی، ضعف قدرت نظامی این قاره را در مقابل گروه‌های تروریستی به دنبال داشته است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت: نگرانی‌هایی وجود دارد که کاهش بودجه دفاعی قاره اروپا در طول سال‌های متمادی، سبب ضعف و ناتوانی نیروهای نظامی این قاره در میدان جنگ با دشمنان مکاری چون داعش شود. به تازگی براثر حملات تروریستی داعش در پاریس، 129 نفر جان باختند.

28 عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، سال گذشته توافق کردند هر عضو این سازمان، بودجه دفاعی برابر 2 درصد تولید ناخالص خود، بپردازد؛ اما در سال جاری میلادی، احتمال می‌رود تنها پنج کشور آمریکا، انگلیس، یونان، استونی و لهستان بتوانند به این توافق عمل کنند. این درحالی است که بودجه پرداختی تعدادی از کشورهای بزرگ اروپا، بسیار کمتر از این توافق است. برای نمونه، آلمان تنها 1.2 درصد از تولید ناخالص خود را پرداخت کرده است و این رقم برای ایتالیا و اسپانیا به ترتیب 1 و 0.9 درصد است.

بودجه دفاعی اروپا در 25 سال گذشته، به طور چشمگیری کاهش یافته است. کارشناسان دو موضوع را دلیل اصلی آن می‌دانند. پایان یافتن جنگ سرد که «پاداش صلح» را برای این قاره به ارمغان آورد و چالش مالی شدیدی که پس از بحران اقتصادی جهان در سال 2008، اروپا به آن دچار شد. ایرلند، یونان و پرتغال به شدت به کمک‌های مالی نیاز پیدا کرده اند و اقتصاد اسپانیا و ایتالیا بسیار متزلزل شده است.

در طول چند سال اخیر، بودجه دفاعی ناتو به شدت کاهش یافته است به گونه‌ای که اعضای جدیدی در آن پذیرفته می‌شوند تا این سازمان گشترش پیدا کند. برای نمونه، از سال 1990 (1369) تعداد اعضای آن دو برابر شده است. این درحالی است که بودجه دفاعی ناتو در این مدت، 30 درصد کاهش یافته است. این موضوع سبب شده است وابستگی مالی اعضای ناتو به آمریکا افزایش یابد، بطوریکه مشارکت این کشور در کل بودجه دفاعی ناتو، از 55 در سال 1995 (1374) به 70 درصد در حال حاضر تبدیل شده است.

درحالیکه بودجه نظامی اروپا کاهش یافته است، روسیه قدرت نظامی خود را افزایش داده است؛ هرچند اقتصاد این کشور با بحران‌های شدیدتری نسبت به اروپا روبرو بوده است. براساس گزارش مؤسسه بین‌المللی تحقیقات صلح استکهلم، از سال 2008 (1387) تا کنون، بودجه نظامی روسیه 50 درصد افزایش یافته است. این درحالی است که ناتو در مدت مشابه، بودجه خود را در این زمینه 11 درصد کاهش داده است.

از سوی دیگر، به نظر می‌رسد داعش بودجه عظیمی برای انجام عملیات در صحرا و حملات تروریستی که از ویژگی‌های این گروه است، در اختیار دارد. به عقیده برخی از کارشناسان، حملات هوایی به چاه‌های نفت داعش که منبع درآمد خوبی برای این تروریست‌ها محسوب می‌شود، تأثیر چندانی در کاهش بودجه آن نداشته است. به تازگی وب‌سایت بلومبرگ داعش را یکی از "ثروتمندترین ارتش‌های تروریستی شناخته شده" معرفی کرده است. در این وب‌سایت آمده است: اگر چاه‌های نفت هم نباشند، داعش از طریق آدم‌ربایی، قاچاق و سایر فعالیت‌های تبهکاری صدها میلیون درآمد کسب می‌کند.

با این حال، ناتو حدود 10 برابر روسیه و بسیار بیشتر از داعش بودجه نظامی در اختیار دارد؛ اما به دلیل آنکه این بودجه در سراسر جهان، از آسیا گرفته تا آمریکای لاتین، هزینه می‌شود، تمرکز و قدرت چندانی ندارد. روسیه به دلیل متمرکز ساختن قدرت نظامیش در مرزهای خود، به یک قدرت عظیم منطقه‌ای تبدیل شده است. هرچند اروپا هنوز هم می‌تواند نیروهای نظامی بیشماری را به منطقه اعزام کند، همانطور که در جنگ افغانستان این کار را انجام داد؛ اما حضور روسیه تهاجمی در مرزهای شرقی این قاره در حال پررنگ شدن است. این درحالی است که احتمال انجام اقدام نظامی، بیش از حملات هوایی، در خاورمیانه نیز برای ناتو قوت پیدا کرده است.

با توجه به تغییراتی که در فضای سیاسی و نظامی جهان روی داده است، اعضای ناتو تصمیماتی برای تقویت قوای نظامی خود اتخاذ کردند. این اعضا در سال 2014 (1393) در واکنش به بحران اوکراین، توافق کردند بودجه دفاعی سازمان را تقویت کنند. «فرانسوا اولاند،» رئیس‌جمهور فرانسه به تازگی برنامه کاهش بودجه نظامی این کشور را برای مقابله با حملات داعش، لغو کرد. همکاری‌های تازه اتحادیه اروپا با روسیه در اقدامات مشترک برای ریشه‌کن کردن داعش، نیز نشان می‌دهد ناتو الزام نیاز به تقویت قدرت نظامی را درک کرده است.


انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار