رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه باید هر چه سریعتر آبیاری فضای سبز از طریق منابع زیر سطحی پایان پذیرد،گفت: پساب تصفیه خانه های محلی بهترین جایگزین برای آبیاری فضا های سبز است.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اقبال شاکری رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران، گفت : آبیاری فضای سبز یکی از موضوعاتی است که در سال های اخیر و در زمانی که خشک سالی و کمبود نزولات جوی بر ما مستولی شده اهمیت فراوان یافته است. 

وی ادامه داد: آبیاری این فضاها از طریق منابع آب زیر سطحی یا آب خام صورت گرفته که در چنین شرایطی یک مغلطه بزرگ است. 

شاکری افزود: در زمانی که ما با خشک سالی مواجه هستیم و سال های کم بارشی را نیز سپری می کنیم ارزش آب خام و منابع آب زیر سطحی برای ما برابر با آب شرب است بنابراین باید هر چه سریعتر برداشت از این منابع را قطع کنیم. 

رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران اظهارکرد: برای جایگزینی این منبع یکی از پیشنهاد ها استفاده از پساب تصفیه خانه های محلی است. در ماده 26 برنامه 5 سال دوم شهرداری تهران نیز ذکر شده است که شهرداری باید بتواند طی 5 سال میزان استفاده از پساب خروجی تصفیه خانه ها برای آبیاری فضای سبز از 15 هزار متر مکعب در سال را به یک میلیون و 750 هزار مترمکعب یعنی 100 برابر برساند. 

وی ادامه داد: برای این منظور پساب تصفیه خانه های محلی با همکاری شرکت آب و فاضلاب جایگزین مناسبی برای آبیاری فضای سبز خواهد بود تا با بازچرخانی پساب در سطح منطقه از منابع آب های زیر سطحی و چاه ها استفاده نشود. 

شاکری همچنین تصریح کرد : برای این امر تا به حال دو مدل مشارکتی نیز اجرایی شده که در منطقه 22 و منطقه 4 بوده است به گونه ای که شهرداری و شرکت آب و فاضلاب با مشارکت هم در اهدای زمین یا احداث تصفیه خانه ها بتوانند از این منبع مناسب استفاده کنند. 

وی افزود: البته در ابتدا قرار بر این بود تا تمام فاضلاب شهر از طریق شبکه فاضلاب به یک تصفیه خانه بزرگ در جنوب شهر منتقل شود اما این کار مقرون به صرفه نبود مقرر شد تا این تصفیه خانه ها به صورت محلی و در هر منطقه ایجاد شوند. 

شاکری بیان کرد: اخیرا هم اتفاق خوبی افتاده و معاونت خدمات شهری به صورت کلان در حال بررسی کل نیاز آب فضای سبز شهر تهران از طریق پساب است . بر طبق برآورد ها سالیانه 19 میلیون متر مکعب نیاز آب فضای سبز است که پساب تصفیه خانه های محلی توانایی تامین این منابع را دارند . خدمات شهری نیز می تواند متناسب با شرایط هر منطقه مدلی از سرمایه گذاری و مشارکت با شرکت آب و فاضلاب را اجرایی کند. 

رئیس کمیته عمران شورا در ادامه به مضرات استفاده از آب های زیر سطحی و آب خام اشاره کرد و گفت: متاسفانه برداشت بی رویه از این منابع سبب شده تا شاهد نشست زمین در دشت های اطراف تهران باشیم حال آنکه این نشست موجبات خسارت فراوان به معابر و تاسیسات وارد می کند و پیامد های مخربی به دنبال دارد. 

شاکری تاکید کرد: در حال حاضر به علت کاهش سطح آب زیر زمینی روزانه یک میلی متر نشست زمین در دشت تهران اتفاق می افتد یعنی سالانه 36 سانتی متر و همانطور که اشاره شد این پدیده آثار مخرب و غیر قابل جبرانی خواهد داشت. از اینرو باید هر چه بیشتر زمینه برای کاهش برداشت از منابع آب خام و آب های زیر سطحی فراهم شود تا بیش از این شاهد چنین وقایعی نباشیم.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار