مشروح مصاحبه رئیس جمهور سوریه با شبکه فينيکس چين؛

اسد: افرادی که سلاح به دست می‌گیرند، مخالف محسوب نمی‌شوند

رئیس جمهور سوریه تصریح کرد کسانی که سلاح بدست می‌گیرند نمی‌توانند خود را مخالف دولت بدانند؛ زیرا مخالفت با دولت، سیاسی است نه نظامی.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ بشار اسد، رئیس جمهور سوریه در گفتگو با شبکه تلویزیونی "فینیکس" چین، به پرسش‌های مطرح شده در این مصاحبه پاسخ داد. 

خبرنگار این شبکه چینی پرسید: وقتی که مردم درباره بحران در سوریه صحبت می‌کنند، اغلب عبارت جنگ داخلی شنیده می‌شود - اما به نظر می‌رسد که شما هرگز با بکار بردن این عبارت موافق نبوده‌اید. آیا شما معتقد نیستید که در سوریه جنگ داخلی در جریان است؟ 

رئیس جمهور سوریه در پاسخ گفت: در خصوص تعریف این بحران باید بگویم که خیر این بحران در سوریه، یک جنگ داخلی نیست. شما زمانی می‌توانید بگوئید که یک جنگ داخلی در جریان است که بتوانید یک خط مشخصی را به عنوان خط افتراق میان دو بخش از یک جامعه داشته باشید، حال این خط افتراق فرقه‌ای یا نژادی و یا شاید سیاسی باشد؛ اما در سوریه ما شاهد چنین خط افتراقی نیستیم. 

وی افزود: جنگ داخلی فاکتورهای داخلی خود را دارد نه اینکه کشور‌ها از تروریست‌هایی حمایت کنند که به سوریه می‌آیند و به صورت علنی هم اعلام می‌کنند که هدفشان تغییر دولت یا هر چیزی دیگری است که آن‌ها می‌گویند مثلا هدفشان «تغییر رژیم» است. نه به نظر من در سوریه جنگ داخلی وجود ندارد. 

بشار اسد در پاسخ به پرسش درباره وضع در سوریه گفت: تقریبا پنج سال است که تروریست‌ها سوریه را آلوده کرده‌اند و البته به علت حمایت دولت‌های منطقه‌ای و بین المللی است که تروریست‌ها توانستند بسیاری از مناطق در سوریه را تصرف کنند. ارتش درحال پیشرفت در جهات و مناطق مختلف در سوریه است. 

اسد در پاسخ به پرسشی درباره فعالیت روسیه و ناتو در داخل سوریه گفت: قبل از مشارکت روسیه که حدود دو ماه پیش بود، بیش از یکسال از ائتلافی که آن‌ها نامش را ائتلاف آمریکایی می‌گذارند، می‌گذشت. بیش از یکسال بود که آن‌ها کارزار و نبرد خود را بر ضد تروریست‌ها آغاز کرده بودند، اما نتیجه این بوده است که تروریست‌ها سرزمین‌های بیشتری را تصرف کردند و نیروهای بیشتری را از سراسر جهان جذب خود کردند. 

وی افزود: در طول یک ماه نخست از مشارکت روسیه، همین گروه‌های تروریستی اقدام به عقب نشینی و فرار از سوریه کردند. مسئله دوم این است که شما نمی‌توانید از طریق حملات هوایی با تروریسم نبرد کنید. نبرد با تروریست‌ها نیازمند نیروی زمینی است. آمریکایی‌ها فقط از طریق هواپیماهای خود می‌جنگند. 

مجری پرسید: روس‌ها چطور؟ آیا آن‌ها نیرویی می‌فرستند؟ نمی‌فرستند؟ روس‌ها در روی زمین به نیروهای سوری وابسته هستند؟ 

بشار اسد در پاسخ گفت: روس‌ها چطور؟ آن‌ها روی زمین به نیروهای سوری وابسته هستند؟ آن‌ها با ما همکاری دارند. پس تفاوت اصلی این است که آمریکایی‌ها با هیچ کس در روی زمین هماهنگی ندارند درحالیکه روس‌ها این کار را می‌کنند. 

در ادامه این مصاحبه خبرنگار پرسید: آقای رئیس جمهور! شما چقدر می‌توانید اطمینان داشته باشید که مخالفان میانه رو در سوریه وجود ندارند؟ و اگر چنین چیزی درست باشد آنگاه برداشت شما از این حقیقت چیست؟ 

بشار اسد در پاسخ گفت: در واقع براساس دو نقل قول، هیچ گروه مخالف ملموس وجود ندارد. اول اینکه اگر شما می‌خواهید «گروه مخالف» را تعریف کنید منظورتان شبه‌نظامیان نیست چون وقتی شما از گروه مخالف صحبت می‌کنید منظور مخالفت سیاسی است نه نظامی. هر زمان کسی سلاح‌های خودکار بدست بگیرد یک شبه نظامی است، یک تروریست است و هرچه که بخواهد باز هم نمی‌تواند مخالف باشد. افرادی که تفنگ‌های خودکار یا هر سلاح دیگر در دست می‌گیرند، مخالف اطلاق نمی‌شوند. 

وی گفت: اما اگر می‌خواهید درباره کسانی صحبت کنید که به تندرو‌ها مرتبط هستند، باید گفت که اکثریت این گروه‌ها به القاعده مرتبط هستند چه داعش یا النصره باشد، نمی‌دانم. ما این گروه‌ها و افراد را تعریف نمی‌کنیم بلکه آن‌ها خودشان از طریق ویدئوهایی که منتشر می‌کنند خود را تعریف می‌کنند. 

اسد افزود: اگر شما می‌خواهید درباره مخالفان میانه‌رو صحبت کنید می‌توانید به مخالفان سیاسی اشاره کنید برخی از آن‌ها در داخل سوریه هستند و برخی دیگر نیز خارج از سوریه هستند. بخشی از مخالفان از منظر سیاسی از تروریست‌ها حمایت کردند و برخی دیگر این کار را نکردند آن‌ها در برابر تروریست‌ها ایستادند و از دولتشان حمایت کردند هرچند مخالف هستند. 

بشار اسد در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه تلویزیونی فینیکس چین که پرسید: ارتش روسیه اعلام کرده است که آن‌ها در حال تعامل با شماری از گروههای مخالف هستند. آیا آن‌ها پیش از این به شما درباره اینکه آیا آن‌ها این کار را انجام داده‌اند به شما مطلبی گفته‌اند، گفت: بله بار دیگر می‌گویم که این مربوط به گروههای مخالف نمی‌شود. آن‌ها با برخی شبه نظامیان تعامل می‌کنند و ما هم با برخی از شبه نظامیان تعامل داریم زیرا ما به آشتی در سوریه نیازمندیم. 

رئیس جمهور سوریه در پاسخ به این سوال خبرنگار که پرسید: آیا شما وجود داعش را احساس می‌کنید؟ برخی می‌گویند که این گروه از عراق ریشه گرفته و برخی معتقدند که از سوریه ریشه گرفته است. ایدئولوژی آن‌ها از کجا آمده است و چه کسانی از آن‌ها حمایت مالی می‌کنند، گفت: داعش در سال ۲۰۰۶ در عراق اعلام وجود کرد، اما آن زمان از عراق اعلام وجود کرد و سرکرده آن‌ها الزقاوی بود که آمریکایی‌ها او را کشتند. آمریکایی‌ها کشته شدن وی را اعلام کردند. آن‌ها در عراق که تحت اشغال آمریکا بود اعلام کردند که حکومتی اسلامی را تحت نظارت خود ایجاد کرده‌اند. آمریکایی‌ها این حرف را زده‌اند بنابراین هیچکس نمی‌تواند بگوید که این گروه درعراق وجود نداشته و یا تحت نظارت آمریکا نبوده است. این یک موضوع شفاف است. 

وی افزود: داعش و النصره شاخه‌های القاعده در افغانستان هستند. ایدئولوژی آن‌ها یک ایدئولوژی وهابی، یک ایدئولوژی وهابی-سعودی است که از آن‌ها حمایت می‌کند. 

وی افزود: خانواده سعودی علنا و به طور رسمی از سازمان‌های وهابی حمایت می‌کنند. ما شاهد این موضوع هستیم که شخصیت‌های وهابی زیادی هستند که برای آن‌ها پول می‌فرستند. آن‌ها از نظر لجستیک همه نوع حمایت را از داعش دارند. آن‌ها از نظر تامین نیرو، منابع مالی و فروش نفت از آن‌ها حمایت می‌کنند و این نفت از راه ترکیه و با همکاری عربستانی‌ها و قطری‌ها عبور می‌کند و البته آمریکایی‌ها و غربی‌ها چشمان خود را بر روی آنچه که می‌گذرد، بسته‌اند؛ اما بدون این حمایت‌های لجستیک داعش نمی‌تواند نجات پیدا کند زیرا جایگاه و پایگاهی در سوریه ندارد. 

بشار اسد در ادامه درباره داعش گفت گفت: آن‌ها جایگاهی ندارند. آن‌ها همانند یک عامل خارجی در کشور ما هستند اما به خاطر ترس، سرکوب و کشتار توانسته‌اند مناطقی را بگیرند. اما حقیقتا نیروهای آن‌ها از ترکیه و با حمایت شخصی اردوغان و داوود اغلو به اینجا می‌آیند. 

اسد در پاسخ به سوال خبرنگار که پرسید: آیا شما فهرست آنهایی را که نفت داعش را خریداری می‌کنند در اختیار دارند و آیا می‌دانید که آن‌ها چگونه مبادلات مالی خود را انجام می‌دهند، گفت: به طور عمده کار فروش از طریق ترکیه صورت می‌گیرد و پول حاصل از آن از طریق عربستان سعودی و قطر به دست آن‌ها می‌رسد. نفت از سوریه به ترکیه می‌رود زیرا بسیاری از میادین نفتی در نزدیکی مرز‌ها با ترکیه و عراق واقع شده‌اند. آن‌ها نمی‌توانند نفت را از طریق عراق به فروش برسانند؛ زیرا دولت عراق با داعش می‌جنگد و این در حالیست که دولت ترکیه از این گروه حمایت می‌کند و تنها شاه‌راه حیات داعش از طریق ترکیه می‌گذرد.


انتهای پیام/


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار