یک استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه پیش بینی های بلند مدت هواشناسی حکایت از استمرار خشکسالی دارند، گفت: این مسئله لزوم مدیریت منابع آبی برای مقابله با بحران خشکی را بیشتر می کند.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران؛ از کرمانشاه ؛ عبدالحمید پاپ‌زن با تاکید بر اینکه مقوله آب باید همواره یکی از اصلی ترین دغدغه های مسئولان کشور باشد، گفت: این مسئله در سالهای اخیر که با خشکسالی و کمبود منابع آبی مواجه هستیم، اهمیت بیشتری یافته است.

دانشیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاه با بیان اینکه ایران از نظر جغرافیایی در منطقه خشک و نیمه خشک دنیا واقع شده است، گفت:ایران هیچگاه در زمره کشورهای پر آب دنیا نبوده و نیست و نخواهد بود و همین مسئله لزوم مدیریت منابع آبی را در کشور نشان می دهد.

پاپ‌زن سپس با بیان اینکه به هیچ وجه از منابع آبی موجود در کشور به نحو معقول استفاده نمی شود، میزان هدر رفت آب در کشور در حوزه های مختلف را بالا دانست و گفت: حتی کشورهای پر آب دنیا بر مصرف آب خود کنترل دارند و اینگونه که ما آب را هدر می دهیم، آب را هدر نمی دهند.

وی افزود: علی رغم خشکسالی های حادث شده و کمبود منابع آبی و خشک شدن تعداد زیادی از دریاچه ها و رودخانه ها و چشمه ها، هنوز هم مدیریت مصرفآب به عنوان یکدغدغه جدی مطرح نیست.

پاپ‌زن اشاره ای هم به مقوله آب مجازی در کشور داشتو گفت: تعریف آب مجازی این است که باید برای تولید محصولات کشاورزی برنامه ریزی وجود داشته باشد و بگونه ای نباشد که ارزش محصولات صادر شدهکمتر از میزان آب مصرفی برای تولید آنها باشد، زیرا در این صورت متضرر خواهیم شد.

انتهای پیام/ز

برچسب ها: کرمانشاه ، ارزش ، آب ، بیشتر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.