کوچکترین سکه طلای عثمانی در گنجینه تمبر، اسکناس و سکه موزه آستان قدس رضوی در معرض نمایش عموم قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ مسئول گنجينه تمبر، اسکناس و سکه موزه مرکزی آستان قدس رضوی گفت: این سکه با قدمت بیش از دویست سال توسط سلطان محمود دوم شاه عثمانی در سال 1231 قمری در شهر قسطنطنیه ضرب شده و به دلیل عیار بالا در بین ملت ترکیه عثمانی به نام " زر محبوب " شهرت یافته است.

محمدحسین یزدی نژاد افزود: طغرای روی سکه عبارت خان محمود بن عبدالحمید المظفر دائماً به سبک بسیار زیبا نوشته شده و در پهلوی طغرای یک شاخه گل رز دیده می شود.

وی گفت: در پشت سکه عبارت ضرب فی قسطنطنیه 1223 (سال حکومت) و عدد 8 (سال هشتم حکومت) در داخل حلقه ای دندانه دار قابل رویت است.

مسوول گنجينه تمبر، اسکناس و سکه موزه مرکزی آستان قدس رضوی افزود: این سکه طلا با وزن 700 سوت پس از مرگ سلطان محمود دوم توسط فرزندش سلطان عبدالمجید جمع آوری شد.

یزدی نژاد گفت: گنجینه سکه موزه آستان قدس رضوی مجموعه‌ای غنی از سکه‌های قبل از اسلام و دوره اسلامی است که می توان از آن به عنوان پایگاه پژوهشی سکه شناسی و تاریخ شناسی نام برد.

وی خاطر نشان کرد: گنجینه تمبر، اسکناس و سکه موزه آستان قدس رضوی با بیش از 700 هزار قطعه تمبر، افزون بر 22 هزار اسکناس و حدود 59 هزار سکه از 240 کشور و مستعمره سابق جهان، به عنوان آئینه تمام ‌نمای تاریخ، فرهنگ، هنر و تمدن ملل مختلف، روزانه پذیرای بسیاری از محققان، پژوهشگران و علاقه‌مندان به آثار تاریخی و فرهنگی است.

علاقه مندان می‌ توانند از ساعت 8 تا 17:45 و در روزهای تعطيل از ساعت 8 تا 12 از گنجينه تمبر، اسكناس و سكه واقع در موزه مرکزی آستان قدس رضوی در صحن کوثر حرم مطهر رضوی بازدید کنند.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.