ژانر تئاتر دفاع‌مقدس ضعف بسیاری دارد و دلیلش هم این است که هنرمندان ما به بسیاری از موضوعات جنگ نزدیک نمی‌شوند.

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری؛ مریم معترف؛ کارگردان نمایش «تاریخ انقضا»؛ درباره ژانر این نمایش گفت: مشکل اصلی ژانر تئاتر دفاع مقدس، ضعف متون نمایشی آن است که به نظر می‌رسد کم‌کاری در مطالعه و پژوهش هنرمندان این عرصه نیز دلیل این آسیب است. این در حالی است که همچنان افرادی در بطن جامعه حضور دارند که جنگ را تجربه کرده‌اند و در دل ماجرا بوده‌اند و نمایش‌نامه‌نویسان می‌توانند از تجارب آن‌ها بهره ببرند؛ اما متاسفانه این اتفاق رخ نمی‌دهد و گروه‌ها اغلب فقط می‌خواهند کارشان را به جشنواره‌ها برسانند!

این بازیگر پیشکسوت تئاتر و سینما افزود: ژانر تئاتر دفاع‌مقدس هم اکنون بسیار ضعیف است، دلیلش هم این است که بسیاری از نمایش‌نامه‌نویسان و کارگردانان ما به بسیاری از موضوعات نزدیک نمی‌شوند یا به دلیل تابوها، نمی‌توانند نزدیک شوند و آثارشان اغلب دچار شعارزدگی می‌شود، در حالی برای ترقی این ژانر باید تابو‌شکنی کرد.

مدیر اداره‌ تئاتر در مورد کارگردانی نمایش «تاریخ انقضا» خاطرنشان کرد: تماشاگر امروز تئاتر، دافعه‌ای نسبت به تئاتر دفاع مقدس دارد و همواره گمان می‌کند همه‌ آثار این شکل از تئاتر دچار شعار‌زدگی است. از همین رو در کارگردانی نمایش «تاریخ انقضا» می‌خواستم این رویکرد را تغییر بدهم و بگویم تئاتر دفاع مقدس الزاما دچار شعار‌زدگی نیست؛ بلکه شبیه بقیه ژانرهای تئاتر، روایتگر زندگی است و زندگی هم پستی و بلندی یا طنز و تراژدی دارد. بنابر همین رویکرد بود که از آقای کاوه مهدوی؛ نویسنده‌ «تاریخ انقضا»؛ خواستم متنی را با نگاه طنز در ژانر تئاتر دفاع مقدس برایم بنویسد.

این مدرس تئاتر تصریح کرد: به هر حال من به ارزش‌های تئاتر دفاع مقدس پایبندم. هدف من از اجرای نمایش طنز جذب مخاطب برای تماشای تئاتر بود! می‌خواستم تماشاگر از همان ابتدای اجرا احساس نکند باز هم یک نمایش شعارزده می‌بیند. من جنگ را تجربه کرده‌ام و درواقع نسل ما هشت سال جنگ را زندگی کرده است، بسیاری از مخاطبان ما هم هنگام تماشای نمایش بسیاری از خاطرات زمان جنگ برایشان زنده می‌شود. من واقعیات جنگ تحمیلی هشت ساله را باور دارم و به ارزش‌های آن پایبندم؛ اما در بازنمایی واقعیت تلاش کردم تا رویکردی را برگزینم که برای تماشاچی جذاب باشد.

مریم معترف در پایان گفت: ژانر تئاتر دفاع‌ مقدس نیاز به ترقی دارد. اگر آن رویکرد متعارف نسبت به تئاتر مقدس که غالبا خشک و شعار‌زده است تغییر کند، تماشاگر بیشتری به سالن‌ها خواهد آمد. در عین حال تنوع و تغییر در شیوه‌های اجرایی را هم نباید فراموش کرد. در واقع با متن خوب و اجرای خوب است که می‌توان اجرای موفقی داشت.

گفتنی است؛ نمایش «تاریخ انقضا» نوشته‌ کاوه مهدوی و به کارگردانی مریم معترف تا 9 آذرماه- ساعت 19- در تماشاخانه مهر حوزه هنری پذیرای تماشاگران است.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار