خبرگزاری اسپوتنیک در گزارشی نوشت با توجه به ذخایر فراوان نفت و گاز در ایران، این کشور می‌توان به ابرقدرت انرژی در جهان تبدیل شود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرگزاری روسی اسپوتنیک در گزارشی نوشت: کار‌شناسان در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک گفتند با توجه به ذخایر فراوان نفت و گاز در ایران، نادیده گرفتن اهمیت این کشور در بخش انرژی بسیار دشوار است و حتی می‌توان گفت ممکن است ایران در طولانی مدت به ابرقدرت انرژی در جهان تبدیل شود به ویژه اگر سرمایه گذاری در پروژه‌های انرژی ایران به خوبی صورت گیرد. 

کار‌شناسان شرکت «بریتیش پترولیوم» می‌گویند: ایران با برخورداری از ۳۴ تریلیون متر مکعب گاز، عظیم‌ترین ذخایر گاز جهان را در اختیار دارد. ایران همچنین با دارا بودن ۱۵۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون بشکه نفت یکی از بزرگ‌ترین ذخایر نفت جهان را در اختیار دارد. ایران با برخورداری از این ذخایر عظیم نفت و گاز می‌تواند تاثیری جدی بر بازارهای جهانی داشته باشد؛ اما تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران این توانایی تهران را به طور قابل توجهی محدود کرده است. 

الکس واتانکا، تحلیلگر موسسه خاورمیانه، در مصاحبه با اسپوتنیک گفت: ایران از ظرفیت تبدیل شدن به یک ابرقدرت انرژی در جهان برخوردار است؛ اما فقدان سرمایه گذاری خارجی باعث شده است این ظرفیت تهران تا حد زیادی محدود شود. 

وی افزود: اقتصاد ایران نیازمند سرمایه گذاری خارجی فراوان است و بدون چنین سرمایه گذاری، اقتصاد ایران هرگز نمی‌تواند به ظرفیت‌های خود دست یابد. بیش از هر چیزی ایران نیازمند فراهم شدن زمینه برای سرمایه گذاری خارجی در این کشور است. 

واتانکا تصریح کرد: صادرات گاز به بازارهای موجود ازجمله هند، پاکستان، ترکیه و عراق باید در اولویت برنامه‌های ایران باشد. 

وی گفت: حل مشکلاتی که بخش انرژی ایران با آن‌ها روبرو است می‌تواند کمک کند تا این کشور به یک ابرقدرت انرژی در جهان تبدیل شود. 

پل سالیوان، استاد اقتصاد، در مصاحبه با اسپوتنیک گفت: ایران از امکان افزایش نقش خود در بازار انرژی جهان و تبدیل شدن به رقیبی مهم در بازار گاز طبیعی مایع برخوردار است. 

وی افزود ایران از ذخایر عظیم گاز طبیعی به ویژه در میدان گازی پارس جنوبی برخوردار است.


انتهای پیام/


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار