همایش مشاوره ژنتیک با هدف آگاه سازی و پیشگیری از معلولیت ها و غربالگری اختلالات ناشی از آن با حضور متخصصان ومسوولین استانی دراراک برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک ؛ مدیرکل بهزیستی استان مرکزی دراین همایش گفت : آگاه سازی و پیشگیری از معلولیت ها و غربالگری اختلالات ناشی از آن یکی از اولویت های سازمان بهزیستی است و بخش قابل توجهی از معلولیت ها نیز به دلیل بیماری های ژنتیکی است .

دکتر رفیعی افزود : غربالگری اختلالات ژنتیک بین دختران پایه دوم و سوم متوسطه و مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج برای زوجین از جمله شرایط اجرای این طرح است.

وی گفت : هدف از برگزاری و اجرای این کمپین آگاه‌سازی اقشار مختلف جامعه و پیشگیری از معلولیت‌های مادرزادی ناشی از اختلالات ژنتیکی بین والدین است.

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی گفت: متاسفانه بسیاری از گروه های هدف از اقدامات مربوط به ژنتیک، بیماری‌ها و معلولیت‌های ناشی از بیماری‌های ژنتیکی آگاهی ندارند و از این جهت بایستی اجرای طرح مشاوره ژنتیک و سایر طرح‌های نظیر آن، با محوریت آگاه سازی آحاد مردم صورت بگیرد.

معاون امورپیشگیری بهزیستی استان مرکزی نیز دراین همایش گفت: جامعه هدف در این کمپین یک هزارو 500 دانش آموز دختراست و با همکاری اداره آموزش و پرورش در شهر اراک به صورت پایلوت ، به مرحله اجرا در می آید.

کیانوش امینی افزود: کارشناسان ژنتیک با حضور در مدارس، دانش آموزان و خانواده ها را با موضوع و ساختار ژنتیک آشنا و سپس با توزیع پرسشنامه سطح بیماری ها را شناسایی و به متخصصان و مراکز مشاوره اراک برای درمان معرفی می کنند.

وی ادامه داد: در سطح شهر اراک دو مرکز ژنتیک به صورت رایگان به مراجعانی که از سوی کمپین به آنها معرفی شوند خدمات درمانی و مشاوره رایگان ارایه می کنند.

امینی گفت : در این کمپین آموزش چهار موضوع شامل پیشگیری از معلولیت ها با عنوان های مشاوره ژنتیک، دانستنی های دوران بارداری، پیشگیری از مشکلات عضلانی و اسکلتی و پیشگیری از عقب ماندگی ذهنی به دانش آموزان آموزش داده می شود.

 انتهای پیام/ش

برچسب ها: اراک ، بهزیستی ، همایش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.