همدان؛

حق سینمای دینی در کشور ادا نشده است

یک کارگردان سینما گفت: در نظام جمهوری اسلامی نباید پرچم سینمای دینی پایین باشد و در این بین سینمای ایران نتوانسته آنطور که باید حق مطلب را ادا کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ مدت هاست که مقوله ای به نام سینمای دینی در جوامع سینمایی کشور به گوش می رسد کارگردان های متفاوتی وجود دارند که ادعای این را دارند که آثارشان در چارچوب این گونه از سینما جای می گیرد، نه نظریه پردازان و نه حتی سینما گران در مورد اینکه سینمای دینی دقیقا به چه نوع سینمایی می گویند و دارای چه مشخصه هایی است به یک اتفاق نظر نرسیده اند، هم شنیده ایم و هم دیده ایم که فیلم هایی که با عنوان های سینمای دینی اکران می شود موفق نبوده اند، البته می توان گفت شاید علت  ودلیل دیگری هم وجود دارد که درباره آن می توان به بحث و گفتگو نشست، به این دلیل برآن شدیم تا با یکی از کارگردانان سینما به گفتگو بنشینیم.

حبیب الله بهمنی یکی از کارگردانان مطرح کشور که بیشتر به سبب ساخت فیلم های دینی و مذهبی در عرصه سینما شناخته  شده اند ، نظر خود را در این باره اینگونه بیان می کند.

وی با اشاره به اینکه ضرورت به سینمای دینی همواره وجود دارد گفت: در نظام جمهوری اسلامی ایران نباید پرچم سینمای دینی پایین باشد و متاسفانه نتوانسته ایم آنگونه که باید در این زمینه فعالیت کنیم و حق مطلب را ادا کنیم.

وی ادامه داد: سینما بخشی از هر جامعه بخصوص جامعه انقلابی ما است و تاثیر خود را در فرهنگ،سیاست و اجتماع گذاشته است.

وی اظهار داشت: سینمای دینی کشور ما دراین زمینه گام های خوبی برداشته است از جمله فیلم ها و سریال های تاریخی و مذهبی، اما این موضوع بطور کامل شکل نگرفته  لذا برای رسیدن به این مهم باید  راه طولانی را پشت سر گذاشت.

 بهمنی در پاسخ به این سوال که تفاوت سینمای دینی کشور ما با سایر کشورهای دیگر چگونه است خاطر نشان کرد: هرکشوری مطابق با نیازها و فرهنگ تاریخی ، دینی ومذهبی خودفیلمسازی می کند.

وی افزود سینمای هالیود هم که به نوبه خود در جهان مطرح است و فیلم ها و سریال های پر حَجم و با موضوعاتِ مختلفی حتی مذهبی ارائه داده است، تاکنون نتوانسته در این باره موفق عمل کند.

سینمای دینی در شان انقلاب اسلامی نیست

این کارگردان با بیان اینکه حاصل 30 سال سینمای انقلاب اسلامی بخصوص دینی در شان انقلاب نیست اضافه کرد: با وجود اینکه اقداماتی در خصوص برنامه های دینی در سینما و تلویزیون ایران انجام شده امّا متاسفانه در این زمینه هنوز مخاطب جهانی نداشته است .

وی اشاره کرد :با توجه به جمعیت مسلمان جهان که بیش از یک میلیارد نفر است و همچنین با وجود  گروه های شکل گرفته از جمله داعش و صهیونیست نتوانستیم نگاه دینی را به آنها القا کنیم.

وی در خصوص اینکه ما به تنهایی نمی توانیم جهان را با دین و فرهنگ خود آشنا سازیم ادامه داد:توان سینمای ما در این زمینه محدود بوده و سینمای دینی ما نباید به تنهایی بار مسئولیت این رسالت را به عهده گیرد اما باید گفت با بضاعت کمی که در این مورد داریم، باز نتوانستیم استفاده مفیدی داشته باشیم.

بهمنی ادامه داد: باید آزادگان ومدعی گران سینمای مذهبی هدف خود را نیز ارائه و رسالت خود را به انجام برسانند.

این کارگردان درباره انتظار مردم از سینمای دینی نیز گفت: مردم براساس یک انقلاب فرهنگی ،نظام جمهوری اسلامی را برگزیدند چراکه آنها بستر دین را برای تمام ابعاد زندگی خود انتخاب کرده اند و سینما هم جزئی از این بستر است، بنابراین باید گفت علاوه بر مسئولین ،مردم هم نقش بسزایی در این باره دارند.

وی ابراز امیدواری کرد: باید نظام فرهنگی، مدیریت سینما را بشکل مطلوب و شایسته هدایت کند تا کارها در این زمینه به سامان برسد.

سینمای دینی را باید در اندیشه ای دینی یافت

یک منتقد سینما هم با اشاره به اینکه ویژگی سینمای دینی را باید در اندیشه های دینی جستجو کرد ؛  اظهار داشت : هنرمند دینی امر دین را به مثابه ی مسئله کاربردی در زاویه های مختلف زندگی تعریف و جستجو می کند و درباره سینما نیز به همانگونه می اندیشد که این موضوع نیاز و ابزار یک هنرمند است.

رضا درستکار گفت : سینمای دینی ، هم در محتوا و هم در فرم و ساختار، ارزشمند بوده و در حقیقت باید گفت سینمای دینی باید تفکّر عمیق دینی در تار و پودش تنیده شود.

وی افزود : کسی که خالق سینمای دینی است باید اندیشه ی  دینی داشته و در این زمینه عناصر و ظواهر متعارف و مرسوم را فراموش نموده و وسعت اندیشه ی انسانی را در آن جستجو کند.

او در خصوص وضعیت سینمای دینی ایران می گوید: این اتقاق در سینماهای دنیا ودر کشور ما هم محقق شده  و در حال بهتر شدن هم  می باشد، هرچند که سینمای دینی حال و هوای خاص خود را می خواهد و باید همگرایی در این زمینه وجود داشته باشد اما می توان گفت: تمام فیلم های کلاسیک هم می تواند از این حیث بهر مند باشد بطوری که در تمام  فیلم های ما به  این موضوع توجه شده است.

وی درباره سینمای دینی و مذهبی چنین گفت: سینمای دینی و یا مذهبی هر کدام خبر از نوعی نگاه می دهد که در حقیقت قابل قیاس با یکدیگر نیست و شیوه های اندیشه استدلال متفاوتی در آن نهفته است و هر کدام حرفی برای گفتن دارد چرا که هر کدام حوزه گسترد ه ای است.

این منقد سینما با اشاره به اهمّیت و ارزش والای دین ادامه داد: باید در نظر داشت که فیلمسازان ما تا چه حد می توانند حقایق دینی یا مذهبی را به تصویر بکشند و ورود در این حوزه  کارساده و آسانی نیست و باید گفت  که سینمای دینی ما رشد کافی را در این زمینه نداشته است.

سینمای دینی ، هنری ، نیست که همه بتوانند در آن حضور پیدا کنند

درستکار خاطر نشان کرد: متاسفانه در این حوزه شعاری عمل می کنند وکسانی که مدعی ساخت فیلم های دینی هستند نمی توانند آنطور که ادعا می کنند در این حوزه تخصصی عمل کنند چرا که سینما بخصوص سینمای دینی ، هنری ، نیست که همه بتوانند در آن حضور پیدا کنند و این هنر گران بها و ارزشمندی است که دارای پیچیدگی و ویژگی خاص خود است از جمله اینکه چنین فیلمسازانی در درجه اول خودشان باید انسان های معتقد و با ایمانی بوده و با اعتقاد قلبی  و باور دینی و تخصص در این باره وارد کار شوند.

وی به سینمای هالیوود اشاره کرد و اظهار داشت در این سینما بعلت گستردگی که دارد و توانمندی فیلمسازان و دسترسی آسان به منابع  بهتر می توانند تخصّص خود را در این باره به تصویر بکشند ومتاسفانه در کشور ما بعلت محدویت هایی که وجود دارد کمتر می توان به این موضوع پرداخت .

درستکار خاطر نشان کرد:  د ر کشور ما هم فیلمسازان خوبی وجود دارند که توانستند در ترویج تفکر دینی نقش آفرینی کنند که می توان از فیلم « طعم گیلاس» ، « زیر درختان زیتون » و غیره نام برد.

برای پرداختن به سینمای دینی باید خود جوش عمل کرد

وی  گفت: در هر حال سینمای دینی را نمی توان از روی نسخه و یا دستور العمل به آن پرداخت بلکه برای پرداختن به چنین موضوعی باید خود جوش عمل کرد و احساس و تفکرات هنرمند در ساخت این نوع فیلم ها نقش بسزایی دارد از این رو باید گفت که سینمای دینی حوزه ای است که در طولانی مدت نقش خود را در جامعه نشان می دهد و این موضوعی نیست که زود به آن پرداخته شود و سریع هم به نتیجه برسد.

وی در پایان گفت: امیدوارم که فیلمسازان ما در این حوزه با فعّالیّت های خود بشکل تخصّصی وارد عمل شوند تا با ارائه کارهای خوب و شایسته بتوانند ایران اسلامی و دین اسلام را بیش از پیش  به جهان معرفی کنند.

انتهای پیام/ز

برای دریافت پیامکها و اخبار باشگاه خبرنگاران جوان به کانال تلگرامی ما بپیوندید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.