بیش از یک میلیون اثر تاریخی در سراسر کشور شناسایی شده است

مدیرعامل صندوق احیاء اماکن تاریخی کشور گفت: در حال حاضر بیش از یک میلیون اثر تاریخی در سراسر کشور شناسایی شده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد‌رضا پوینده با بیان اینکه تنها سه درصد از آثار تاریخی کشور ثبت میراث فرهنگی شده است، اظهار داشت: بیش از یک میلیون اثر تاریخی در سراسر کشور شناسایی شده است.
 
وی با بیان اینکه  تنها راه حفظ و نجات میراث فرهنگی و گردشگری در کشور، تغییر کاربری و احیاء آنان است تصریح کرد: متاسفانه تنها 32 اثر تاریخی و فرهنگی در کشور ثبت میراث شده که از این میزان هم استفاده و کاربری درستی انجام نمی‌شود.
 
پوینده با بیان اینکه دولت با رویکرد توسعه صنعت گردشگری اجازه واگذاری بناهای تاریخی را به صندوق احیا بناهای تاریخی داده است، خاطرنشان کرد: برای این کار باید تمامی سرمایه گذاران از دولت مجوزهای لازم را بگیرند.
 
وی با بیان اینکه در حال حاضر بخشی از این بناهای تاریخی در حال فرو ریختن است گفت: با تغییر کاربری بناهای تاریخی ضمن حفظ میراث فرهنگی هویت اصلی آنان حفظ می‌شود.
 
مدیرعامل صندوق احیای اماکن تاریخی کشور با بیان اینکه ایران جاذبه‌های گردشگری مختلفی دارد عنوان کرد: ایران در حقیقت یک سایت موزه تاریخی و منحصر به‌فرد است که متاسفانه این مسئله مورد بی‌توجهی واقع شده و باید با ایجاد ساز و کارهای مناسب به سمت احیا آثار تاریخی و توجه به آن‌ها برویم.
 
وی با بیان اینکه صندوق احیا، بناهای تاریخی که در مالکیت میراث فرهنگی است از طریق مزایده به چرخه اقتصادی برمی‌گرداند عنوان کرد: مالکان مکان‌های تاریخی می‌توانند با استفاده از شرایط سرمایه‌گذاری در این عرصه حضور یابند.
 
پوینده توجه به صنعت گردشگری را از مهمترین ارکان توسعه و اشتغال پایدار در کشور دانست و گفت: ایران با جاذبه‌های فرهنگی و گردشگری که دارد می‌تواند به یک پایگاه قوی در این حوزه تبدیل و شرایط اشتغال پایدار را برای جوانان فراهم کند.
 
وی در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های تاریخی و فرهنگی و گردشگری سبزوار یادآور شد: در حال حاضر دو اثر تاریخی کاروانسرای شاه عباسی در روستای مهر و زعفرانیه در حاشیه جاده سبزوار - مشهد از آثاری است که صندوق احیا در صدد تغییر کاربری از طریق مزایده است.
 
مدیر عامل صندوق احیای آثار تاریخی با اشاره به وضعیت تپه دامغانی سبزوار افزود: این تپه دارای شرایط خوبی است و در صنعت گردشگری سبزوار و در توسعه این شهر موثر است.
 

منبع: تسنیم

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار