مهمترین اتفاقات تاریخ فوتبال که از تاریخ ۳۰ آبان تا شش آذر اتفاق افتاده است را در این گزارش ،بررسی می کنیم.

این هفته در تاریخ فوتبال چه گذشت؟به گزارش خبرنگار حوزه فوتبال و فوتسال گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، در تقویم این هفته فوتبالی باشگاه خبرنگاران ، به مهمترین اتفاقات فوتبالی که از تاریخ ۳۰ آبان تا ۶ آذر رخ داده است ، می پردازیم.
۳۰ آبان
۲۱ نوامبر ۱۹۷۳ شیلی در یکی از عجیب ترین مسابقات فوتبال ، شوروی را یک بر صفر شکست داد.
این دیدار در پلی آف مقدماتی جام جهانی برگزار شد و برای اولین بار بود که یک تیم اروپایی برابر یک تیم از آمریکای جنوبی در پلی آف جام جهانی قرار میگرفت. دیدار رفت دو تیم در مسکو بدون گل به پایان رسید. دیدار برگشت قرار شد در ورزشگاه ملی سانتیاگو شیلی برگزار شود . ورزشگاهی که چندی پیش در کودتای شیلی ، که به رهبری آمریکا در حمایت از ژنرال آگوستو پینوشه علیه سالوادور آلنده ، رییس جمهور تحت حمایت شوروی انجام شده بود ، به عنوان یک کمپ زندان استفاده میشد و به همین دلیل ، تیم شوروی حاضر نشد در این ورزشگاه به میدان برود و فقط شیلی در میدان حاضر شد. داور هم با وجود حاضر نشدن حریف سوت آغاز بازی را زد و بازیکنان شیلی یک گل را وارد دروزاه خالی شوروی کردند و یک بر صفر پیروز شدند.
۱ آذر
اول آذر ۷۶ ، ایران در مرحله رفت پلی آف مقدماتی جام جهانی به مصاف استرالیا رفت. این بازی در حضور ۱۰۰ هزار تماشاگر ورزشگاه آزادی برگزار شد و ابتدا استرالیا با گل هری کیول پیش افتاد ، سپس خداداد عزیزی کار را به تساوی کشاند. این نتیجه یک بر یک در تهران کار را برای صعود به جام جهانی برای ایران سخت کرد و در بازی برگشت در ملبورن فقط به یک حماسه سازی برای صعود احتیاج داشت.
۲۲ نوامبر ۱۹۹۲،الساندرو دل پیرو موفق شد اولین گل رسمی خود را در پیروزی 5-0 پادووا در مقابل ترنانا به ثمر رساند. این مهاجم جوان چند هفته پس از جشن تولد ۱۸ سالگی اش یوونتوس را خواهان خود دید. وی طی ۱۹ فصل حضور در یوونتوس موفق شد ۲۰۸ گل در سری آ به ثمر رساند و چهارمین گلزن برتر ایتالیایی تاریخ این مسابقات لقب گیرد و به اسطوره و محبوبترین بازیکن تاریخ تورینی ها لقب گیرد.
۲ آذر
علی کریمی در دوم آذر سال ۱۳۸۴ ، موفق شد اولین گل اروپایی خود را با پیراهن بایرن مونیخ به ثمر برساند. کریمی این گل را در همان برفی که میگفتند نمیتواند ببیند ، مقابل راپید وین زد.
۲۲ نوامبر ۲۰۰۲ فیگو با لباس ریال مادرید و در بازی الکلاسیکو در نیوکمپ مقابل تیم سابقش ، بارسلونا قرار گرفت. طرفداران بارسلونا که از رفتن فیگو به ریال اصلا راضی نبودند ، با پرتاب کردن سر خوک به طرفش ، از وی استقبال کردند.
۳ آذر
پرویز دهداری ، معلم اخلاق در سه آذر ۷۱، در سن ۵۷ سالگی درگذشت. او از جمله کسانی بود که اخلاق را بر ورزش مقدم می‌دانست و همین خلق و خو بود که اهالی ورزش او را معلم اخلاق خطاب می‌کردند.
فوتبال ایران سه آذر ۸۵ به دلیل دخالت دولت در فوتبال ، از سوی فیفا از تمامی فعالیتهای بین المللی محروم شد.
علی کریمی در سه آذر ۹۱ به عنوان یکی از سه نامزد نهایی برترین بازیکن آسیا انتخاب شد . نکته جالب توجه این است که کریمی در آن زمان ۳۴ ساله بود و از دوران اوجش فاصله گرفته بود.
۴آذر
چهارم آذر ۵۶ ، ایران با برتری یک بر صفر برابر استرالیا برای اولین بار به جام جهانی صعود کرد.
در تاریخ چهار آذر ۷۹ ایران پرگل ترین پیروزی تاریخ خود را به دست آورد. ایران در این زمان در ورزشگاه باغشمال تبریز با نتیجه ۱۹ بر صفر ، گوام را شکست داد تا بهترین پیروزی تاریخ خود را به دست آورد.
۱۱ سال قبل و در آخرین رده بندی برترین گلزنان ملی سال ۲۰۰۴، علی دایی با ۱۶ گل بالاتر از کارلوس توس، آدریانو برزیلی و دروگبا در صدر جدول گلزنان ایستاد. دایی چند روز قبل با ۴ گلی که به لائوس زده بود توانست از مرز 100 گل ملی عبور کند.
در چهار آذر سال ۹۲ یکی از جنجال‌برانگیزترین پرونده‌های داوری یعنی محسن قهرمانی در بازی سپاهان و پرسپولیس مورد بررسی کمیته انضباطی قرار گرفته بود اما کمیته انضباطی به دلیل گسترده بودن این پرونده رایی را صادر نکرد و صدور رای درباره این پرونده را به آینده موکول کرد. در آن سال علی دایی که هدایت پرسپولیس را بر عهده داشت عنوان کرد که برای این بازی به حساب محسن قهرمانی پولی را کارت به کارت کرده‌اند اما پس از گذشت دو سال از این پرونده این داور مشهدی به قضاوت بازگشته و رای قطعی هم در این باره صادر نشد.
مارکو فان باستن در سال 1992 در یک بازی از لیگ قهرمانان موفق شد چهار گل وارد دروازه حریف کند. او در جدال میلان مقابل گوته‌ بورگ سوئد ، در برد چهار بر صفر تیمش ، تمام گل‌های میلان را در مرحله گروهی مسابقات زد و شب باشکوهی را پشت سر گذاشت.
۲۵ نوامبر سالروز درگذشت جرج بست نیز میباشد. فوتبالیستی متولد ایرلند شمالی که اولین کسی بود که به واسطه فوتبال و چهره اش به شهرت دست پیدا کرد و حقوق حرفه ای گرفت. او به واسطه بازیهای خوبش در منچستر یونایتد شناخته شد . در زمان اوج بازیگری او ، جمله ای در بین فوتبالیستها وجود داشت که چنین است: دیگو آرماندو مارادونا خوب، پله بهتر، جرج بست بهترین ( Maradona Good Pele Better.George Best )
بست ۲۵ نوامبر ۲۰۰۵ و در سن ۵۹ سالگی در بیمارستان کرونوبل شهر لندن ، دار فانی را وداع گفت.
۵ آذر
در سال ۱۳۸۷ فدراسیون فوتبال ایران بهترین فدراسیون آسیا شد و وحید شمسایی و تیم ملی فوتسال هم عناوین بهترین‌های فوتسال را کسب کردند.
۲۶ نوامبر ۱۹۹۲ کانتونا از لیدز یونایتد جدا شد و به منچستر یونایتد پیوست. انتقال کانتونا به یونایتد با مبلغ ۱/۲ ملیون پوند انجام پذیرفت و از مهمترین نقل و انتقالات تاریخ لیگ برتر انگلستان محسوب میشود.
۱۹ سال پیش در چنین روزی، یوونتوس با غلبه بر ریورپلاته قهرمان جام بین قاره ای شد. یوونتوس با گل دلپیرو موفق شد یک بر صفر ، ریورپلاته را شکست دهد. جام بین قاره ای هر سال بین قهرمان اروپا و قهرمان لیبرتادورس برگزار می شد که از سال 2005 با جام باشگاه های جهان ادغام شد.
در سال نود و دو هادی نوروزی به طوری قرضی از پرسپولیس جدا شد و به تیم نفت رفت و شاگرد یحیی گل محمدی شد.
مرد سال فوتبال آسیا در سال ۹۲ انتخاب شد و جواد نکونام که نامزد دریافت این جایزه بود ، انتخاب نشد و معتقد بود که حقش را خورده اند.
۶آذر
در سال ۸۷ بازی جنجالی پرسپولیس و استقلال خوزستان یک بر صفر به سود پرسپولیس خاتمه یافت. اکبر میثاقیان که سرمربی استقلال بود با ارایه که بازی کاملا تدافعی ، صدای پرسپولیسی ها را دراورده بود و به ضد فوتبال متهم شد. اما بالاخره روی یکی از حملات متعدد پرسپولیس ، باقریها ، با ضربه سر توپ را وارد دروازه استقلال کرد تا فوتبال زیبا بر ضد فوتبال پیروز شود.
در سال ۹۲ ستارگان باشگاه میلان ، برای بازی پیشکسوتان پرسپولیس وارد تهران شدند.
سال ۹۱ در این روز ، رای پرونده جنجالی شیث و نصرتی اعلام شد که به ترتیب ۲۰ و ۱۰ ماه از فعالیتهای فوتبالی محروم شدند.

انتهای پیام
برچسب ها: تقویم ، تاریخ ، فوتبال ، آرشیو ، هفتگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار