رئیس بخش علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز با اشاره به شرایط مالی دانشگاههای مالزی به علل افزایش شهریه در این دانشگاهها اشاره کرد.

جعفر مهراد رئیس بخش علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز  در گفتگو با خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان در این باره گفت: دانشگاههای دولتی مالزی در سال 2016 میلادی با کاهش بودجه مواجه هستند و آموزش عالی در این کشور کاهشی برابر با 1.4 میلیارد رینگت مالزی( 325 میلیون دلار) را شاهد خواهد بود.

وی با اشاره به کاهش بودجه اضافه کرد: کاهش بودجه در سال 2015 میلادی در حدود 15 درصد یعنی 785 میلیارد رینگت بود چراکه اقتصاد مالزی از کاهش قیمت نفت و از کسری بودجه رنج می برد.دولت در صدد است تخصیص بودجه برای تعداد 19 دانشگاه از 20 دانشگاه دولتی را کاهش داده و دانشگاه مالایا نیز که یکی از دانشگاهای شاخص مالزی است کاهش بودجه 27.3 درصدی را تجربه خواهد کرد. 

این چهره ماندگار کشور افزود: دانشگاه تکنولوگ و دو دانشگاه دیگر بیش از 23 درصد کاهش بودجه داشته درحالیکه 11 دانشگاه این کشور نیز کاهشی بین 10 تا 20 درصد خواهند داشت. والدین دانشجویان نگرانی خود را از کاهش بودجه آموزش عالی که در آینده نزدیک منجر به افزایش سریع شهریه ها خواهد شد ابراز کرده اند.

به گفته مهراد، اکنون سوال این است که دانشگاههای برتر مالزی که با کاهش 27 درصدی بودجه مواجه اند چگونه دانشگاههای این کشور به دانشگاههای تراز اول جهان تبدیل خواهد شد. ارتقا کیفیت آموزش و تحقیقات در دانشگاهها و بهبود زیرساختها و تسهیلات دانشجویی به سرمایه گذاری بیشتر احتیاج دارد.

وی گفت: دولت مالزی طرح توسعه دانشگاههای این کشور را تا سال 2025 میلادی در دستور کار قرارداده است و این کاهش باعث خواهد شد تا این دانشگاهها از دارایی های خود در تامین بودجه استفاده کنند.

این مقام مسئول درباره وضعیت دانشگاههای دولتی مالزی اظهار داشت: در طرح توسعه دانشگاهها اعلام شده است که دانشگاههای دولتی لازم است وابستگی خود را به دولت کاهش دهند.در بین پیشنهادات ارائه شده به دانشگاههای دولتی کسب درآمد از طریق موازین مختلف از جمله تلاش برای استفاده از وقف که در دانشگاههای این کشور ناچیز است و نیز برقراری ارتباط نزدیکتر با صنایع پیش بینی شده است.

بنیانگذار پایگاه علوم استنادی جهان اسلام ادامه داد: ترس عمده از کاهش شدید بودجه افزایش شهریه های دانشگاهی ست. پیش بینی می شود که شهریه های دانشگاهی از سال 2016 میلادی رو به افزایش گذارد. این افزایش تعدادی برابر با 534 هزار و 569 دانشجو را در دانشگاههای دولتی تحت تاثیر قرار خواهد داد.

مهراد تاکید کرد: درصد افزایش در شهریه های دانشگاهی در حدود 20 درصد خواهد بود تا کاهش بودجه در این موسسات را به نوعی جبران کنند. حتی ممکن است این دانشگاهها هزینه سایر خدمات از جمله خدمات خوابگاهی و ثبت نام را نیز افزایش دهند.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار